Senaste nytt

Är SAS American Express verkligen bra för poäng intjäning....

nissefalk

Medlem
Har haft ett BA Visa kort ett tag nu och samlat Avios till mitt BA konto, skaffade just ett SAS American Express Premium kort för att få 10,000 Eurobonus bonus, känns dock som om att samla poäng på SAS med kredit kort mot BA känns rätt kass.

Bokade just en tripp till Houston med BA, betalade med mitt nya AMX för att komma över 15k så mina 10k Eurobonus ramlar in, resan kostade ca 26,000kr, för detta får jag nu 3,900 Eurobonus poäng, hade jag betalat med mitt BA Visa hade jag fått 5,200 Avios.

En bonus flygning GOT-LHR-GOT kostar med SAS 30,000 Eurobonus poäng, samma tripp med BA kostar 8,000 Avios, känns rätt kass att bara få in 13% av vad en resa till London kostar med SAS, samma transaktion med BA hade gett 65% av kostnaden för samma resa.

Skaffade mest SAS Amx för att jag redan har en 2 for 1 på BA Visa och 10k Eurobonus räcker till en inrikes tor till Stockholm.

Har jag missat något här, annars känns det som om BA kortet skall användas även i fortsättningen.
 

mha321

Medlem
Borde du inte få 5200 EB poäng med Amex? 20 poäng för 100 kr eller? det hade du iaf fått med diners
Det är väl 15 poäng på Amex premium och 20 på elite.

Däremot om bokningen hade gjorts med SAS så hade det blivit 30 poäng. Det är knappast förvånande att man får mer poäng om man använder sas-kort på sas och ba-kort på ba...
 

jumbooze

Medlem
lite som mha321 säger, man får mer av SAS om man bokar SAS.

Sen är det lite att titta på som DR miles säger, varje program har sin styrka,
BA har korta sträckor = låg kostnad då det är ett avståndsbaserat program och SAS jobbar med zoner och tillåter mellanlandningar där BA straffar med att ta ut det dubbla.
Jmf. med om du vill flyga GOT-FRA med BA och SAS.
Med BA får du betala 4500 avios per segment? (brasklapp för mängden men det blir gånger 4)
SAS oavsett om du behöver mellanlanda i CPH eller inte är det samma mängd poäng.
 

nissefalk

Medlem
Försök att boka en bonusresa med flera segment med British Airways Executive Club avios, speciellt i premiumkabiner på long haul linjer.
Du kommer nog att märka att det är inte grönare på andra sidan av staketet...

Ja där har jag en del erfarenhet och det är väl i stort sett omöjligt att göra en sådan bokning, har lyckats med en open jaw en gång i First men bara genom att ringa Executive club, vore ju enklare via web sidan.

Men, om man nu jämför vart man kan åka med respektive Kort/Flygbolag så känns det som om BA ger bättre value än SAS, detta baserat enbart på omsättning på kortet utan att räkna in de poäng man får för att man flyger.

200k spenderat på SAS Amx ger en resa för 2 i Ekonomi till London (2 for 1 voucher), eller en resa till London dvs 30,000 Eurobonus poäng

200k spenderat på BA Visa så kan man åka 2 i Ekonomi till Los Angeles (2 for 1 voucher) eller 5 resor till London, dvs 40,000 (Avios Krävs 40,500 avios till LAX)

Jaja, jag är i alla fall glad för mina 10k Eurobonus poäng på mitt AMX så kan man ta sig till Stockholm för ett eventuellt Qatar flyg på en rea....

Får kanske ta och flyga SAS på long haul istället så man får ihop mer poäng att spendera.....
 

agehall

Medlem
Jag tror du ser på saker på helt fel sätt. Om du väljer att inte utnyttja sweetspots så är alla program rätt usla.

Jag använder både SAS EuroBonus (med AmEx) och BAEC (med tillhörande Visa-kort) och rent krasst får man ut mycket mer av SAS och AmEx än BA och deras Visa. Men det gäller att hitta rätt sätt att utnyttja varje program.

Till att börja med så kan man säga att BAEC är exceptionellt bra på korta sträckor (tex ARN-LHR) i economy. Det är ovanligt - de flesta program är bäst på longhaul i premiumkabiner. Är man ute efter att använda poäng till economy-fligher generellt sett så är det bättre att bara betala. Det lär bli billigare och smidigare.
 

palmen

Moderator
200k spenderat på SAS Amx ger en resa för 2 i Ekonomi till London (2 for 1 voucher), eller en resa till London dvs 30,000 Eurobonus poäng
Det ger även en resa för 3 personer till Svalbard just nu (10.000 per person i economy). Som många redan har påpekat så finns det sweet spots i alla program och andra resor som är mindre fördelaktiga. Med din 2-4-1 voucher kommer 1 person i business till USA för 50.000 poäng med SAS, du drar in 30k på din spend, 10k för signup och sen behövs bara 10k poäng till som du enkelt kan få genom att signa upp för sas mastercard och diners och göra några strököp (båda korten är gratis första året och ger signup bonus). Lägg till att du kan skaffa Coop Med Mera Mer kortet gratis 1 år och betala alla dina räkningar med det kortet som ger minst 15p per 100 kronor, helt plötsligt har du poäng så det räcker och blir över utan att behöva lägga ut en krona extra för att göra något roligare än att flyga till London för poängen. 60.000p drar du lätt ihop och det är en bonusresa med SAS för 2 personer till San Francisco (svårt att hitta platser dock) i economy. Även Los Angeles kommer ha samma poängpris för bonusbiljetter.

Att nyttja sina SAS-poäng att flyga inom europa är sällan en bra deal, det är longhaul i business som gör det extra attraktivt, och vouchern går dessutom att använda på hela star alliance vilket är jäkligt trevligt.
 

nissefalk

Medlem
Tack @palmen för det där med Coop Med Mera, skall skaffa ett sådant kort med och betala några räkningar med så kanske jag kommer upp i 50k under nästa år och då få prova SAS i Business vilket jag inte gjort i long haul sedan 1993.....

Har redan haft ett SAS Master Card och ett Diners som jag sagt upp så måste vänta ett eller två år innan jag kan signa upp igen på dom
 
Toppen