Senaste nytt

SJ snabbvisering på tåget

Kristofer

Medlem
Tidigare hade SJ något som de kallade för Biljettlöst resande. Detta innebar att biljetten låg på priokortet. Tågvärden drog kortet, och allt var klart. Mycket smidigt.

Nyligen avskaffades Biljettlöst resande till förmån för den nya tjänsten Snabbvisering. Skillnaden är nu att man måste kunna visa en giltig biljett, till exempel om tågvärdens handdator gått sönder. Detta är förståeligt, det kunde säkert förekomma tidigare att folk åkte gratis genom att hävda att de visst hade bokat en biljett på sitt kort och att systemet strulade.

Skillnaden mot den nya tjänsten skall dock vara liten. Bara att välja SMS-biljett i sin bokning, och normalt sätt slippa att visa den.

Hur som helst. Det verkar som att sissådär 50% av tågvärdarna tror att allt som har med biljetter och prio-kortet helt har avskaffats. Senast i förgår vägrade tågvärden att dra mitt kort av denna anledning. Och handdatorn var fullt fungerande.

Någon annan som råkat ut för samma sak? Tråkigt att kommunikationen verkar vara dålig internt, det är ju en jättesmidig tjänst.

SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Om SJ Prio

SJ.se skrev:
Vill du slippa leta fram din biljett på tåget? Visa upp ditt SJ Prio-kort ombord.
 

Roger J

Medlem
Jag skriver alltid ut en pappersbiljett numer. Lite knasigt, men känns bäst eftersom konduktörerna är av skiftande kvalité tekniskt.
Pappersbiljetten är bra att ha när man ska redovisa kostnaden också (om man reser i jobbet).
 

Jacob

Medlem
OK! Så om jag förstod det rätt körs biljetter laddade på SJ prio kortet och SMS biljetter paralellt.

Så om SJ prio kortet/handdatorn inte fungerar som den ska kan man visa upp sin SMS biljett?!

Jag har personligen aldrig brytt mig om att utnyttja detta. Det går ju på 30 sekunder att skriva ut en pappersbiljett från en maskin på stationen.
 

johanf

Medlem
Det här har jag missat! Jag sörjde det biljettlösa alternativet när det försvann, men vande mig rätt snabbt att boka som SMS-biljett istället. Jag bokar ofta biljett ståendes vid spärren vid Sky City på ARN, fler än en gång har jag inte hunnit få biljetten som SMS. Då räcker det oftast att visa mail-bekräftelsen (som är snabbare) för "spärr-vakten" för att ta sig ner till spåren.

Ska testa att bara visa Prio-kortet nästa gång.
 

Jonas C

Medlem
Grejen med biljettlöst resande är att man måste ha bokat biljetten minst 24 timmar innan avfärd för att garanterat komma med i bokningslistan, den som sedan laddas in i personalens handdator. Många utan biljett visade upp prio kortet och påstod att de hade gjort en bokning, och personalen accepterade det. Dvs man tjuvåkte på detta sätt.

Ganska dumt egentligen att de införde snabbvisering, då man annars bara kunde ha spärrat möjligheten att resa biljettlöst om man bokade biljetten 24 timmar innan avgång. Med snabbvisering kan man ju lättare tjuvåka två på en biljett förutsatt att man har bokat mer än 24 timmar innan avgång, samt utan platsreservation. Den ene visar upp pappersbiljett och den andre prio kort.

Rent teoretiskt skall detta funka, men inget man har testat själv.
 
Toppen