Senaste nytt

CRJ900, vilka handbagage är STORA?

TomJ

Medlem
Ska på en tur med SAS CRJ900 inom kort och undrar hur de klassar handbagage som stort = incheckas vid gaten.

Anledningen är att jag har en väska jag ogärna checkar in ens vid gaten på grund av att jag inte vill ha den skadad. Alternativet är att resa med större väska jag checkar in redan innan men att resa med enbart handbagage sparar ju enormt med tid! Normalt sett är jag aldrig orolig att tvingas checka in väskan men CRJ900 har jag sett kommentarer om att folk får lämna ifrån sig väskan.

Storleken är inom 55x40x23cm.
 

maswan

Medlem
Till stor del beroende på godtycke hos gatepersonalen, men overhead bins är små. Min ryggsäck går bara in längsgående, och om jag plockar ut vattenflaskan jag normalt har i ena sidofickan.
 

mtlmr

Medlem
På CRJ900 brukar man få lämna ifrån sig väskorna vid boarding, för att få tillbaka dem när man kliver av planet, om de faller inom det normala handbaggage-reglerna.
 

fly4fun

Medlem
Du får väl ta med samma som andra flighter genom checkin/security. Framme vid planet får man lämna ifrån sig större föremål som man får tillbaka direkt vid flygplanet vid ankomst.

Det är framförallt höjd och djup som är begränsat. Längd ska inte vara nått större problem.
 

crown

Medlem
Går den in under sätet framför på ett vanligt Boeing/Airbus så går den in även i overhead på crj. Ett 55x40x23 tror jag inte går in då de är bra mycket mindre än de vanliga overhead binsen.

Googlade och hittade att höjden är 35cm och längd över en meter. 24cm på djupet. Dock var detta för crj700.
 

Agö

Medlem
55x40x23 ska normalt lämnas vid planet och återfås direkt efter landning. Vill du vara säker på din sak, checka in ett större bagage.
 

fcx

Medlem
Ska på en tur med SAS CRJ900 inom kort och undrar hur de klassar handbagage som stort = incheckas vid gaten.

Anledningen är att jag har en väska jag ogärna checkar in ens vid gaten på grund av att jag inte vill ha den skadad. Alternativet är att resa med större väska jag checkar in redan innan men att resa med enbart handbagage sparar ju enormt med tid! Normalt sett är jag aldrig orolig att tvingas checka in väskan men CRJ900 har jag sett kommentarer om att folk får lämna ifrån sig väskan.

Storleken är inom 55x40x23cm.

Om väskan är 55x40x23 kommer du definitivt inte att få ta in den i kabinen.

På en CRJ lämnar man väskan på en speciell vagn bredvid flygplanets trappa, och när man kliver av så tar man det själv från vagnen (som redan är på plats när avstigning sker).
 

Johannes

Medlem
Har åkt Crj tre gånger denna vecka, denna väska skall du troligtvis lämna utanför planet men om du är tidigt ombord och förklarar situationen har kabinpersonalen plats för en väska. Men som så många gånger är det upp till deras dagsform
 
Värt att notera är att utrymmet under stolen framför delat för varje stolspar, så vissa stora väskor går in där. Jag har en väska som är 55x32x20 som inte brukar gå in overhead men som får plats under stolen. Har aldrig blivit tillsagd av gatepersonal eller cabincrew att ställa den på vagnen.
 
Toppen