Senaste nytt

Hej, och vilket AMEX passar mig bäst?

KriBern

Ny medlem
Hej,

Jag tänkte fira min 46e SAS resa med mitt första inlägg här. Jag har tyvärr inte lyckats optimera mitt poängtjänande tillräckligt då jag varken har något AMEX eller COOP så det står härnäst på listan. Just nu ligger jag precis över 100 000p. Min plan är att använda dessa poäng någon gång nästa år tur/retur i business class till antingen New York, Shanghai eller Tokyo.

Då jag givetvis behöver skaffa ett AMEX har jag vissa funderingar över vilket kort som passar bäst. Då jag inte kommer ha tillräckligt med poäng för att ha användning för två stycken 2for1 står det mellan att få en 2for1 i hela Star Alliance eller bara för SAS. Jag aldrig har rest i business class och antagligen kommer jag ha svårt för att komma upp i så mycket poäng igen så vill jag få ut det mesta av upplevelsen.

Räcker det med SAS kortet eller finns det så mycket bättre business class i något annat flygbolag att det är värt att satsa på att åka med dem?

/KriBern
 

palmen

Moderator
Välkommen till forumet KriBern!

SAS business i nya kabinen är riktigt bra, det är inte många businessclass-produkter som överglänser den (enligt min bedömning).
Vilket kort du ska välja borde väl stå mellan Premium eller Elite. Även om du inte har nytta av en andra 2-4-1 voucher så är den även giltig hela året efter då du kanske har poängen som krävs.

Med Elite-kortet får du 20.000 extra baspoäng, om det nu kan vara någon hjälp mot eventuellt Diamond, annars ser jag ingen större nytta i kortet för din del utöver 2 stycken 2-4-1 vouchers, som du kanske ändå itne har någon större nytta av.
Premium-kortet är väl det kortet som jag skulle satsa på om jag var du. Helt klart är det bättre att ens voucher gäller Star Alliance och vart som helst i världen än att den gäller inom Europa med SAS (vilket är fallet med Classic Card). Andra fördelar med Premieum-kortet är att du får 15 poäng per 100 kronor jämfört med 10 poäng med Classic Kortet.

Nu vet jag inte om tanken är att du ska åka själv på en 2-4-1 voucher eller om ni är två stycken. Om du åker själv blir priset 55.000 poäng i business till USA med Star Alliance (50.000 med SAS), då har du mer eller mindre redan ytterligare poäng för att resa på en 2-4-1 för en person vid ett annat tillfälle. Om du dessutom åker själv så kan du åka First med Lufthansa till Asien/USA för 95000/75000 poäng för en person.

Jag skulle nog ranka korten så här för dig
Premium
Elite
(om du kan nyttja 2 stycken 2-4-1 och behöver 20k baspoäng så är dock detta kort bättre än Premium-kortet)
Classic (ser ingen bra anledning till att ha detta kort över huvud taget)
 

KriBern

Ny medlem
Jag gillar din logik och beställer hem ett Premium. 20.000 extra baspoäng skulle inte ens ta mig nära guldkortet då jag mest åker inrikes så först nästa år kan det vara ett alternativ. Tack och bock.

Mvh
KriBern
 
Toppen