Senaste nytt

Turkish ville inte ge prisuppgift via e-post

Juraj

Medlem
Hej,
det spelar egentligen ingen roll att det handlar om Turkish då jag fick sådana svar av andra företag också (inte bara flygbolag), men att nämna dem underlättade att placera diskussionen under en kategori på forumet (och deras representant läser kanske :)).

Jag kontaktade Turkish Stockholm häromdagen och bad om prisuppgift (och poänguppgift) för en companion ticket (Turkish Airlines - Important Notes For Companion Tickets - turkishairlines.com via e-post. Svaret var att jag skulle ringa dem. Jag svarade på ett artigt sätt att jag ville ha uppgiften via mejl, men de var mer envisa och bad mig en gång till att ringa dem. Är det fel/konstigt att förvänta sig att kunna få svar på sådana förfrågningar via mejl, då de i alla fall erbjuder deras mejladress som kontakt? Jag tycker det är mycket smidigare att göra det via mejl och det finns ju mindre risk för missförstånd. Och jag hade visst ingen brådska, annars skulle telefonkontakt varit det enda alternativet.
 
Hej,
det spelar egentligen ingen roll att det handlar om Turkish då jag fick sådana svar av andra företag också (inte bara flygbolag), men att nämna dem underlättade att placera diskussionen under en kategori på forumet (och deras representant läser kanske :)).

Jag kontaktade Turkish Stockholm häromdagen och bad om prisuppgift (och poänguppgift) för en companion ticket (Turkish Airlines - Important Notes For Companion Tickets - turkishairlines.com via e-post. Svaret var att jag skulle ringa dem. Jag svarade på ett artigt sätt att jag ville ha uppgiften via mejl, men de var mer envisa och bad mig en gång till att ringa dem. Är det fel/konstigt att förvänta sig att kunna få svar på sådana förfrågningar via mejl, då de i alla fall erbjuder deras mejladress som kontakt? Jag tycker det är mycket smidigare att göra det via mejl och det finns ju mindre risk för missförstånd. Och jag hade visst ingen brådska, annars skulle telefonkontakt varit det enda alternativet.
Hej, välkommen till bc! Jag brukar tycka som dig, mycket smidigare via mail. Det tar mycket längre tid via telefon men fördelen är att man inte behöver vänta på svaret. Kanske vill flygbolagen inte svara på detta via mail generellt sätt, då priserna är dynamiska och fort kan ändra sig. På telefon kan du ju ge accept och boka direkt.
 

Juraj

Medlem
Tackar!

Jag kan tänka mig att de tycker så, men man kan ju ge accept via mejl lika fort som via telefon idag :). Sedan, om de inte håller med, kan de alltid reservera sig för prisändringar om man inte ringer via telefon. Men i dagens värld borde de erbjuda möjligheten att kolla prisuppgifter/boka biljetter via mejl, tycker jag. Min resebyrå på jobbet har inget problem med det. Men vi vet ju hur Turkish brukar vara med IT :-D. Hoppas att de blir bättre på det så småningom.
 

Jonas C

Medlem
= Syntax error. Ingen idé att ringa kundtjänst om såna komplicerade förfrågningar, såvida man inte vill driva sig själv till vansinne.

Du kan däremot testa att skicka ett mail till dem via e-post formuläret, då man ofta får ett mer kompetent svar än från deras call center.
 

Juraj

Medlem
E-post formuläret brukar ta en evighet att få svar. Förra gången när jag använde det, tog te tre veckor. Men jag provar i alla fall, vill bara få veta om en companion ticket är värt det, har absolut ingen aning vad det kostar. Tack för tipset.
 

Jonas C

Medlem
E-post formuläret brukar ta en evighet att få svar. Förra gången när jag använde det, tog te tre veckor. Men jag provar i alla fall, vill bara få veta om en companion ticket är värt det, har absolut ingen aning vad det kostar. Tack för tipset.
Bokar man en companion ticket så betalar den andre passageraren 75% av priset för en awardbiljett. Dessa går inte att boka online, utan man måste ringa för att boka dem.
 

Juraj

Medlem
Awardbiljetter brukar gå på omkring 200€ inom Europa T/R, eller hur?
Och hur mycket betalar man i miles (om något als)?
 

Juraj

Medlem
20 000 miles i Economy, 30 000 i Business.

Ok, nu fick jag svar på min fråga inskickat via e-post formuläret (det var ganska snabbt denna gång). Inget om priserna, men följande säger de om antal miles for en companion ticket:

X (ECONOMY) :18200
Z (COMFORT) :23100
I (BUSINESS) :28000

Man ska nog ta det med en nypa salt då det inte finns någon comfort class på linjen jag frågade om.
 
Toppen