Vad jag vet så har ju aldrig cockpit rätt att beordra pushback, utan detta måste clearas från TWR /GND. Alltså kan det ju per default inte vara SAS fel, för det är ju inte SAS som beslutat om pushback, så jag tycker också att det är rätt konstigt att DY går ut och säger att det är SAS fel.
Intressant blir ju också hur själva pushbacken har gått till. Det är ju trucken som är ansvarig för pushback, och man brukar ju alltid ha en till kille på marken som har direkt kontakt med flight deck som har till uppgift just att se att inget föremål är i vägen. T.ex. att man inte backar in i något fast föremål om man pushar från gate F29 på ARN. Sedan beror det ju på om trucken har pushat SAS planet rakt bakåt eller snett åt sidan? SAS har ju egen handling i OSL, så är det markpersonalens fel så blir det ju SAS fel...
Sedan kommer ju DY och ska in till gaten bredvid? Har dom genat lite eller hållit sig på den gula linjen.
Spontant, utan att veta mer så kan man diskutera hur bra det är från TWR/GND sida att låta DY taxa in när SK får pushback bredvid. Sedan har ju markpersonalen ett ansvar för att se till att man inte stöter i något, men kommer DY fel in så kan dom som pushar inte göra så mycket...