Senaste nytt

Reserapport: Norwegian: Oakland-Stockholm Arlanda (Premium)

johansch

Medlem
(Inga bilder, sorry.)

Jag hittade en enkelvägsbiljett Oakland-Arlanda för cirka 5500 kr. (Jag kombinerade detta med AA-miles för köpa ditresan via Air Berlin i business-class.)

Incheckning/säkerhetskontroll: Med premiumbiljett var det raka spåret hela vägen. Separat incheckning och förtur till säkerhetskontrollen (den reguljära kön hade säkert 80-100 personer i sig när jag spatserade förbi dem alla via premium-kön.) Det är väldigt kort avstånd från trottoar till boarding, säkert mindre än 100 meter och 5-10 minuter.

Avgångsterminal: Delat med inrikesflighter, vilket tydligen leder till bättre utbud än vad man får på SFO terminal 2 utrikes.

Lounge: nix

Stol: Något slags mellanting mellan vad jag är van vid i business class och i premium economy. Helt OK delat handstödsutrymme. Mycket öppen rymd i kabinen. När stolsgrannen framför mig lutade sig bakåt maximalt (kanske cirka 40 grader) inkräktade det inte särskilt mycket på det område jag behövde för bord, laptop, etc.

Jag sov riktigt bra i stolen. (Fast jag är inte så kräsen.)

Jag hade turen att få en av de två tomma premiumkabinplatserna till höger om mig, så jag slapp omedelbara grannar.

Mat:

Först ett varmt mål, oxfilé med potatisstavar och sås med blå ost. Ganska bra exekverat. Köttet var faktiskt rosa i mitten, första gången någonsin för mig på ett flygplan, och det inkluderar flera förstaklasstripper. :) Någon slags sallad och chokladig efterrätt också.

6-7 timmar senare: Ett kallt DIY-mål med ingredienser till att bygga en Bagel med philadelphia-ost, rökt lax, skivad röd lök, skivad tomat och ordentligt med kapris. Det var lite kul att bygga ihop det hela och med lite peppar och salt på blev det riktigt gott också.

IFE:

Ingen obligatorisk reklam före varje video, inte ens för det egna bolaget! Godtycklig sökning via kapacitiv bildskärm i videoströmmen som sker på några hundra millisekunder! Bara dessa två saker gör IFE-upplevelsen till det bästa jag tror flyger just nu. Innehållet var inte superdjupt, men hade tillräckligt för mig.

Service:

Thailändsk besättning som pratar engelska riktigt bra. Vänlig och bra service. Det fanns en knapp i IFE:n där man kunde kalla på dem mellan de reguljära serviceturerna men jag kände aldrig något behov att göra så.

Extras:

Man fick ett par billiga men dugliga inear-hörlurar med en fin liten norwegian-låda.

De-boarding:

En lita udda sak var att de inte lät premiumgästerna gå av planet först - det blev istället två separata strömmar som gick av samtidigt. Kom trots det genom passkontrollen och på Arlanda Express på 10-12 minuter från att planet landade.

Totalintryck:

En timmes Uber-ride från San Jose/Santa Clara till OAK och därefter en väldigt trevlig färd på 10h direkt till Stockholm gör det här till min bästa hemresa någonsin från SV.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Inte värt 5500 kr. Jag betalade samme med BA tur&retur i economy.
När man behöver endast enkelbiljett, hur mycket du har betalat i T/R i en annan kabinklass är inte väsentligt, väl?
Det kanske inte fanns någon rea när @johansch köpte biljetten?

Själv tycker jag att 5.500 SEK inkl. skatter för en enkelbiljett mellan Europa-USA västkust i Premium Economy är helt okej pris med tanke på att det är ett direktflyg.
Ville man ha poäng och bra service hade man säkert kunnat välja något annnat bolag men jag tvivlar på att man skulle kunna hitta så billig enkelbiljett i Premium Economy hos legacy carriers om det inte var en mistake fare.
 
Last edited:

mtlmr

Medlem
Knappast ens en halv T/R-biljett i P/E för det priset..

Ville man ha poäng och bra service hade man säkert kunnat välja något annnat bolag men jag tvivlar på att man skulle kunna hitta så billig enkelbiljett i Premium Economy hos legacy carriers om det inte var en mistake fare.
 

Jonas C

Medlem
Knappast ens en halv T/R-biljett i P/E för det priset..
Beror på vilket behov man har. Visserligen inte prisvärt för fem öre att flyga Norwegian Premium t/r, men för samma pris som en enkelresa i Economy så kan det vara prisvärt, om man är i behov av en enkelbiljett.
 

Mikael

Medlem
Tack för reserapporten! Även om jag själv inte skulle välja Norwegian är det intressant läsning. Hade varit ännu bättre med lite bilder
 
Satt igår och tittade på alternativ till en ombokning av min hemresa från USA kommande veckslut. På SAS hemsida kunde jag boka den som enkelresa på fredag för 64 051, bara business kvar, eller på lördag för 23 839 i Plus. Så gällde det att ta en enkelresa hem så blev det Norwegian (om det inte fanns andra likvärdiga alternativ i pris). Nu gäller det här en ombokning av en pågående resa så kostnaden hamnar naturligtvis på en helt annan nivå.
 

palmen

Moderator
Enkelresa från USA till Europa är ofta väldigt dyrt, fick erfara det själv när en sådan biljett skulle bokas för en kommande resa. Priset i economy hamnade på över 10.000 kronor på alla de alternativ jag tittade på som enkelresa. Att börja resan i Europa är oftast mycket billigare än att starta i USA när man ska flyga över Atlanten. För min del löste det sig bra med lite "ströpoäng" jag hade som kunde nyttjas för en one-way award.

Kul att läsa lite om Norwegians longhaul produkt, även om den inte står högst upp på min önskelista så kan den ändå vara ett alternativ i vissa fall.
 

FF#1

Medlem
Håller med, även om det inte är mitt förstaval så kan det komma situationer när det kan behövas en enkelbiljett någonstans utan att bli helt rånad. Åker nog hellre Rödnäsat plan än WOW air...
 
Toppen