Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

anders.w

Medlem
"Therefore, in the course of the activities of an air carrier, that unexpected event is inherent in the normal exercise of an air carrier’s activity, as air carriers are confronted as a matter of course with unexpected technical problems. Furthermore, the prevention of such a breakdown or the repairs occasioned by it, including the replacement of a prematurely defective component, is not beyond the actual control of that carrier, since the latter is required to ensure the maintenance and proper functioning of the aircraft it operates for the purposes of its business.

Therefore, a technical problem cannot fall within the definition of ‘extraordinary circumstances’.

In that connection, the Court also points out that the discharge of obligations pursuant to EU law is without prejudice to air carriers’ rights to seek compensation from any person who caused the delay, such as the manufacturer of certain defective components.
"

"Tekniska problem" - hur många gånger har bolagen inte försökt dra dne rövaren. De gånger jag legat på har de dock gett med sig, känns som ett riktigt rackarspel?
 

agehall

Medlem
@Nemo @agehall
Tack båda för era svar. Jag försökte både checka in online och vid checkin på Kastrup (som för övrigt var helt i kaos denna dag). Det står intressant nog även på bekräftelsen jag fick från SAS-supporten på natten innan att checkin inte kunde genomföras förrän i Frankfurt. Mycket skumt.
Det är ett väldigt komplext fall då många olika parter är inblandade. Har inte bestämt mig ännu om jag orkar gå vidare eller inte. Kvinnan som ringde mig lovade att skicka allt detta på mail. Med en mailadress som jag också kan svara på. 2 dagar senare och jag har fortfarande inte fått något svar. Också väldigt lustigt.
Jag tror precis om Agehall skriver att något var fel från början. Jag gissar vilt här att det kanske var så att min biljett mellan Frankfurt - Beijing aldrig blev bekräftad av Lufthansa och att det redan vid ombokningen var fullt. Men men, det kommer jag aldrig få reda på. Dock väldigt skumt att det inte gick att checka in i Kastrup.
Lite off topic. Kan verkligen en kabinstrejt i Kastrup (alltså inte ground crew) räknas som ursäkt för Lufthansa? Hade varit skillnad om det var en vild strejk av markpersonal på just Kastrup. Inte SAS kabinpersonal.

Jag vet inte riktigt varför Lufthansa skulle avboka din biljett bara för att inkommande flyg blir sent - det finns ingen conformance på FRA. (Det är väl bara LHR som envisas med detta sattyg?)

För mig är det uppenbart att kundtjänst har tittat på din bokning och hittat på första bästa ursäkt till varför det blev som det blev.
 
I torsdags skulle vi flyga med Czech Airlines mellan Hamburg och Göteborg med OK544. Planet skulle avgå 19:40 men vid den tidpunkten var disken inte ens bemannad. 20:05 kom en person och talade om att flighten var cancellerad och att vi skulle gå till FSA? som är Czech Airlines partner på Hamburgs flygplats. På vägen ut skulle vi hämta våra väskor i bagagehallen.

Väskorna stod redan på plats när vi kom nån minut senare till bagagehallen.

Planet lyfte tydligen 20 minuter försenad för att sen gå tillbaka till Prag (planet går Prag-Hamburg-Göteborg)efter en flygtur på 20minuter. Ingen information om att planet skulle bli försenat eller "inställt" kom upp på några tavlor under hela kvällen.

Vid ombokningsdisken ville dom först boka om oss till nästa Czech flight 24timmar senare vilket ingen i kön kände var en bra idé. Efter en del diskussion fick vi bli ombokade på SAS första flygning dagen efter. Vi kom hem drygt 12 timmar sent.

Det som stör mig mest är det faktum att det känns som dom försökte köra en bluff. Om vi blivit informerade tidigt om förseningar och eventuellt inställda plan så fanns det en möjlighet att åka hem med Lufthansa som gick 20:35. Men eftersom dom väntade så länge med att komma med någon info försvann det alternativet. Det känns som även om jag aldrig kan bevisa det, att dom väntade med att informera oss tills det blev försent att boka om oss på flighter samma dag. Sen så hoppades dom på att vi skulle acceptera att stanna kvar i 24 timmar. Eftersom dom lyckats få ut väskorna i god tid innan vi kom fram så stärker det mina misstankar väsentligt.

Hur som helst så gissar jag eftersom planet lyfte att det var ett tekniskt problem eftersom dom lyfte, landade och inte kom upp igen. Och isåfall räknar jag med att en ersättning på 250 EUR enligt 261/2004 bör utgå.
 

olo

Medlem
Planet lyfte tydligen 20 minuter försenad för att sen gå tillbaka till Prag (planet går Prag-Hamburg-Göteborg)efter en flygtur på 20minuter. Ingen information om att planet skulle bli försenat eller "inställt" kom upp på några tavlor under hela kvällen.
Segt! Det verkar dock som att de flög ett plan till GOT, för enligt flightradar så gick OK543 i fredags morse från Göteborg i tid.
 

Bryant

Medlem
I torsdags skulle vi flyga med Czech Airlines mellan Hamburg och Göteborg med OK544. Planet skulle avgå 19:40 men vid den tidpunkten var disken inte ens bemannad. 20:05 kom en person och talade om att flighten var cancellerad och att vi skulle gå till FSA? som är Czech Airlines partner på Hamburgs flygplats. På vägen ut skulle vi hämta våra väskor i bagagehallen.

Väskorna stod redan på plats när vi kom nån minut senare till bagagehallen.

Planet lyfte tydligen 20 minuter försenad för att sen gå tillbaka till Prag (planet går Prag-Hamburg-Göteborg)efter en flygtur på 20minuter. Ingen information om att planet skulle bli försenat eller "inställt" kom upp på några tavlor under hela kvällen.

Vid ombokningsdisken ville dom först boka om oss till nästa Czech flight 24timmar senare vilket ingen i kön kände var en bra idé. Efter en del diskussion fick vi bli ombokade på SAS första flygning dagen efter. Vi kom hem drygt 12 timmar sent.

Det som stör mig mest är det faktum att det känns som dom försökte köra en bluff. Om vi blivit informerade tidigt om förseningar och eventuellt inställda plan så fanns det en möjlighet att åka hem med Lufthansa som gick 20:35. Men eftersom dom väntade så länge med att komma med någon info försvann det alternativet. Det känns som även om jag aldrig kan bevisa det, att dom väntade med att informera oss tills det blev försent att boka om oss på flighter samma dag. Sen så hoppades dom på att vi skulle acceptera att stanna kvar i 24 timmar. Eftersom dom lyckats få ut väskorna i god tid innan vi kom fram så stärker det mina misstankar väsentligt.

Hur som helst så gissar jag eftersom planet lyfte att det var ett tekniskt problem eftersom dom lyfte, landade och inte kom upp igen. Och isåfall räknar jag med att en ersättning på 250 EUR enligt 261/2004 bör utgå.

Incident: CSA AT72 at Prague on Sep 17th 2015, smoke indication, 44 taken to hospital and discharged with no symptoms
 

Tommy

Medlem

Nemo

Medlem
I Dagens Juridik meddelades om en ny dom från EU-domstolen:
"Oförutsedda" tekniska problem med ett flygplan är inte "extraordinära omständigheter" och befriar därmed normalt inte ett flygbolag från skyldig-heten att ersätta försenade passagerare enligt EU-förordningen. Det har EU-domstolen slagit fast.
Länk till artiken:
Flygbolag måste betala för försening trots tekniska fel - ny dom från EU-domstolen | Dagens Juridik
Nu ligger domen uppe också som @seat56f hittade. van der Lans vs KLM C-257/14
CURIA - List of results
 

Attachments

  • vanderLans_KLM_C257_14.pdf
    148,2 KB · Visningar: 393
Toppen