Senaste nytt

En kort betraktelse SAS Economy Köpenhamn-Göteborg

Nilann

Medlem
Efter en härlig långhelg i Köpenhamn tillsammans med herr Nilann var det igår dags att flyga hem till Göteborg.
Vi lämnade vårt rum på tolvte våningen på Hilton CPH och var framme vid check-in Gold och Plusdisken efter tio minuter. Jag hade checkat in 27 timmar före avgång och skrivit ut våra boardingkort så vi skulle endast lämna vår resväska. Kvinnan bakom disken hävdade att vi skulle använda automat och därefter lämna väskan på bagage drop. "Jag är Diamondmedlem så det borde väl gå bra här"? Svaret blev: "Jag såg inte det". Hmm! Vi fick lämna väskan och Priotaggen sattes på, men utan leende.
Uppför rulltrappan och direkt till vänster för Fast track. En stor skylt meddelade att test gjordes och att man inte behövde ta av skärp eller livrem.
Vi var de enda resenärerna i Security. Jag lade datorn och en sprayflaska, 100 ml, i lådan men mannen vid bandet var inte nöjd. Han sa ingenting men tog tre låångsamma steg åt höger, hämtade en plastpåse och gick tre låångsamma steg tillbaka och lade demonstrativt sprayflaskan i påsen. Hmm!
Herr Nilann var nöjd för det fungerade utmärkt med livrem på.

Efter ett kort besök i Guldloungen, med ett glas rosé och Svenska Dagbladet, var det dags att promenera till gaten; B10. En ensam ung man skötte boardingen. Utmärkt Prio-boarding! Alla med Plus-biljetter och Guld-kort eller högre var välkomna att gå ombord först. Boardingkortet granskades och alla övriga fick vänta. Jag gav den unge mannen en eloge för perfekt boarding. Gate B10 har automatboarding men den var avstängd under Prio-boardingen.

ATR är inte min favorit, men vi fick en fin resa med strålande väder och kunde sikta både Anholt och Laesö. Efter 45 minuter och en chokladbit var vi framme på Landvetter. Och tänka sig, vår väska kom som nummer tre på bandet, även första och andra väskan var Prio. Bagagehanteringen på Landvetter är ofta usel men igår fick vi bara vänta i fem minuter.
Sammanfattningsvis: En kort resa med ömsom vin och ömsom vatten.
 

Moco

Medlem
Tack.

Loungen på CPH är i desperat behov av renovering, om man har någon ambition av att visa upp en positiv bild av Skandinavien vill säga.
Den är så sliten och en skam som den ser ut i dagsläget.
 

malmokalle

Medlem
Har under året rest ett antal gånger med Plus från CPH. Checkat in hemma och lämnat väskan i Business check in, aldrig några kommentarer och detta trots att jag bara är EBS!
 

sweflyer

Medlem
Har under året rest ett antal gånger med Plus från CPH. Checkat in hemma och lämnat väskan i Business check in, aldrig några kommentarer och detta trots att jag bara är EBS!
Absolut, inga problem att använda Business-disken även om man checkat in på nätet innan. Och det är ju precis så det skall vara när man reser premiumkabin eller har status tycker jag :)
 

HCas

Medlem
Har under året rest ett antal gånger med Plus från CPH. Checkat in hemma och lämnat väskan i Business check in, aldrig några kommentarer och detta trots att jag bara är EBS!

Samma för mig, aldrig några problem med detta med EBS (och det är ju faktiskt en förmån som ska ingå även på Silvernivå). Men sen är ju inte alla som jobbar lika service-minded, förstås.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen