Senaste nytt

Smekmånad i Asien del 1 - FCT och Lufthansa First

Hylve

Medlem
Här kommer första delen av min rapport över herr och fru Hylves smekmånad i Singapore/Kuala Lumpur. Denna första del kommer i huvudsak behanda First Class Terminal i Frankfurt samt resan FRA - HND i LH F.
Jag tänker inte fokusera på hårdvaran, då det redan tagits tusentals fina bilder över den.
Kommentera gärna om ni tycker nåt är kasst eller saknas (eller är bra..:p). Då det är min första reserapport tar jag mer än gärna emot synpunkter:)
De flesta bilder är tagna med mobilkamera, så kvalitén kan stundtals vara medioker.
Mycket nöje!:)

Bakgrund
Jag och fru Hylve gifte oss i Maj och då det skedde i USA valde vi att planera in smekmånaden först till hösten. Målet sattes till Singapore då ingen av oss varit där tidigare - jakten på den perfekta awardresan var igång!:)
Med mycket inspiration från @simon_says91 Asienrapport och @palmen's Asiana-upplevelse, i kombination med vetskapen om Lufthansas F-tillgänglighet på olika sträckor, började resan ta form.
Slutresultatet blev följande:

En liten uppdatering av denna resa, såhär 14 dagar innan avfärd..

Flygbolag: Lufthansa, Thai, Singapore Airlines, Asiana, SAS
Kabinklass: Business, First
Avreseort: ARN
Destination: SIN/KUL (Open Jaw)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 95 000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): drygt 6000 SEK
När: September 2015
Bokad: Augusti 2015


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ARN-FRA Lufthansa Business (A321)
FRA-HND Lufthansa First (748)
NRT-BKK Thai First (A380)
BKK-SIN SQ Business (772)

KUL-BKK Thai Business (Dreamliner)
BKK-ICN Asiana Business (A380)
ICN-FRA Asiana First (744)
FRA-ARN SAS Plus (737)

Mina förhoppningar infriades och jag lyckades byta TG F mot LH F + TG F! Bytet medför även ett 10h besök i FCT innan vidare avfärd mot Asien:)
Det enda som skulle få mig att rucka på detta ytterligare är om ANA öppnar upp 2 F-platser NRT-FRA/LHR eller NRT-SIN men det känns inte jätterealistiskt i nuläget.

ARN-FRA
Flight:
LH809, Airbus A321
Tid: 06:00-08:10
Plats: 4E/4F

Kvällen innan lyckas vi prångla oss i säng innan 22, sätter alarmet på okristliga 03.30 och somnar efter en stund. Vaknar hyfsat pigga, kollar igenom packningen en sista gång och sätter oss i taxin 04.00.

Resan ut till Arlanda går väldigt snabbt och vi är framme strax innan 04.30. Går bort mot guldincheckningen och ser på avstånd en herre stå och vänta framför en obemannad disk. Han går och frågar efter personal, som dyker upp efter 10 minuter.

Incheckningen går smärtfritt, får ett SAS-boardingkort och väskorna blir checkade till HND. Kilar igenom fast tracken och tar en kölapp i väntan på att Forex ska öppna. Växlar till oss lite Baht för 300SEK och går till loungen.

0.jpg

Det här är första gången i nya loungen och tycker det är ett riktigt lyft!
Vi tar en mineralvatten och går sen mot gaten.
Efter en ytterst tveksam prioboarding sätter vi oss på 4E/4F och försöker sova vilket även blir huvudaktiviteten genom hela flygningen, därav ytterst få kommentarer om denna:)

Hade valt detta fakirflyg enbart på grund av två saker; maximera tiden i FCT samt ha möjligheten att bli hämtad med Porsche i FRA. När vi tar mark börjar jag spana vartåt det barkar.
Ser på håll att det står en Porsche vid en apron position och glädjen blir total! Måtte vi svänga in där! Mycket riktigt.. bilen är ämnad för herr och fru Hylve:)

När vi kommer ner för trappan står en gulvästad man och väntar med en skylt som säger 'Hylve'. Frugan hinner med ett par foton innan vi hoppar in i bilen.

1.jpg

Chauffören välkomnar oss, frågar om vi ska åka första klass idag och om vi tänkt uppehålla oss i FCL eller FCT.
Jag säger att vi tänkt hänga i FCT och han undrar om vi hittar dit. Tack vare bc.se kan jag säga 'ja jag tror det. ut genom terminalen och förbi taxibilarna va?', vilket han konfirmerar.
Efter några minuters bilfärd släpper han av oss och önskar, med ett stort leende, en trevlig resa.

First Class Terminal
Vi går ut från terminalen och svänger vänster, går ett par hundra meter och där uppenbarar den sig - lekplatsen för de närmsta 9 timmarna!:)

2.jpg

Tar hissen upp tillsammans med ett annat par. 'Ankomsthallen' är tom när vi kommer upp, men ganska snart kommer det en liten asiatisk man och tar emot oss och jag känner direkt att jag kommer gilla honom! Han tar våra pass och boardingkort, visar oss till säkerhetskontrollen och säger att vi möts på andra sidan.
Säkerthetskontrollen går snabbt och vi tar en snabb titt in i taxfree-avdelningen innan mannen möter upp oss och vi leds in i själva hjärtat av terminalen. Får en genomgång över de faciliteter som tillhandahålls innan han släpper oss fria:)

Vi börjar med att gå runt överallt för att göra oss lite hemmastadda, vilket går ganska fort då terminalen är liten.
Sätter oss ner i restaurangen för att börja dagens intag av mat och dryck. Servitören kommer snabbt och vi beställer varsin kaffe.

3.jpg

Jag plockar ihop lite frukt, bacon, äggröra och spinata calabra-salami från frukostbuffén. Till detta beställs en mangosmoothie, som smakar fantastiskt bra!

4.jpg

Nu är det dags för dagens första champagneglas. Frugan tar Ruinart 'R' medan jag ber om ett glas Bollinger. Får till min förvåning veta att dom inte har Bollinger.
Frågar vilka sorter dom har och det visar sig att det inte längre är 7 st som tillhandahålls utan bara 4;
  • Perrier Jouët
  • Ruinart 'R'
  • 2005 Ayala Blanc de Blancs
  • Gosset Grand Rosé
Bestämmer mig för ett glas Perrier Jouët och går och hämtar mer frukt och en macka med rökt lax. Medan vi sitter och njuter av livet dyker vår värd upp med de nya boardingkorten. Han tycker att vi har en imponerande resa framför oss och undrar om det är något speciellt vi firar.
Säger att det är vår smekmånad och han gratulerar oss hjärtligt innan han kilar iväg. Kort därefter dyker han upp igen med en liten gåva - två wedding duckies fint förpackade med en ros.

5.jpg

Vilken kul överraskning! :)

Vi sitter och slappar vid frukosten en stund till innan vi beslutar oss för att ta ett bad.
Det är inte direkt kö till badkaren utan vi får ett på direkten.
Går tillbaka till baren och frågar om man skulle kunna få en flaska Perrier Jouët att ta med till badet. 'Absolut! Inga problem! Jag kommer ner med den alldeles strax' - vilken service!:)

6.jpg

Vi badar, dricker champagne och diskuterar bland annat hur surrealistiskt det är att vi just nu är på en flygplats i väntan på ett flyg. Plötsligt har 1h runnit iväg och flaskan är tom. Vi gör oss iordning och sätter oss i ett par relaxstolar i ett av hörnen i terminalen.
Känner att det nog vore bra med lite alkoholfritt och nåt salt såhär efter ett hett bad och enbart champagne.

Funderar på om jag varit helt blind när vi gick runt och inspekterade terminalen förut, eller så är det så att varken coca cola eller vatten-displayerna finns kvar.. Går ett snabbt varv och hittar dom inte:/ I menyn finns dock vattenutbudet kvar, dock inte colan vad jag kan se.
Beställer en coke zero och en flaska Glenlivet-vatten samt hämtar lite godsaker från buffén.

7.jpg

Gott vatten!

20150910_115937.jpg

Nu var det dags för lunch. Dom hade någon slags barbeque-special dagen till ära, med rätter så som Black Angus Ribeye, Bisonfilé och Tigerräkor.
Jag valde black angus-entrecotén(utan potatis) medan frugan tog oxfilén.

8.jpg

20150910_131755.jpg

Köttbiten är en av dom godaste jag någonsin ätit - oerhört saftig och smakrik! Då jag inte är någon vinfantast sköljdes den ner med några glas Kölsch.
Till dessert beställer vi in lite olika sorbetsmaker att dela på.

20150910_134228.jpg

Jag tar även en kaffe och ett glas Macallan Ruby.

20150910_133734.jpg

Avslutar det hela med ytterligare en kopp kaffe och ett glas Hennessy x.o.

20150910_141711.jpg

Under efterrätten kommer vår värd och presenterar en kvinnlig kollega som skulle ta hand om oss under resten av vistelsen. Ersättaren säger hej och kilar iväg, medan vår värd stannar kvar och småpratar lite. Frågar om det finns möjlighet att få ytterligare en badanka. Han kilar iväg och kommer tillbaka med ytterligare en platinum-anka.

20150910_135058.jpg

Frågar honom om inte standardankorna ska vara gula men han sa att dom haft platinum ett tag nu. Han visste inte riktigt varför, men trodde att det berodde på att Lufthansa i år återtagit priset 'Best First Class Airline Lounge' i world airline awards.

Efter en lång lunch gör vi en förflyttning till stolarna närmast cigarr-loungen. Jag beställer en Bruichladdich Cuvee 407 och en flaska Glenlivet-vatten medan frun fortsätter på sitt champagne-spår.

20150910_144439.jpg 20150910_150713.jpg

Tiden flyger fram och plötsligt är det dags för boarding. Vi visas in i hissen av vår värdinna, som tar trappen.
Vi möts nere vid bilarna och får tillbaka våra pass. Det blir en kort väntan på en herre som ska åka med oss i bilen.

20150910_174054.jpg

Vi hoppar in i baksätet på Porschen och åker sisådär 500 meter. In i hissen och upp på bryggan där vi möts i dörröppningen av cabin crew som följer oss i en vänstersväng. Vår första first class-flygning ska nu börja...

FRA-HND
Flight:
LH716, Boeing 747-8i
Tid: 18:05-12:15
Plats: 1F/2F

Jag blir eskorterad till min plats 2F, stuvar ner min ryggsäck i ottomanen och sätter mig. Blir erbjuden någonting att dricka och ber om ett glas champagne, som för dagen är Taittinger Brut Millésimé 2007, vilken känns lite halv-beige. Den serveras ihop med en skål macadamia-nötter, som gärna hade fått vara varma.

20150910_175226.jpg

Fru Hylve på 1K

20150910_175004.jpg

Hylve på 2K

20150910_175046.jpg

Amenity kits och pyjamas delas ut, rosa Braun Buffel till damer och grå till herrar.

20150910_175622.jpg

Frugan (och säkert alla andra) får en påfyllning av glaset innan take-off, men när det kommer till min tur är flaskan i stort sett tom och det öppnas ingen ny. Inte hela världen, då jag inte var överförtjust i champagnen..

Vi reser tillsammans med ett kinesiskt par i 'parstolarna', en man som känns väldigt F-van på 1A samt en diskret yngre asiat på 3A. Vår flygvärd för dagen är en ganska ung kille som känns tysk, korrekt men ändå trevlig.

Vi lyfter och ljudet när noshjulet fälls in är verkligen häftigt! Det dröjer väldigt lång tid innan skylten med säkerhetsbältet släcks, lätt över 40 minuter, men så fort lampan släcks flyttar frugan över till mitt säte.

20150910_180052.jpg

Samtidigt går frun i det kinesiska paret över till sin man och börjar bädda ner honom. Visar sig att karln är dyngrak, vilket jag missat fram till nu. Vi märker inte av honom mer under hela resan förutom en gång när han vaknar, häller i sig ett glas vitt vin, utbrister 'wunderbar!' och somnar igen:)

20150910_192813.jpg

Mannen i 1A har tydligen en kompis som åker i en annan klass som kommer och sätter sig på hans ottoman. Tydligen verkar detta vara helt okej, då han kommer sitta där några timmar utan att någon bryr sig. Inte för att det störde oss men jag tyckte det var lite underligt..

Vi väljer att äta tillsammans då vi tycker det är trevligare, så jag sätter mig på ottomanen och hon i stolen. Hade tittat igenom menyn och bestämt mig för att gå för den västerländska. Frugan valde också västerländskt förutom huvudrätten, som togs från den japanska menyn.

Middagen inleds med en amuse bouche som var någon form av gazpacho med rom och till denna tog vi champagne. Bra start!

20150910_192944.jpg

Sedan var det dags för kaviaren. Vagnen rullas fram, men jag ser ingen vodka på den. Frågar om man skulle kunna få kall vodka till istället för champagne. Han ser lite förvånad ut och säger att han ska springa och kolla.. Är det så ovanligt att man dricker vodka till kaviar att dom inte ens erbjuder det? Han återvänder med en kall flaska Beluga och ett glas. Jackpot:)

20150910_200037.jpg

Kaviaren är jättegod men blir lite besviken på brödet som serverades till - smakade och såg ut som en torr bit Rasker.

Över till förrätterna! Får frågan vad jag vill dricka till och ber om tips, då jag varken tycker om eller kan något om vin. Han rekommenderar ett Riesling (2013 Kiedrich Gräfenberg) som är kalasgott! Helt klart det bästa jag druckit. Frun vill inte frångå på dagens röda tråd, så hon matar på med champagnen.

20150910_201747.jpg

Sallad på gurka och rökt öring, nåt kokt kött med örter och potatisdressing, rödbetssallad med vårlök, morötter och rädisa. Godast var rödbetssalladen med härligt knapriga grönsaker och en uppfräschande syra!

Som huvudrätt hade jag valt spenatlindad gös med vitvinsås, linser och sötpotatismos och den smakade mycket bra. Fisken kunde kanske varit något mer saftig. Till detta fortsatte jag med samma vin som till förrätterna. Då fru Hylve är väldigt svag för anka hade hon valt en sån rätt från den japanska menyn. Estetiskt väldigt otilltalande men smaken var helt okej.

Japansk huvudrätt
20150910_205524.jpg

Västerländsk huvudrätt
20150910_205640.jpg

Efterrätten var en mycket fint presenterad chokladmousse med 'guldnötter', kokosglass och marinerade körsbär. Jag tycker vanligtvis inte om efterrätter, varken i luften eller på marken, men den här var jättegod. Bad tillochmed om en extra portion kokosglass:) Till efterrätten tog jag ett dessertvin, 2009 Trockenbeerenauslese.

20150910_212744.jpg

Middagen avslutades med en kopp kaffe och praliner. Fru Hylve valde te som serverades i en söt liten kanna.

20150910_214333.jpg

Den tidiga morgonen började kännas så gick och bytte om till pyjamas samtidigt som min säng bäddades upp.

20150910_221712.jpg

Sängen var otroligt skön och jag fick nog drygt 4h sömn totalt. Vaknar lite halvmosig så går och fräschar upp mig medan sängen åter blir en stol:)

Dags för frukost! Frugan beställer in scrambled eggs men jag är inte jättehungrig så ber om bara bacon istället. Tur var kanske det, för äggen är torra. Baconet är däremot bra. I övrigt beställde vi färskpressad apelsinjuice, färsk frukt, mangoyoghurt och kaffe.

20150911_035251.jpg

Cappuccino Lufthansa Style

20150911_035545.jpg

Vi börjar närma oss Tokyo, så vi byter om till vanliga kläder och väntar in landningen. Flygvärden och pursern kommer förbi och tackar för flygningen och det känns väldigt trevligt!

Del två kommer bland annat att avhandla Thai F från Narita till Bangkok.
 
Toppen