Senaste nytt

Air France CPH-CDG-CPH i business class

LarsCph

Medlem
Jeg var for lidt tid siden med BA på business class fra LHR til CPH - jeg har skrevet lidt om det her - Första resan med BA i business - Lite frågor. | BusinessClass.dk forum | 350 000 indlæg om rejser Det var faktisk en rigtig fint tur. Nu skulle jeg til Paris med meget kort varsel i mandags så med en merpris på under 400 dkk retur i forhold til Economy for en i forvejen (alt for) dyr billet blev turen booket på business. Der var tale om en heldags tur med afrejse fra Kastrup 6.50 og hjemkomst til samme igen 22.50 så tanken om at fredelig flyvning med bare lidt plads omkring mig var tiltalende. Jeg har før i tiden haft fløjet premium economy med AirFrance i Europa - men det produkt sælger de ikke længere.

Afrejse meget tidlig morgen - jeg bor i Malmö tæt på motorvejen så jeg forsøgte at time det så der ikke var for meget spildtid i Kastrup. Som business class rejsende hos Air France har man adgang til CPH Express security, der var ingen kø - modsat det almindelige security hvor køen strakte sig ud på den anden side af "portene" hvor man scanner sit boarding kort. Så hurtigt igennem der og nåede at have 15 minutter til en kop kaffe i CPH Apartment hvor der var dejlig fred og ro og udsigt over landingsbanerne.

Boarding fungerer meget fint med tydelig markeret og permanent boarding til Sky Priority kunder (business, guldkort) - det er ret fint så man ikke behøver være ved gaten når boarding starter for at komme foran. Og det fungerede super, jeg fandt mit sæde 2A. Flyet er i 3-3 konfiguration med med det miderste sæde frit. Der var en lille pude på hver plads og en ganske lille business kabine på bare 3 rækker. Super venlig FA kom med en flaske vand og en kold stofserviet (dog pakket ind) inden afgang, det var fint. Business var cirka halv fyldt og economy fyldt op. Efter afgang blev der serveret en fin morgenmad med brød, lidt kødpålæg, juice, croissant, ost. Meget fint og velsmagende og fin top-op af kaffe og juice direkte i kop/glas - det var selvklart nemt fordi jeg sad alene på rækken, men alligevel ret fin service. Alt i porcelæn og glas - bortset fra frugtsalaten som var i en plastskål. Det føles bare forkert når man tager fat i den...

Efter morgenmad fandt jeg min PC frem for at arbejde lidt - den meget venlige FA kom forbi: "Oh, it's time to work. Would you like another coffee, sir?". Det takkede jeg ja til og han fandt en frisk kop og kaffe til mig. Han havde fra første gang fint styr på at jeg drikker sort kaffe så blev ikke spurgt om mælk/sukker. Alt i alt en rigtig fin flyvning med rigtig god service. Der er OK med plads, dog er benpladsen begrænset - men med min 176 i højden er det OK. Dog er der ganske kort til sædet foran når man skal sidde og arbejde med en 15" Lenovo foran sig.

Ankomst til tiden til Paris, jeg havde kun håndbaggage med så jeg var hurtigt i en taxi.


Hjemturen var også fin - jeg var i lufthavnen cirka 18.30 i god tid før afgang klokken 21. Jeg tror faktisk ikke der var separat kø til security, eller også fandt jeg den ikke. Men der var ikke lang kø så det betød ikke det store. Terminal 2F som har to "ender" hvor AirFrance har en lounge i hver ende under gatene. Det er en fin lounge, lidt crowded dog. Udvalg af kold mad og brød - det var fint til aftensmad. Flere slags vin og et udvalg i spiritus. Jeg skulle køre hjem så nøjedes med et enkelt glas Châteauneuf-du-Pape som var rigtig udmærket. Derefter fandt jeg en lænestol og fik klaret lidt arbejde inden det var tid til afgang. Boarding igen med tydelig markeret sluse til Sky Priority og samme sæde 2A på hjemturen. Igen 3 rækker, men denne gang var der fyldt også i business. Turen var igen fin, men denne gang ingen vand - kun serviet inden afgang. Maden var ikke noget at skrive hjem om kammuslinger, zucchini salat, og ost. Koldt og meget kedelig hovedret. Desuden blev alt serveret med plastic-låg over (på udturen fjernede FA dem inden man fik maden), det ødelægger altså premium-stemningen at man skal sidde og forsøge at få dem til at være på bakken sammen med alt resten. Igen var de to bageste skåle i plast, det er en detalje javel, men det føles bare bedre at tage fat i en skål af porcelæn. Her vinder BA i øvrigt stort over AF med deres varme mad og valg mellem to retter. Nu havde jeg spist i loungen så det gik endda, men glad for at jeg ikke havde gemt appetitten til flyveturen! Jeg bemærkede champagnen på serveringsvognen, men fik bare en Perrier. Turen hjem var igen fin og fredelig. Men ikke på niveau med morgenflyet hvad servering angår. Servicen er en smagssag, men jeg kan godt lide at FA sludrer lidt og proaktivt tilbyder kaffe/vand. Det gjorde fyren på flyet hjem så ikke - men fair nok det har også været en lang dag hvis han har fløjet hele dagen. Ellers var alt fint og ikke noget at klage over.


Jeg syntes at hvis merprisen er begrænset er det altså et fint produkt som er værd at købe. Men med 50%+ i merpris kan det efter min mening ikke forsvares. Jeg tænkte også at det var smart fordi min billet så var fleksibel - men det er kun hvad gebyr angår. Tæt på afgang var det ikke længere muligt at booke Z klasse så hvis jeg havde ønsket at ændre en billet havde det på såvel ud som hjemtur kostet 500-1500 dkk per leg da det så skulle bookes på D eller C klasse.

Lidt billeder herunder fra turen - inklusive den meget fine udsigt fra flyet hvor det var helt klart vejr.

CPH Apartment Lounge

www.laje-foto.dk - 20150929 - IMG_0024.jpg


Udturen

www.laje-foto.dk - 20150929 - IMG_0025.jpg

www.laje-foto.dk - 20150929 - IMG_0026.jpg

www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0027.jpg

www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0028.jpg

www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0030.jpg

www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0033.jpg

www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0034.jpg

www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0035.jpg

www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0037.jpg

Hjemturen
www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0045.jpg

www.laje-foto.dk - 20150928 - IMG_0046.jpg
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
...


Hjemturen var også fin - jeg var i lufthavnen cirka 18.30 i god tid før afgang klokken 21. Jeg tror faktisk ikke der var separat kø til security, eller også fandt jeg den ikke.
....
Sist jag åkte från 2F (inte transfer) så var säkerhetskontrollen för business passagerare en bit bort, vid sidan av. Ingen kö och fler 'agenter' än resande ... :)
 
Toppen