Senaste nytt

Köpenhamn till Kapstaden i februari

Johan 1

Ny medlem
Hej,

Vi är en familj på 5 pers 2 vuxna och tre barn (9,7,4). Vi ska åka till Sydafrika vecka 7 & 8 nästa år. Vi kommer att gör Kapstaden och garden route.

Jag har kollar på biljetter och hittat BA från CHP den 13/2 till JHB landar 07:00. Från JHB har jag hittat inrikes till Kapstaden vid 09:00. Törs man ha så kort transfer i JHB? Tillbaka flyger vi från Port Elisabeth den 29/2 på kvällen för att flyga med BA hem sent 29/2.

Om jag bokar BA till JHB T/R och inrikes biljetterna separat får jag ett bra pris och jag försöker biljetterna co-share blir det mkt dyrare. Varför? Törs man boka detta utan co-share? Räcker det med 2 timmar i JHB in och ut?

Någon som har svar och eller bättre biljetter Vi är ganska så låsta till dessa datum +/- några dagar.

Tusen tack på förhand!
 

bnr

Medlem
Välkommen till BusinessClass!

Se Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Mer specifikt #1. Undvik codeshare. :) Läs dock igenom resten också, riktigt bra råd.

Om det är väldigt mycket skillnad i kostnaden så skulle jag nog boka separata biljetter med ett bra antal timmar emellan, dock kan jag inte uttala mig om huruvida man ska undvika att boka med afrikanska bolag. Vet inte hur/om detta är relevant i denna situation dock. Finns andra som har bättre koll på den biten.

Om du vill ha förslag på andra biljetter så är det bra om du använder mallen som finns.
Se Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
För övrigt så menar du antagligen JNB och inte JHB samt CPT och inte CHP i din text. ;)
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Jag tror @Johan 1 menar split ticket när du skriver co-share? Tror inte att det är så bra, särskilt inte med barn. Ni behöver troligen hämta ut väskorna i Johannesburg och checka in dessa igen om ni har split tickets. Och missar ni anslutande flyg till Kapstaden (eller missar Europaflyget när ni åker från Port Elisabeth), well, då kan ni i extremfallet tvingas köpa nya biljetter om du bokat separata biljetter.
Sök gärna på Google Flights eller lägg upp ifylld mall som @bnr föreslår.
 
Last edited:

Johan 1

Ny medlem
Hej, och tusen tack för alla förslag. Försöker fylla i denna nedan och vara lite tydligare med vad jag menar....

Planen är att åka till Capstaden och ta bil till Port Elizabeth så flyg tillbaka där ifrån. Jag har kollar på ett antal bolags hemsidor och hittade med BA. Verkade som om dom hade en drive till Johannesburg. Om jag via BA även bokade biljett till Capstaden kostade denna inrikes resa 5 ggr så mkt som om jag bokade den själv (här kom lekmanen fram och kallade detta för Co-share ;-) )
  1. Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  2. Var är din destination? Capstaden
  3. När vill/behöver du resa ut? 13 feb 2016 ev - 2 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? 29 feb + max 2 dagar
  5. Hur länge vill du vara borta? --
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 3 barn (9, 7, 4)
  7. I vilken kabinklass? economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll med är med i Eurobonus och Emirates.
  9. Vad är din budget? (per person) max 7.000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig? Pris, dock gärna en rimlig restid
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
 

Nemo

Medlem
Har du hittat CPH-JNB tor med BA för 7.000 SEK eller DKK? Jag hittar för 7.000 DKK vilket motsv 9.000 SEK. För några hundra SEK extra hittar du CPH-CPT (garden route) PLZ-CPH med KLM (eller BA eller SAA). Gå in på klm.se och kika runt dina datum, de har även dagflyg direkt Kapstaden.
 

Johan 1

Ny medlem
Hej Nemo,

Det är ju lite detta som är mitt problem. Kollar med BA till Johannesburg T/R. (ut 11/2 tillbaka 29/2) Då hittar jag 26000 DKK. Om jag sedan kollar på inrikes separat kan jag hitta detta för under 5000 kr både (Johannesburg => Capstaden och Port Elizabeth=> Johannesburg). Men då sitter jag ju med risken att inte ha bokat biljett hela vägen. Hoppades att detta gick att komma runt på något sätt.
 

Brandten

Medlem
Har landat i JNB på morgonen flera gånger och skulle aldrig tillåta bara 2h transfer. Speciellt inte den tiden när de flesta long haul kommer in.

Ett tips, finns en annan tråd här (kan inte länka via Tapatalk) där en annan medlem efterlyser tips för resa till Sydafrika. Mycket fin information om att göra saker där.
 

spritfet

Medlem
@Johan 1 är det någon speciell anledning varför du vill ner och studsa i JNB? Känns lite mer effektivt att flyga till tur och retur CPT med Turkish (via IST) eller med Qatar (via DOH). Boka sedan en enkel från Port Elizabeth till CPT.... kostar inte många kronor.
 
Toppen