Senaste nytt

Cathay Pacific gör om sitt bonusprogram

Dr. Miles

Expert
Stockholm-Doha-Hong Kong-Bangkok T/R* i Cathay Pacific L klass ger (20 + 30 + 10) x 2 = 120 Tier Points, så man behöver 5 T/R för att uppnå The Marco Polo Club Gold (600 Tier points: oneworld Sapphire) med nya systemet.

* Stockholm-Bangkok T/R med Cathay Pacific kostar ca 4.700 SEK inkl. skatter i L klass (Economy class)
 

Dr. Miles

Expert
Är deras awardstabell konkurrenskraftig, om man jämför med BAEC eller AAdvantage?
Finns det några sweet spots?
De har distansbaserad award chart.
Business class award kostar ca 1,6 - 2,0 x av Economy och First class award kostar ca 2,4 - 4.0 x av Economy.

Asia Miles - Redeem Miles > Flight Awards

Om man har ganska många miles, kan man flyga jorden runt i Business class från 140.000 miles (för ackumulerad flyg avstånd upp till 20.000 miles).
Skatt och bränsletillägg tillkommer.
 

AABack2ARN

Medlem
Lite kul att CX kallar sina rutter 1-750 miles för Ultra shorthaul (det kommer man från Stockholm till ganska många ställen i Norra Europa - sträckan Stockholm-Frankfurt är 761 miles).

Programmet verkar bli bättre för business-resenärer om jag tolkar ändringarna rätt, stämmer det?
 

Dr. Miles

Expert
Programmet verkar bli bättre för business-resenärer om jag tolkar ändringarna rätt, stämmer det?
Jag har inte kollat hur resten av förändringarna ser ut men dagens system fungerar så att vanlig Economy ger 100% miles, Business ger 125% och First ger 150%. (för Cathay Pacific & Dragonair)

Vilket innebär att resa i Business class / First class är inte speciellt fördelaktigt med tanke på intjäningsratio.
 

AABack2ARN

Medlem
Då är ju dagens system samma system som AA har och framtidens mer lika BA. Om man kvalificerar sig på poäng hos AA (som jag brukar) är det samma ratio (150% av flugna miles) för Y,B och alla premiumklasser. Ur det perspektivet tjänar man inte mycket på att resa betalt i premiumkabinen. :(
 
Toppen