Senaste nytt

Jobba pa taget

trekker

Medlem
Det ser ut som jag kommer prova SJ for en kortare resa inom kort, kan det fungera att jobba pa taget? Jag utgar fran att svaret ar nej, men tankte kolla med panelen. Det enda jag skulle behova ar ett bort for min laptop samt wifi. Nagon storre skillnad pa forsta och andra klass? Kanns meningslost att betala extra for forsta klass om man inte kan jobba dar.
 

olo

Medlem
Gäller frågan SJ 2000 (tidigare X2000)?
Jag tycker att det är mycket enklare att jobba på 1 klass av två skäl.
1. 1 klass har 1+2 konfig, och med lite trixade går det att hamna på "A"-säte.
2. 1 klass har bättre bord, som går att dra ut en bit. Det går lättare att jobba vid dessa, enligt min mening.
I övrigt är det internet ombord (200 Mb) i hela tåget, som fungerar över förväntan - och alltid bättre än mitt mobilsurf.
 

olo

Medlem
InterCity har jag inte åkt detta millennium, men på SJ Regionaltåg är det inte värt det, om inte tillägget är lägreän avgiften för att boka sittplas i 2 klass.
Vet inte om det egentligen finna några förmåner bortsett från loungetillgång i Stockholm/Göteborg?

@Agö?
 

Palazzi

Medlem
Funkar regionalt för mig. Om det är något som ställer till det är det snarare min trötthet.....men kan jag inte lasta SJ för.

Känns givet med 1:a klass, så man får sitta. Nu vet jag inte om det är ett problem på din linje
 

AndersSt

Medlem
Fördelen med 1:a klass är enligt mig att man slipper högljudda skolklasser och partysällskap.
Detta gäller inte minst Öresundståget till Kastrup, där ska många vidare till Köpenhamn.
 

trekker

Medlem
Funkar regionalt för mig. Om det är något som ställer till det är det snarare min trötthet.....men kan jag inte lasta SJ för.

Känns givet med 1:a klass, så man får sitta. Nu vet jag inte om det är ett problem på din linje
Jag brukar inte aka tag i sverige sa har ingen koll, men om det finns risk att man inte ens far sitta i andra klass sa blir det givet forsta klass.
 

Palazzi

Medlem
Jag brukar inte aka tag i sverige sa har ingen koll, men om det finns risk att man inte ens far sitta i andra klass sa blir det givet forsta klass.
Tror det beror på biljetttyp. Kan vara så att det är inkluderat på sk. Månadsbiljett hos SJ.
Pendelbiljett hos TIM var billigare men jag fick inte sittplats.
 

HCas

Medlem
Wifi finns inte på InterCity så vitt jag vet. Rent allmänt tycker jag det är svårt att jobba på tåget, borden har fel höjd för mig och det är skakigt. Jobbar nog faktiskt bättre på flyget om man inte sitter riktigt illa.
 

jsn

Medlem
Mellan vilka orter skall du resa? Är det lokdraget tåg så finns inte Internet ombord, men om det är tvåvåningstågen så skall det finnas Internet. Hur det är på envånings-motorvagnarna vet jag inte. Men på tvåvåningstågen är det absolut ingen skillnad mellan första och andra klass. förutom klisterlappen på fönstret som visar folk på utsidan att här är första klass :-S
Vad gäller sittplats så är det främst under rusningstrafik på de stora pendlarsträckorna (tex Stockholm-Uppsala, Stockholm-Västerås) som det kan vara lite svårare att hitta en sittplats i andra klass, annars är det väldigt sällan några problem.
 
Toppen