Senaste nytt

143 passagerare på TG 960 mellan Bangkok och Arlanda

011430121

Medlem
Jag har tillbringat helgen i BKK, åkte ut på torsdagen med TG961, vet inte hur många passagerare vi var ombord, uppskattar att beläggning var ca 70 %, Ekonomi Premium som TG kallar sin Pluskabin var helt full, hur Businesskabinen hade kabinfaktor vet jag inte.

När vi åkte hem natten mellan söndag/måndag var vi totalt 143 passagerare ombord, jag räknade inte dem men frågade en CC hon sa ca 150, jag kollade på skärmen hos passpolisen och där stod det att vi var 143 ombord. Maskin tar 350 passagerare 42 i C och U samt 308 i Y.
Kabinfaktorn blir 41 % 6v av 10 stolar var tomma!

Nu kommer alla expert här på BC, det kanske var 100% beläggning på returen, ja låt kalkylera med det, utbudet är 700 stolar och beläggningen är 493 passagerare så ger det en beläggning 70% (jag tvivlar på att den var full som TG961 idag) men fortfarande är 3 av 10 stolar tomma på en tur och retur flygning.

Vad vill jag säga med detta, jo det är ett blodbad där uppe i luften. Frågan är vilka kommer att övervinna denna strid på långlinjerna? Jag har inget svar, men gissa/spekulera kan man tror att bolagen i vårt närområde kommer att känna av den mycket hårdnade konkurrensen.

Slaget på flygmarkanden påminner mycket om hemelektronikmarkanden som har utspelats de senaste 20 åren, starka varumärken som ONOFF, City Stormarknad, Expert, Axlins, Ljud & Bild, samt många enskilda lokala handlare, svenskägda stora företag finns som inte längre på den markanden möjligen undantaget är SIBA/NetOnNet Marknaden består av två jättar El-Giganten och Media Markt som har över 50 % totalmarknaden båda är ägda av utlänska företag i detta fall Engelska och Tyska modeföretag. Vi konsumenter har fått lägre priser, men jag vill säga sämre service.

Känner precis att flygmarknaden är på samma väg. åt samma håll.
Vilka bolag som blir kvar, ja det den som viste det, förmodligen Mellanöstenbolagen som kommer att köpa upp bolag, om varumärket SAS skall finnas kvar så tror jag att de kommer inom 5-8 år ägas av någon dessa bolag.
AF/KLM, BA, LH Group är alldeles för tunggrodda för att kunna öka sina markandsandelar, och så har de ju "problem" med sina anställda, som inte hängt med i utvecklingen av flygbranschen.

Kanske fel tråd att lägga detta i men del blev lite annorlunda än vad jag hade tänkt mig när jag började tråden.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Vi konsumenter har fått lägre priser, men jag vill säga sämre service.

Känner precis att flygmarknaden är på samma väg. åt samma håll.
Vilka bolag som blir kvar, ja det den som viste det, förmodligen Mellanöstenbolagen som kommer att köpa upp bolag, om varumärket SAS skall finnas kvar så tror jag att de kommer inom 5-8 år ägas av någon dessa bolag.
AF/KLM, BA, LH Group är alldeles för tunggrodda för att kunna öka sina markandsandelar, och så har de ju "problem" med sina anställda, som inte hängt med i utvecklingen av flygbranschen.
Det är ungefär som Greshams lag. "Dåligt mynt kan fördriva gott mynt, men gott mynt kan icke fördriva dåligt mynt."
 

fredrik996

Medlem
Så sant med pax m.m.

En viktig faktor i detta är väl dock Cargo?
Hur ser beläggningen ut på det?

Kan flyget ta med väldigt mycket mer cargo med mindre pax och kompensera bortfallet av platserna?
Vill minnas att när Thai bytte till 777 på sträckan så annonserades det att x antal kg mera kunde tas med över en 747.

Så jag tror att cargo kommer spela mer och viktigare roll i framtidens flyglinjer?
 

Dr. Miles

Expert
EDIT: Jag räknade om efter påpekande av Oil Barrel har annan volym än Fluid Barrel.

--
Jag gjorde en kalkyl av bränslekostnad per stol.

Boeing 777-300ER med 344 stolar har bränsleförbrukning ca 3,11 Liter/100 km per stol.
(Källa: Fuel economy in aircraft - Wikipedia, the free encyclopedia )
Flygavstånd mellan Stockholm-Bangkok: ca 5.158 nm = ca 9.550 km.

9.550 x 3,11 / 100 = ca 297 liter per stol, säg ungefär 300 liter bränsle per stol.

Singapore Jet Kerosene pris: ca 60 USD per fat
(Källa: Barchart.com - Futures Prices for Singapore Jet Kerosene Swap Futures (Platts) )
En Oil Barrel (fat) är ca 159 liter

60 USD / 159 liter = ca 0,38 USD per liter

300 liter x 0,38 USD = 114 USD per stol per riktning mellan Stockholm-Bangkok är bränslekostnad.
(Hur kan de debitera 200 EUR per long haul flight för bränsletillägg!!?)

Flygbränslepriset är baserat på som om de inte har haft fuel hedge.



Billigaste Economy class biljett mellan Stockholm och Bangkok med THAI kostar runt 6.000 SEK inkl. skatter.
Alla Economy class passagerare flyger inte med det priset men även om det skulle ha varit så, skulle det vara ca 300 pers x 3.000 SEK (6.000 SEK / 2) = 900.000 SEK per flight är intäkt för Economy class kabin (ifall det är fullt där).
 
Last edited:

johansch

Medlem
Jag gissar att det är Qatar Airways som "snott" Thai's svenska passagerare? (De tar just nu cirka 500 kr mindre.)
 
Last edited:

011430121

Medlem
Många av TG maskinerna står ofta 6-7 timmar på marken i Europa innan de flyger tillbaka till Bangkok, tror att EK och QR med flera bolag utnyttjar sin flotta bättre.
I höst så kommer EK att sätta in en A380 på CPH, utbudet av säten är väl minst en 250 stolar fler än med en 777-300 även QR ökar på CPH och ARN med 250 stolar genom att flyga dubbla avgångar per dag.
Här tror jag SAS gör rätt som satsar på nya linjer väster ut, förutom ARN-HKG.
Jag vet inte hur starten har varit på den linjen.
 
Toppen