Senaste nytt

En lite annorlunda "flygresa" resa genom norra Tyskland

ARNBER

Medlem
Hej allihopa!
Det här att min första reserapport och jag tänkte skriva en något annorlunda sådan.
Bakgrund till min resa var att jag skulle åka till en konferens i Hamburg. Det betydde att jag kunde slå två flugor i en smäll och besöka mina kusiner som bor i Hamburg.
Planen var att åka ner på onsdag och åka tillbaka på lördag för att hinna tillbringa lite tid med släktingar.
För att SAS krävde helt hutlösa priser för flyget tillbaka från Hamburg, föll valet på flyget ifrån Berlin till Stockholm. Jag behövde därför ta mig till Berlin ifrån Hamburg på något smidigt sätt. Då Deutsche Bahn krävde storkovan för en enkelbiljett beslöt jag mig för att testa buss. Detta är en tidigare otänkbar upplevelse i Tyskland, men avreguleringen utav busstraffiken för några år sen har orsakat ett härligt priskrig mellan bolagen; likt slaget för svennebananer över billiga charterresor till Phuket. Det blev en biljett på €8, ink. två bagage samt wifi, vilket verkade som ett fynd!
Bussen avgick nära centralstationen i Hamburg, och där mötes jag utav några annorlunda resenärer som också var på väg mot Sverige (och med tanke på deras utgångspunkt så kunde jag inte klaga på seat pitch eller avsaknad av smoothie.)
DSC_1050.JPG
Som van flygresenär hade jag inte några större förväntningar på denna resa. Ankomsten till "flygplatsen" var dock mindre kaotiskt än jag föreställt mig. Jag hade förväntat mig en blandning av fotbollshuliganer, narkomaner och studenter med sömnbrist.
DSC_1072.JPG
Loungen var ljus, luftig och jag skulle välja den över Sas inrikeslounge all dagar
DSC_1074.JPG
..även om matutbudet var lite för "authentic" för min smak.
DSC_1056.JPG
Bussen som skulle ta mig till Berlin var av modellen A380. Tyvärr var kundservice lika låg som på Ryanair då man själv fick packa in bagaget i lastutrymmet. Ingen prioboarding heller.
DSC_1075.JPG DSC_1077.JPG
Dock glänsde bussen med "sky interior" som Boeing 737 alltid skryter om.
DSC_1079.JPG
Wifi erbjöds som sagt, men även film och serier ifrån 2013 och tidigare, vilket hade varit mycket uppskattat om dom inte alla var dubbade.
DSC_1082.JPG
"Flyget" var egentligen ganska händelselöst, förutom när vi blev re-routed och gjorde ganska så olaglig U-turn för att undvika köer. Tyvärr gjorde denna riskabla manövern inte så mycket åt saken, och vi fastnade i kvällsrushen ändå.
DSC_1081.JPG
Trots den lägre "flyghöjden" fick man uppleva fantastiska vyer över det norrtyska landskapet.
DSC_1098.JPG
Framme i Berlin möts jag av lite sarkastisk humor.
DSC_1057.JPG
För er som ej kan tyska "Berlin, Vi kan allt. Förutom..."
All in all, en oförväntat trevlig resa.
Betyg: 7/10 smoothies

Hoppas ni uppskattade denna annorlunda lilla reserapport!
 

Attachments

  • DSC_1057.JPG
    DSC_1057.JPG
    73,5 KB · Visningar: 162

Fredrik

Medlem
Har sett bussarna och funderat lite på hurdant det kan vara att åka med dem men buss generellt känns alldeles för budget för min smak. Mina minnen är av alltför trånga bussar och eländiga timmar innan man är framme.

Det här ser dock OK ut även om jag själv skulle vara beredd att betala en viss premie för att åka Deutsche Bahn istället.
 
Toppen