Senaste nytt

Ryanair betalar inte ersättning för försening - Brittiska luftfartsverket hotar med domstol

Valley

Medlem
I dagens Dagens Juridik
Myndighet hotar dra Ryanair inför rätta - "ersättningar för förseningar ska betalas" | Dagens Juridik

Kommer Ryan låta det gå så långt som till domstol. Eller gör man som i Sverige. Förlikar i sista sekunden ?
Vad kan vi tänka oss att det handlar om i pengar totalt sätt ?

Slog mig också att det i England är deras luftfartsverk som driver detta. I Sverige lägger sig väl inte luftfartsverket i passagerarrättigheter. Det överlåter väl man till Konsumentverket. Eller ?
 
Såvitt jag vet (och jag borde väl veta egentligen då jag bor i UK!) finns inte en motsvarighet till svenska konsumentverket i UK. Man hade något som hette "office of Fair Trading" men det har numera stängt enligt deras hemsida: Office of Fair Trading - GOV.UK

Sen finns här olika "ombudsman" (läst med engelskt utttal då dom tagit det Svenska ordet rakt av) men jag tror dom är liknande till ARN, dvs man har ingen juridisk makt. CAA däremot är en reglerande myndighet som håller juridisk makt.
 

Nemo

Medlem
Såvitt jag vet (och jag borde väl veta egentligen då jag bor i UK!) finns inte en motsvarighet till svenska konsumentverket i UK. Man hade något som hette "office of Fair Trading" men det har numera stängt enligt deras hemsida: Office of Fair Trading - GOV.UK

Sen finns här olika "ombudsman" (läst med engelskt utttal då dom tagit det Svenska ordet rakt av) men jag tror dom är liknande till ARN, dvs man har ingen juridisk makt. CAA däremot är en reglerande myndighet som håller juridisk makt.
Jag skulle nog ändå se CAA som motsv KV inom flygfrågor. CAA verkar för att en mer ARN-liknande verksamhet ska finnas, en process som startats i år.
Protecting Consumers | Our Role | About the CAA
 
Jo fast CAA är ju luftfartsverket och har många andra ansvarsområden utöver konsumentskydd. KV i sverige däremot arbetar ju enbart med just konsumentskydd. Men visst funktionen kanske finns även i UK, den är bara inbakad i olika myndigheter medan man i Sverige har gjort konsumentskydd till sin egen myndighet.
 
Toppen