Senaste nytt

Norwegian öppnar linje mellan Cork på Irland och Boston med 737-800

Palazzi

Medlem
5.30 alltså. Gissningsvis får väl Cork då också en linje till London, för att maximera timmarna i luften.

Tycker spontant att man borde utrusta planen med någon Premium Economy på dessa linjer, även om 5h30min inte är så värst långt...
 

mha321

Medlem
Inte oväntat med 737 över Atlanten särskilt efter allt de pratar om. Och att det blev Boston först ut är väl heller inte någon förvåning.

Men cork däremot hade åtminstone jag inte tippat :)

Undrar varför. Kanske billigare där iom ingen pre clearance? För inte kan väl tex Shannon vara "fullt"?

Fast det är kanske fördel utan pre clearance för anslutningar. De kan ju nå väldigt mycket kortare tid på marken om samma flygplan ska både ta in anslutningen från tex London och sedan fluga över Atlanten då...
 

Morgan

Medlem
Gör inte pre clearance att turnaroundtiden blir längre och att minimum connection time ökar? D.v.s. för att lågprisbolag som Norwegian är det långt ifrån självklart att det är positivt.
 
A

Aurora

Guest
5.30 alltså. Gissningsvis får väl Cork då också en linje till London, för att maximera timmarna i luften.

Tycker spontant att man borde utrusta planen med någon Premium Economy på dessa linjer, även om 5h30min inte är så värst långt...

Varfor det? Norwegian, SAS, Thomas Cook - alle flyger Norge-Gran Canaria og Norge-Chania med flygtider på 6-7 timmar uten at ngn trenger en premium economy (SAS flyger charter, inte rutetrafik).
 

palmen

Moderator
Varfor det? Norwegian, SAS, Thomas Cook - alle flyger Norge-Gran Canaria og Norge-Chania med flygtider på 6-7 timmar uten at ngn trenger en premium economy (SAS flyger charter, inte rutetrafik).
Varför? För att det ska bli bekvämare för resenärer som är villiga att betala för det.
Bara för att andra bolag inte har det på sträckor av liknande längd så behöver man inte göra exakt som alla andra. Du kan ju jämföra det med amerikanska bolag mellan New York och San Francisco/Los Angeles som är liknande i längd och där har de economy, business och first.
 

Igorius

Medlem
Varför? För att det ska bli bekvämare för resenärer som är villiga att betala för det.
Bara för att andra bolag inte har det på sträckor av liknande längd så behöver man inte göra exakt som alla andra. Du kan ju jämföra det med amerikanska bolag mellan New York och San Francisco/Los Angeles som är liknande i längd och där har de economy, business och first.
Tveksamt om man verkligen kan jämföra Norwegian med några bolag som har "economy, business och first". ;)
 
Varför? För att det ska bli bekvämare för resenärer som är villiga att betala för det.
Bara för att andra bolag inte har det på sträckor av liknande längd så behöver man inte göra exakt som alla andra. Du kan ju jämföra det med amerikanska bolag mellan New York och San Francisco/Los Angeles som är liknande i längd och där har de economy, business och first.

För ett lågkostnadsbolag som Norwegian är det viktigt att ha en identisk flotta så flygplanen utan problem kan användas på alla rutter mex samma konfig och service konsept.
Det ryktas att 737-800 som används kommer slingas LGW-BCN-Cork-BOS-CORK-BCN-LGW.
På LGW-BCN-Cork passar 186 stolar perfekt för Norwegian liksom på 99% av deras linjer
 
Inte oväntat med 737 över Atlanten särskilt efter allt de pratar om. Och att det blev Boston först ut är väl heller inte någon förvåning.

Men cork däremot hade åtminstone jag inte tippat :)

Undrar varför. Kanske billigare där iom ingen pre clearance? För inte kan väl tex Shannon vara "fullt"?

Fast det är kanske fördel utan pre clearance för anslutningar. De kan ju nå väldigt mycket kortare tid på marken om samma flygplan ska både ta in anslutningen från tex London och sedan fluga över Atlanten då...

Shannon är en privatägd flygplats medan Cork ägs och drivs av irländska staten. Genom att välja Cork hoppas Kjos naturligtvis att Irländska regeringen ska göra sitt yttersta på den diplomatiska fronten så USAs regering godkänner Norwegians irländska flygtillstånd.
Med ett godkänt irländskt flygtillstånd(AOC) till USA kan Kjos bemanna samtliga sina USA linjer med väldigt billiga Thailändska flygvärdinnor med Thailändska löner.
 
Toppen