Senaste nytt

Räknas en Cimber flygning som ett segment i Eurobonus

ElDuce

Ny medlem
Skall flyga ARN-CPH-LYS där CPH-LYS har ett SK nummer med (QI) som flygs av Cimber.
Räknas denna som ett segment i EB för att uppnå 40 flygningar.
 

twiggs

Medlem
Detta är flygningar som flygs å SAS vägnar helt och hållet. Cimber Air står enbart för flygplanet och en del av dess besättning och har ingenting annat med flygningarna att göra.
 

Alf

Medlem
Är det helt korrekt, jag flyger ibland från NRK -CPH och då har flyget både QI/SK nummer och jag har inte fått detta segment räknat som grundande för uppräkning av segment.
 

cbroxe

Medlem
Hej! Jag är rädd att det ej kommer att räknas som en kvalificerad flygning. Endast SK metall räknas.
MVH
 

Tjaeng

Medlem
Räknas ej om det är wetlease. Mången segmentjägare som fått för sig att CPH-AAL/AAR/HAM en massa gånger på en dag är en bra idé upptäcker att rutterna ofta flygs av QI och bara ger extrapoäng.
 

joemume

Medlem
Jag har flugit SAS från CPH till STR ett par gånger (bokat via SAS med SK-nummer, men opererat av QI) och alltid fått dessa räknade, dvs. så länge det är SAS som är "ägare" av rutten så spelar det ingen roll att det är QI som flyger i SAS-namn (dessa plan har ju t.om SAS-loggan målat på sig...). Men detta verkar onekligen vara lite av en djungel och jag kan knappast kalla mig expert i frågan, bara berätta hur det fungerat när jag råkat ut för liknande, vilket stämmer helt överens med twiggs tolkning... :D
 

Fredrik

Medlem
För att avgöra om flygningen räknas bör ni snarare titta på flightnumret om den utförs av Cimber. SK 3000-3999 är code share och räknas inte. Tex SK 1641 mellan CPH och HAM räknas däremot trots att den flygs av CImber.
 
Toppen