Senaste nytt

Stockholm - Anywhere (Star Alliance, Mileagerun)

barhom

Ny medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Vart som helst
  • När vill/behöver du resa ut? Tidigast 2:e Okt
  • Hur länge vill du vara borta? max 1v
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) Billigast Möjligt
  • Vad är det viktigaste för dig? 3792 poäng innan 16 Oktober eller 5637 poäng innan 20 Nov.
Rätt nära att nå Turkish Elite och vill inte förlora det men jag har svårt att bestämma mig vart jag skall åka.
 

SNIFF

Medlem
Hej! Välkommen till forumet!

Du kan börja med att titta på denna sida:
Where to Credit | How Many Airline Miles | Every Frequent Flyer Program - den är bra för att se vilka klasser som kan vara värda att kreditera. Where to Credit SAS Scandinavian Airlines Flights | How Many Airline Miles | Every Frequent Flyer Program för just SAS.

gcmap.com är din vän i det här fallet för att räkna ut avstånd mellan flygplatser och dylikt.

Jag kollade lite olika sträckor inom Europa. Om du åker billiga ekonomi-biljetter blir det svårt att få någorlunda hög intjäning. Både Swiss, Lufthansa, SAS, Austrian har i low economy 0% eller 25% intjäning, vilket inte ger så mycket. Om du däremot skulle lyckas få en SAS Plus (150%) så kan du åka exempelvis.

1. Arlanda - Oslo - Nice - Oslo - Arlanda i oktober för ca 4100kr per person. (lite dyrt kanske)
Med tabellen från TK så får du 750+1200*1,5+1200*1,5+750 = 5100 poäng.

2. Arlanda - Oslo - Berlin - Oslo - Arlanda i SAS Go i oktober, Q-klass så kostar det 3800kr och du får 100%
750+750+750+750 = 3000 poäng.

Då du utgår från Stockholm skulle jag nog satsa på att gå med SAS och då i Sas Plus snarare än SAS Go.

Detta är inte vad du letar efter men ger en uppfattning om vad du kanske ska leta efter. Antingen två resor i Go med så många uppehåll som du kan göra på vägen eller en resa med samma upplägg i plus och en kortare inrikes.
 

barhom

Ny medlem
Jag lyckades boka en flight med TK ARN-IST-BEY ToR för 2200kr i Oktober.
gcmap ger mig cirka 3977miles och med 50% intjäning blir det cirka 1988miles.

Går det att göra en cash-upgrade till en bokningsklass som ger 100%? Jag köpte dock biljetten via en onlineresebyrå,
Jag märkte även nu att jag har alternativet att köpa till mig status miles for 70USD/1000miles.
 

Jonas C

Medlem
Går det att göra en cash-upgrade till en bokningsklass som ger 100%? Jag köpte dock biljetten via en onlineresebyrå,
Jag märkte även nu att jag har alternativet att köpa till mig status miles for 70USD/1000miles.
Tveksamt om det är möjligt. Men ifall biljetten tillåter ändringar så ska det eventuellt kunna gå om du betalar change fee + prisskillnad. Blir nog enklare och billigare att bara köpa status poängen.
 

barhom

Ny medlem

Jag försökte faktiskt att boka samma biljetter via thy.com men priset landade på 3100kr istället för 2200kr och med den mellanskillnaden föll det på onlineresebyrån.
Tyvärr gick det inte att fastställa någon bokningsklass vare sig hos turkish eller hos ticket.se. ITA Matrix hittade inte ens detta flyg.

Hur hade ni gjort?
 

SNIFF

Medlem
@barhom mata in bokningsnumret på checkmytrip.com och se vad du får för Fare Basis där. Första bokstaven där är din bokningsklass, om det fungerar, inte alltid det gör det.
 

barhom

Ny medlem
@SNIFF nu så vet jag att det är bokningsklass V men frågan är hur jag vet det innan jag bokar på t.ex. flygbolagets hemsida eller onlineresebyrå.

Hur kan man se till att man alltid bokar den klass man vill ha?
 
Toppen