Senaste nytt

SAS Go / SAS Plus långlinje nya kabinen

J

JPMorgan

Guest
Optiontown ville inte alls ha mig i businesskabinen. Så det blev ingen uppgradering på ena vägen andra sträckan uppgraderade jag till Plus. Här är mina synpunkter på nya kabinen.

SAS Go
Sett till pris är det en okej produkt. Stolen duger och maten var godkänd. Tv med usb fungerade överlag bra och WIFI hela vägen.

Saker jag inte gillade.
  • Glossy tv
  • Kamera fungerade inte
  • Gick inte att zooma in menyn på tvn. Omöjligt att se priserna.
  • Utbudet av film, serie och tv var tråkigt.
  • Ingen svensk textning till filmer, serier och tv.
  • Skärmen längst fram på rad 30 gick på en slinga och personerna som satt där kunde inte använda den.
  • Lös modul med gardiner Go / Plus.
  • Serveringen var alldeles för opersonlig. Mat och dryck kastades fram.
  • Hörsnäckorna var inget att ha.
  • Ingen förvaringsyta.

SAS Plus
Allt i Go går även att applicera för Plus förutom serveringen som var mer personlig. Det är samma produkt med något bredare stolar och fotstöd. Med en RIKTIGT STOR NACKDEL du kan inte fälla upp armstöden. Fast vi var 7 personer i Plus kunde jag alltså inte ta en rad och ligga ner. Jag kan inte förstå hur man tänkt när man monterat fasta hårda armstöd som inte går att fälla upp när det går att göra i Go.

Och varför bara en liten stolsficka att förvara saker i. Finns plats vid fönstret eller vid skärmen att sätta en ficka för mobilen som är på laddning.


Jag tycker både Go och Plus känns halv färdig trots ny design och jag får intrycket att personer som designat inte flyger själva. Men det dummaste måste vara fasta armstöd i Plus.

Egentligen fick jag bara bättre mat och mer dryck för 15000 poäng. Jag kommer inte uppgradera till Plus i gen.

Dina synpunkter?
 

Vaniljvodka

Medlem
Hur skulle du ranka stolen i nya PLUS jämfört med gamla? Tycker ändå det var hyfsat stor skillnad mellan GO-stolen och den i PLUS i gamla kabinen.
 
J

JPMorgan

Guest
Det jag menar är att att det finns en fast skärm på väggen. Det finns även en personlig skärm i själva stolen som går att fälla upp. Men jag tycker det är konstigt att skärmen som sitter fast på väggen inte går att stänga av eller ändra något på.
 

coclol

Medlem
Hade "förmånen" att åka en a340 i plus i tisdags och sitter just nu i plus Öystein viking (a330) på väg hem.
Stolen är helt klart skönare (stoppningen känns bättre), men det lilla benstödet som gick att fälla ut saknas (det finns ett litet att fälla ner under sätet framför). Nackstödet är bättre och mer flexibelt.
Fascinerande nog så på ditresan saknades menyer på flera platser ,på hemresan saknas den lilla påsen med bla öronproppar vilket behövs.

EBP bemötandet får nog anses vara under all kritik.
 

WTP

Medlem
Har åkt SAS long haul bara i business och nu första gången i SAS Plus.
Det enda Plus jag kan jämföra är Brtish Airways.

Säkert skrevs på flera ställen men herregud vem var hjärna bakom skärm positionsinställningar i nya SAS Plus.
När personen framför dig lutar sig tillbaks - det finns inte en chans att se skärmen då den pekar nästan neråt!?
Att trycka in översta delen för att rätta till går - men bara ngn millimeter. Helt galet och oanvändbart!!!
Plus sätena i British Airways har möjlighet att rätta till skärmen så man kan se den.
Och ja, skärmen är glossy som bara den - under mörkare scener blir du ständigt påmint att man måste tappa några kilon och att man har lyckats få lite brödsmulor på sig igen...

Serveringen skilde sig inte alls mot Go. Det är bara 4 rader - kom igen hur svårt kan det vara att inte kasta mat och dryck - och ja ett leende gör mycket!! Tydligen man ska vara glad att man fick lite mer space och lite bättre mat (men fortfarande huvudrätten i alu-trays).
Ok, då vet jag det nu!
 

Vaniljvodka

Medlem
Har åkt SAS long haul bara i business och nu första gången i SAS Plus.
Det enda Plus jag kan jämföra är Brtish Airways.

Säkert skrevs på flera ställen men herregud vem var hjärna bakom skärm positionsinställningar i nya SAS Plus.
När personen framför dig lutar sig tillbaks - det finns inte en chans att se skärmen då den pekar nästan neråt!?
Att trycka in översta delen för att rätta till går - men bara ngn millimeter. Helt galet och oanvändbart!!!
Plus sätena i British Airways har möjlighet att rätta till skärmen så man kan se den.
Och ja, skärmen är glossy som bara den - under mörkare scener blir du ständigt påmint att man måste tappa några kilon och att man har lyckats få lite brödsmulor på sig igen...

Serveringen skilde sig inte alls mot Go. Det är bara 4 rader - kom igen hur svårt kan det vara att inte kasta mat och dryck - och ja ett leende gör mycket!! Tydligen man ska vara glad att man fick lite mer space och lite bättre mat (men fortfarande huvudrätten i alu-trays).
Ok, då vet jag det nu!

Just hemkommen efter en resa i Plus mellan EWR och ARN. Upplevde exakt samma problem med min skärm, men personen bredvid mig hade inte det problemet. Mina tre andra resor i nya Plus har jag heller inte varit med om det, så det drabbar inte alla.

Sen det där med servicen: All kabinpersonal som serverar i Plus är ju inte icke-serviceminded. Gissar att du åkte A340 eftersom du bara hade Plus i fyra rader. På våra sju rader så lyckades personalen bra den här gången. Det där kan ju dessutom drabba en i Go eller Business också. Går ju inte att avfärda en hel kabinklass hos ett bolag efter bara en resa.
 

WTP

Medlem
Ja det var A340 NRT-CPH.

Vilket av 2 problem jag nämnde syftar du på?
Positionsinställning eller glossy skärm?

Att "personen bredvid mig" hade inte det problemet hjälper inte mig såsom "det drabbar inte alla" heller.
Ska jag bara sucka djupt och säga "idag var inte min lucky day" då jag hamnade på "fel plats"?
Nja...

Sen det där med servicen: All kabinpersonal som serverar i Plus är ju inte icke-serviceminded. Gissar att du åkte A340 eftersom du bara hade Plus i fyra rader. På våra sju rader så lyckades personalen bra den här gången. Det där kan ju dessutom drabba en i Go eller Business också. Går ju inte att avfärda en hel kabinklass hos ett bolag efter bara en resa.

Jag har aldrig skrivit att jag "avfärdar en hel kabinklass hos ett bolag efter bara en resa", men att jag gillade inte så mycket några saker på MIN resa. Dessutom var det första i SAS Plus och mina förväntningar var inte infriade. Så mycket som betalande kund måste jag få tycka, eller? Självklart är jag medveten att kvalitet på servicen varierar men meningen är att det ska inte variera och mitt första intryck var - så där.
I slutändan är det SAS som bestämmer hur de vill ha sin Plus och få sina kunder nöjda. De har inte lyckats hos mig på första försöket...
 
Toppen