Detta är flygningar som flygs å SAS vägnar helt och hållet. Cimber Air står enbart för flygplanet och en del av dess besättning och har ingenting annat med flygningarna att göra.
Är det helt korrekt, jag flyger ibland från NRK -CPH och då har flyget både QI/SK nummer och jag har inte fått detta segment räknat som grundande för uppräkning av segment.
Räknas ej om det är wetlease. Mången segmentjägare som fått för sig att CPH-AAL/AAR/HAM en massa gånger på en dag är en bra idé upptäcker att rutterna ofta flygs av QI och bara ger extrapoäng.
Jag har flugit SAS från CPH till STR ett par gånger (bokat via SAS med SK-nummer, men opererat av QI) och alltid fått dessa räknade, dvs. så länge det är SAS som är "ägare" av rutten så spelar det ingen roll att det är QI som flyger i SAS-namn (dessa plan har ju t.om SAS-loggan målat på sig...). Men detta verkar onekligen vara lite av en djungel och jag kan knappast kalla mig expert i frågan, bara berätta hur det fungerat när jag råkat ut för liknande, vilket stämmer helt överens med twiggs tolkning...
För att avgöra om flygningen räknas bör ni snarare titta på flightnumret om den utförs av Cimber. SK 3000-3999 är code share och räknas inte. Tex SK 1641 mellan CPH och HAM räknas däremot trots att den flygs av CImber.