(Inga bilder, sorry.)
Jag hittade en enkelvägsbiljett Oakland-Arlanda för cirka 5500 kr. (Jag kombinerade detta med AA-miles för köpa ditresan via Air Berlin i business-class.)
Incheckning/säkerhetskontroll: Med premiumbiljett var det raka spåret hela vägen. Separat incheckning och förtur till säkerhetskontrollen (den reguljära kön hade säkert 80-100 personer i sig när jag spatserade förbi dem alla via premium-kön.) Det är väldigt kort avstånd från trottoar till boarding, säkert mindre än 100 meter och 5-10 minuter.
Avgångsterminal: Delat med inrikesflighter, vilket tydligen leder till bättre utbud än vad man får på SFO terminal 2 utrikes.
Lounge: nix
Stol: Något slags mellanting mellan vad jag är van vid i business class och i premium economy. Helt OK delat handstödsutrymme. Mycket öppen rymd i kabinen. När stolsgrannen framför mig lutade sig bakåt maximalt (kanske cirka 40 grader) inkräktade det inte särskilt mycket på det område jag behövde för bord, laptop, etc.
Jag sov riktigt bra i stolen. (Fast jag är inte så kräsen.)
Jag hade turen att få en av de två tomma premiumkabinplatserna till höger om mig, så jag slapp omedelbara grannar.
Mat:
Först ett varmt mål, oxfilé med potatisstavar och sås med blå ost. Ganska bra exekverat. Köttet var faktiskt rosa i mitten, första gången någonsin för mig på ett flygplan, och det inkluderar flera förstaklasstripper. Någon slags sallad och chokladig efterrätt också.
6-7 timmar senare: Ett kallt DIY-mål med ingredienser till att bygga en Bagel med philadelphia-ost, rökt lax, skivad röd lök, skivad tomat och ordentligt med kapris. Det var lite kul att bygga ihop det hela och med lite peppar och salt på blev det riktigt gott också.
IFE:
Ingen obligatorisk reklam före varje video, inte ens för det egna bolaget! Godtycklig sökning via kapacitiv bildskärm i videoströmmen som sker på några hundra millisekunder! Bara dessa två saker gör IFE-upplevelsen till det bästa jag tror flyger just nu. Innehållet var inte superdjupt, men hade tillräckligt för mig.
Service:
Thailändsk besättning som pratar engelska riktigt bra. Vänlig och bra service. Det fanns en knapp i IFE:n där man kunde kalla på dem mellan de reguljära serviceturerna men jag kände aldrig något behov att göra så.
Extras:
Man fick ett par billiga men dugliga inear-hörlurar med en fin liten norwegian-låda.
De-boarding:
En lita udda sak var att de inte lät premiumgästerna gå av planet först - det blev istället två separata strömmar som gick av samtidigt. Kom trots det genom passkontrollen och på Arlanda Express på 10-12 minuter från att planet landade.
Totalintryck:
En timmes Uber-ride från San Jose/Santa Clara till OAK och därefter en väldigt trevlig färd på 10h direkt till Stockholm gör det här till min bästa hemresa någonsin från SV.
Jag hittade en enkelvägsbiljett Oakland-Arlanda för cirka 5500 kr. (Jag kombinerade detta med AA-miles för köpa ditresan via Air Berlin i business-class.)
Incheckning/säkerhetskontroll: Med premiumbiljett var det raka spåret hela vägen. Separat incheckning och förtur till säkerhetskontrollen (den reguljära kön hade säkert 80-100 personer i sig när jag spatserade förbi dem alla via premium-kön.) Det är väldigt kort avstånd från trottoar till boarding, säkert mindre än 100 meter och 5-10 minuter.
Avgångsterminal: Delat med inrikesflighter, vilket tydligen leder till bättre utbud än vad man får på SFO terminal 2 utrikes.
Lounge: nix
Stol: Något slags mellanting mellan vad jag är van vid i business class och i premium economy. Helt OK delat handstödsutrymme. Mycket öppen rymd i kabinen. När stolsgrannen framför mig lutade sig bakåt maximalt (kanske cirka 40 grader) inkräktade det inte särskilt mycket på det område jag behövde för bord, laptop, etc.
Jag sov riktigt bra i stolen. (Fast jag är inte så kräsen.)
Jag hade turen att få en av de två tomma premiumkabinplatserna till höger om mig, så jag slapp omedelbara grannar.
Mat:
Först ett varmt mål, oxfilé med potatisstavar och sås med blå ost. Ganska bra exekverat. Köttet var faktiskt rosa i mitten, första gången någonsin för mig på ett flygplan, och det inkluderar flera förstaklasstripper. Någon slags sallad och chokladig efterrätt också.
6-7 timmar senare: Ett kallt DIY-mål med ingredienser till att bygga en Bagel med philadelphia-ost, rökt lax, skivad röd lök, skivad tomat och ordentligt med kapris. Det var lite kul att bygga ihop det hela och med lite peppar och salt på blev det riktigt gott också.
IFE:
Ingen obligatorisk reklam före varje video, inte ens för det egna bolaget! Godtycklig sökning via kapacitiv bildskärm i videoströmmen som sker på några hundra millisekunder! Bara dessa två saker gör IFE-upplevelsen till det bästa jag tror flyger just nu. Innehållet var inte superdjupt, men hade tillräckligt för mig.
Service:
Thailändsk besättning som pratar engelska riktigt bra. Vänlig och bra service. Det fanns en knapp i IFE:n där man kunde kalla på dem mellan de reguljära serviceturerna men jag kände aldrig något behov att göra så.
Extras:
Man fick ett par billiga men dugliga inear-hörlurar med en fin liten norwegian-låda.
De-boarding:
En lita udda sak var att de inte lät premiumgästerna gå av planet först - det blev istället två separata strömmar som gick av samtidigt. Kom trots det genom passkontrollen och på Arlanda Express på 10-12 minuter från att planet landade.
Totalintryck:
En timmes Uber-ride från San Jose/Santa Clara till OAK och därefter en väldigt trevlig färd på 10h direkt till Stockholm gör det här till min bästa hemresa någonsin från SV.
Last edited: