Senaste nytt

Makulering av pass som gått ut?

agehall

Medlem
Mina pass går ut i oktober och jag har ett nytt liggandes hos polisen. Egentligen borde jag ha flera, men polisen strular med att godkänna min ansökan och hittar hela tiden på nya saker som ska stå i intyget. Pga detta började jag läsa på lite lagar om det hela och hittade Passförordning (1979:664) | Lagen.nu som pratar om makulering av pass. Där pratas det om "gällande pass".

Min fråga är då - ifall jag hämtar ut mitt nya pass efter att mitt nuvarande gått ut, kan jag då undvika att de slår stora håltagaren igenom alltihop?
 

Fixter

Medlem
Hade du tänkt sälja dom på Svarta Marknaden ? Annars har jag svårt o se vad man ska med ett utgånget pass till?
 

Jander

Medlem
Kollade igenom min pass-samling och det verkar som att de gör hål i passet oavsett om det gamla gått ut eller ej, men hålen går ju bara genom första två uppslagen i passet, alltså inte där stämplarna finns. Vill du inte ha några hål så får du se till att ha råkat tappa bort passet när du söker nytt...
 

fcx

Medlem
När jag tog ut ett pass senast så blev det gamla inte makulerat, trots att det var giltigt.
 

FF#1

Medlem
har skaffat två nya pass åt mig samt ett vardera åt barn och fru senaste året och ingen av de gamla har makulerats.
Tidigare byten så var det väldigt noga att de skulle makuleras.

@agehall : vad är problemet med ansökan? Första gången jag fixade ett till pass så skrev en hög chef där jag jobbade på, nu sist skrev jag på min egen som ägare av bolaget jag arbetar åt. Pratade med polisen först vad som skulle stå i intyget och sen gjorde jag bara helt enkelt ett sånt.
 

agehall

Medlem
Hade du tänkt sälja dom på Svarta Marknaden ? Annars har jag svårt o se vad man ska med ett utgånget pass till?

Absolut inte. Den som ens överväger något sådant borde aldrig mer få ut ett pass om du frågar mig. I mitt fall har de en hel del roliga stämplar och annat i sig som jag inte vill ha förstörda. Om de nu bara hålar första sidorna är det inget stort problem.

@agehall : vad är problemet med ansökan? Första gången jag fixade ett till pass så skrev en hög chef där jag jobbade på, nu sist skrev jag på min egen som ägare av bolaget jag arbetar åt. Pratade med polisen först vad som skulle stå i intyget och sen gjorde jag bara helt enkelt ett sånt.

Först var intyget mer än en månad gammalt. Det har aldrig varit ett problem tidigare, men nu var det omöjligt att använda det.

Nyss fick jag ett mail från min chef (som också är VD) då de tydligen hört av sig till honom och vill veta hur länge extrapasset ska gälla.
 

ALU

Medlem
Jag skaffade nytt pass förra veckan. Det gamla behövde inte makuleras då det precis hade gått ut. Jag hade faktiskt med det till Polisen för makulering, helt i onödan visade det sig.
 

fcx

Medlem
Absolut inte. Den som ens överväger något sådant borde aldrig mer få ut ett pass om du frågar mig. I mitt fall har de en hel del roliga stämplar och annat i sig som jag inte vill ha förstörda. Om de nu bara hålar första sidorna är det inget stort problem.

Varför ska du ta med ett utgånget (=ogiltigt) pass till polisen? Du slängde väl det i papperskorgen dagen efter att det gick ut?
 

FF#1

Medlem
Absolut inte. Den som ens överväger något sådant borde aldrig mer få ut ett pass om du frågar mig. I mitt fall har de en hel del roliga stämplar och annat i sig som jag inte vill ha förstörda. Om de nu bara hålar första sidorna är det inget stort problem.



Först var intyget mer än en månad gammalt. Det har aldrig varit ett problem tidigare, men nu var det omöjligt att använda det.

Nyss fick jag ett mail från min chef (som också är VD) då de tydligen hört av sig till honom och vill veta hur länge extrapasset ska gälla.

Låter som svammel... enligt reglerna ska väl extrapasset gälla tills det ordinarie går ut?
 

TjudöBoy

Medlem
På Åland, å troligen i Finland oxå så begär man ett nytt pass före d man redan har går ut så "klipper/stansar" dom det!
Däremot om man väntar tills att passet hinner gå ut så får man helt sonika ett nytt å d gamla bryr dom sig f-n i...
 
Toppen