Senaste nytt

Olika bokningsklasser på 2st biljetter på samma bokningsreferens

Magnus_K

Medlem
Hej Alla,

En fråga som jag inte tror funkar men vill kolla med experterna.
Funderar på att dra till Tokyo i dec med en polare.
Han vill flyga economy och jag vill boka business.
Han har ingen status och jag har Diamond.
Min fråga är om jag kan boka en economy och en business på samma bokningsreferens om man konktar SAS?
Jag tror svaret är nej men vill ändå kolla.


Magnus
 

fcx

Medlem
Slippa mecket med att han ska slippa ha koll på biljetter osv utan att vi löser allt via mitt kort.

Du kan ha två olika biljetter på samma kort, så det är i sig ingen anledning att få det i samma bokningsreferens.

Däremot kan det ju vara praktiskt med tanke på irrops och uppgraderingar...
 

d99mlu

Medlem
Gjorde liknande i somras till USA, då sa SAS att jag inte kunde ha biljetterna på samma PNR. Fick lägga in "travelling together" manuellt, vilket fungerade bra vid ombokning när hemresan strulade.
 

agehall

Medlem
Jag tror svaret är nej men vill ändå kolla.

Tyvärr helt korrekt. Jag känner inte till något system som hanterar detta.

Gjorde liknande i somras till USA, då sa SAS att jag inte kunde ha biljetterna på samma PNR. Fick lägga in "travelling together" manuellt, vilket fungerade bra vid ombokning när hemresan strulade.

Det är värt att påpeka att detta är ungefär lika tillförlitligt som att du skriver ett inlägg om att du reser ihop med någon på BC. Det finns alltså inget systemstöd för att hantera det utan det beror helt på om agenten som behandlar saker och ting läser anteckningarna i bokningen, vilket man inte ska räkna med. Ibland fungerar det, ibland inte.
 

johhenrik

Medlem
Det är värt att påpeka att detta är ungefär lika tillförlitligt som att du skriver ett inlägg om att du reser ihop med någon på BC. Det finns alltså inget systemstöd för att hantera det utan det beror helt på om agenten som behandlar saker och ting läser anteckningarna i bokningen, vilket man inte ska räkna med. Ibland fungerar det, ibland inte.
Är det samma sätt som man länkar ihop olika bokningar på? Alltså om jag har en biljett A-B samt B-C. Jag trodde det bara var info också, ifall man bad dem "slå ihop", men nu senast hade jag två separata bokningar med SAS och Lufthansa. När jag checkade in på utresan bad jag dem checka in mitt baggage hela vägen. Då slog de ihop bokningarna. Minns inte exakt vad det hette det hon gjode, men hon ringde och bad om hjälp. Det var något "add PNR" eller "merge PNR". Hur som haver, när jag sen checkade in på lufthansa.com för min hemresa, då checkade jag in för mina SAS-flyg också, trots att jag uppgav min PNR för Lufthansabiljetten. Den visade alla ben som om det vore en och samma bokning.

Detta kanske är helt orelaterat, men jag trodde inte det funkade så, utan jag trodde man länkade ihop bokningar med info-text bara, som någon kanske läser eller inte, men tydligen inte i detta fallet.
 
  • Gilla
Reactions: olo

agehall

Medlem
Är det samma sätt som man länkar ihop olika bokningar på? Alltså om jag har en biljett A-B samt B-C. Jag trodde det bara var info också, ifall man bad dem "slå ihop", men nu senast hade jag två separata bokningar med SAS och Lufthansa. När jag checkade in på utresan bad jag dem checka in mitt baggage hela vägen. Då slog de ihop bokningarna. Minns inte exakt vad det hette det hon gjode, men hon ringde och bad om hjälp. Det var något "add PNR" eller "merge PNR". Hur som haver, när jag sen checkade in på lufthansa.com för min hemresa, då checkade jag in för mina SAS-flyg också, trots att jag uppgav min PNR för Lufthansabiljetten. Den visade alla ben som om det vore en och samma bokning.

Intressant - det har jag aldrig hört talas om tidigare. (Att man kan "slå ihop" bokningar alltså) Normalt sett gör de ju bara en manuell override på bagagets destination och så är allt klart.
 

SNIFF

Medlem
@johhenrik Fick förklarat för mig att det enda man kunde göra var att länka PNR. Det vill säga att man bara skrev in informationen att man hade en annan resa etc. En "PNR Merge" var visst inte möjligt, i alla fall för AMEX resebyrå eller en annan resebyrå jag pratade med. Kanske olika för flygbolagen när man väl står där.

Kunde inte heller göra detta med olika bokningsklasser med familjen till Istanbul.

Någon HON kanske kan fråga LH om vad de gjorde? :)
 
Toppen