Senaste nytt

Star-Alliance-förmåner utan fysiskt TK-Elite-kort?

JeanHell

Medlem
Har läst detta forum en tid och är grymt imponerad av all kunskap och fått många ovärderliga tips som gjort mitt resande mycket mer givande och trevligare! Detta är mitt första inlägg, av förhoppningsvis många framöver, och jag har en fråga som kanske någon här kan ge ett svar på.

Jag har precis nått TK Elite-status och väntar på att mitt kort skall skickas till mig.
Men på lördag så skall jag ta en Brussel/United flight till EWR från GOT och undrar då ifall det är möjligt att nyttja några/samtliga Star Alliance-Guld-förmåner även om jag inte har ett fysiskt kort med mig?

Jag har mitt TK-nummer så kanske att extra-väskan kan vara OK men hur är det t.ex. med lounge?
Räcker det med den digitala kopian av kortet i mobilen?

Tack på förhand för svar!
 

agehall

Medlem
Välkommen till Businessclass @JeanHell - trevligt att du valt att skapa ett konto här och delta i diskussionerna!

Att inte ha ett kort är oftast inget problem - många av oss reser utan dessa ganska ofta. Det viktigaste är att du, precis som @spritfet, säger, lägger in ditt medlemsnummer i bokningen. Då kommer din status att synas på boardingkortet och allt bör fungera.

Tyvärr är det dock inte alltid så enkelt. Ibland när man ska in i lounger så vill de se kortet. Då kan det bli problem ifall man inte har ett fysiskt kort med sig. Jag skulle undersöka ifall man kan skriva ut ett temporärt kort från Turkish websidor och använda detta tills ditt riktiga kommer.
 

JeanHell

Medlem
Tack för vänligt välkomnande samt snabba och bra svar från alla!
Skall undersöka möjligheterna att skriva ut ett temporärt kort.

Jag känner redan nu att jag kommer trivas och hoppas jag även kan bidra till forumet i framtiden med egna erfarenheter och tips :)
 

olo

Medlem
Välkommen hit! :)
Tyvärr är det dock inte alltid så enkelt. Ibland när man ska in i lounger så vill de se kortet. Då kan det bli problem ifall man inte har ett fysiskt kort med sig. Jag skulle undersöka ifall man kan skriva ut ett temporärt kort från Turkish websidor och använda detta tills ditt riktiga kommer.
Den samlade erfarenheten kanske säger något annat, men jag(!) upplever att det problemet är större när tredjeparts-lounger utnyttjas, där många kommer in av olika skäl och de av enkelhet kräver kort av alla.

För övrigt: Om du flyger från GOT med Brussel, så borde du som *G både komma in i Menzies lounge som Brussel använder sig av, och i SAS loungen som är en *G-lounge.
 

Anfield

Medlem
Välkommen till Businessclass @JeanHell - trevligt att du valt att skapa ett konto här och delta i diskussionerna!

Att inte ha ett kort är oftast inget problem - många av oss reser utan dessa ganska ofta. Det viktigaste är att du, precis som @spritfet, säger, lägger in ditt medlemsnummer i bokningen. Då kommer din status att synas på boardingkortet och allt bör fungera.

Tyvärr är det dock inte alltid så enkelt. Ibland när man ska in i lounger så vill de se kortet. Då kan det bli problem ifall man inte har ett fysiskt kort med sig. Jag skulle undersöka ifall man kan skriva ut ett temporärt kort från Turkish websidor och använda detta tills ditt riktiga kommer.


Exakt som du skriver ! detta har förvånat mig massor av gånger, och speciellt på Lufthansas/ Swiss senator lounger. där kräver dom att få se ett kort med Star Alliance Gold. Annars blir man hänvisad till business loungen med plus, fast det står EBG på boardingkortet.
 

agehall

Medlem
Det har även hänt mig i USA att man velat se kortet. Jag har inte sett någon tydlig logik i varför det händer utan bara konstaterat att på vissa ställen är det bara så.
 

palmen

Moderator
Har läst detta forum en tid och är grymt imponerad av all kunskap och fått många ovärderliga tips som gjort mitt resande mycket mer givande och trevligare! Detta är mitt första inlägg, av förhoppningsvis många framöver, och jag har en fråga som kanske någon här kan ge ett svar på.

Jag har precis nått TK Elite-status och väntar på att mitt kort skall skickas till mig.
Men på lördag så skall jag ta en Brussel/United flight till EWR från GOT och undrar då ifall det är möjligt att nyttja några/samtliga Star Alliance-Guld-förmåner även om jag inte har ett fysiskt kort med mig?

Jag har mitt TK-nummer så kanske att extra-väskan kan vara OK men hur är det t.ex. med lounge?
Räcker det med den digitala kopian av kortet i mobilen?

Tack på förhand för svar!
Välkommen till forumet, kul att du även börjat skriva :)
Tror de flesta andra redan har sagt det som behöver sägas, lägg in ditt medlemsnummer i bokningen vid checkin så ska du få dina förmåner även om de ibland vill se kortet när man ska in i en lounge.
Första gången jag skulle resa med ett bonuskort i bokningen hade jag en liten handskriven lapp med mitt eurobonusnummer som jag bad checkin personalen registrera på bokningen, funkade utan problem. Hade visserligen ingen status då så testade inte om man kom in i någon lounge.
 

JeanHell

Medlem
Återigen stort tack för svar och välkomnanden!
Kommer att helgardera mig och göra alla saker som ni tipsat mig om så hopps jag att det skall gå vägen :)
 
Toppen