Senaste nytt

Transport Charles De Gaulle till centrala Paris

karho

Medlem
Hej, har sökt men ej funnit. Tänkte därför lyssna om någon har bra tips på hur man enklast tar sig från CDG till centrala Paris? Landar 09:50 med SAS, i Terminal 1. Målet är en mässa som håller hus i något som kallas Porte de Versailles, verkar ligga ganska centralt i Paris om jag förstår kartan rätt.

Jag läser mig till att man kan ta tåg från CDG in till stan, någon med erfarenhet, hur ofta går de, hur köper man biljett osv.? Tacksam för input om någon har, brukar ofta göra rätt bra research själv innan mina resor men några dagars VAB pajade hela planering denna gång. Tack!
 

johhenrik

Medlem
Enklast är med Taxi, men jag antar att du vill åka buss eller tåg. Alla alternativ finns, är enkla att följa skyltar bara. Jag minns inte priserna, men taxi får du räkna med c:a 25-40€.
 

Fredrik

Medlem
Från Terminal 1 kan du ta automatisk shuttle till CDGVAL tågstation. Därifån går RER B in till Cité Universitaire där du kan byta till spårvagnen T3. Skulle nog testa taxi om det här känns krångligt.

Tågen brukar rekommenderas att ta de som inte stannar i förorterna i norr. Tidsskillnaden är bara några få minuter men du slipper stanna i Paris sunkigare förorter.
 

karho

Medlem
Hej, har inget emot taxi om det är rimliga summor, jag hade fått för mig att det var väldigt lång (=väldigt dyrt). Accepteras kreditkort generellt?
 

Thornado

Medlem
En sak som gör en klar skillnad numera är att de har tagit bort zon-systemet i lokaltrafiken, och det går därför alltså att köpa ett en veckas "navigo"-kort (typ som SL access/Oyster/octopus) som gäller både för tåget från/till CDG samt för all tunnelbana inne i Paris. Kostar drygt 20€. Tyvärr definieras en vecka som "måndag till söndag" och inte "från nu och 7 dagar framåt", så anländer man under helgen så blir det inte lika bra deal.
 

mha321

Medlem
Jag skulle tagit RER-B enligt alternativet till närmsta station (cite unversitaire enligt förslaget ovan) och sedan ta t.ex. en Uber därifrån, om du inte är van vid systemet i Frankrike. Särskilt eftersom det är på sydsidan av centrum så minskar risken att sitta i köer.

Vet inte hur det är med alla vanliga taxi, men Uber tar åtminstone kreditkort per definition.
 

agehall

Medlem
Hej, har inget emot taxi om det är rimliga summor, jag hade fått för mig att det var väldigt lång (=väldigt dyrt). Accepteras kreditkort generellt?

Nja, det är inte jättedyrt tycker jag. Jag brukar alltid köra taxi eftersom det är bekvämt och tar mig direkt dit jag vill. Många taxis tar INTE kreditkort, så var noga med att fråga efter det innan du kliver in. Det dyker alltid upp någon som tar kort ganska kvickt.
 

olo

Medlem
Från Terminal 1 kan du ta automatisk shuttle till CDGVAL tågstation. Därifån går RER B in till Cité Universitaire där du kan byta till spårvagnen T3. Skulle nog testa taxi om det här känns krångligt.

Tågen brukar rekommenderas att ta de som inte stannar i förorterna i norr. Tidsskillnaden är bara några få minuter men du slipper stanna i Paris sunkigare förorter.
RATP, transports à Paris et en Ile-de-France : bus, métro, tramway, RER kan du söka på resvägen och se respektive förslag med karta, vilket är väldigt smidigt.
Även jag tror att RER B -> T3 är det smartaste valet. Det bör ta ~1h, medan jag skulle gissa att taxi kan ta från 40-50 min och uppåt beroende på trafik.
 
Toppen