Senaste nytt

Syrgasmasker och platsval

FFS

Medlem
Hej BC,

Om några veckor ska jag flyga Arlanda-New York tur och retur med min sambo och dotter (<1år). För tillfället sitter vi på 1F/1H på flygen (SAS). Eftersom vår dotter nog inte får plats så bra i den basinett jag beställt tänkte jag att det var trevligare att sitta bredvid varandra. Plats 1D är ledig på båda flygen. Inga problem tänkte jag.

Via SAS hemsida går det inte att väja plats så jag ringde SAS kundtjänst.
Först fick jag veta att hon var tvungen att släppa våra platser för att kunna ändra plats, med risken att någon av dem ska hinna försvinna. Jag frågade om det verkligen var så det gick till varpå hon frågade en kollega (tog minst 5min). Efter en ganska lång stund kom hon tillbaka och sa att hon skulle fixa platserna. Efter några minuters tystnad konstaterade hon att det inte gick och sa att det berodde på att det inte fanns tillräckligt med syrgasmasker till mittplatserna på rad 1.

Är det sant eller var det ett klassiskt fall av att kundtjänst hittar på dåliga bortförklaringar?
Jag har för mig att jag läst om andra som åkt med infant längst fram i mitten...
 

FF#1

Medlem
Hej BC,

Om några veckor ska jag flyga Arlanda-New York tur och retur med min sambo och dotter (<1år). För tillfället sitter vi på 1F/1H på flygen (SAS). Eftersom vår dotter nog inte får plats så bra i den basinett jag beställt tänkte jag att det var trevligare att sitta bredvid varandra. Plats 1D är ledig på båda flygen. Inga problem tänkte jag.

Via SAS hemsida går det inte att väja plats så jag ringde SAS kundtjänst.
Först fick jag veta att hon var tvungen att släppa våra platser för att kunna ändra plats, med risken att någon av dem ska hinna försvinna. Jag frågade om det verkligen var så det gick till varpå hon frågade en kollega (tog minst 5min). Efter en ganska lång stund kom hon tillbaka och sa att hon skulle fixa platserna. Efter några minuters tystnad konstaterade hon att det inte gick och sa att det berodde på att det inte fanns tillräckligt med syrgasmasker till mittplatserna på rad 1.

Är det sant eller var det ett klassiskt fall av att kundtjänst hittar på dåliga bortförklaringar?
Jag har för mig att jag läst om andra som åkt med infant längst fram i mitten...
Vet inte hur det funkar på Loung haul, men har blivit omseatad massor med ggr på inrikes pga brist på syrgasmasker på vald rad. har inte klurat ur var det finns 4 masker per sätesgrupp på de olika planen ännu. ( och nu är infanten inte "lap infant" längre...)

Hur som helst klart irriterande, har fått familjen uppdelad i planet flera ggr. med stora tjejen (då 5-6år) seatad själv... hor dock alltid löst sig vid gate eller genom att flygvärdinnerna helt enkelt har bett några maka på sig så vi fick sitta tillsammans.

Någon som vet hur det ligger till med maskerna egentligen på olika plan?
 

Bryant

Medlem
Behåll platserna och använd barnkorgen till förvaring om dottern inte vill ligga där. När vi reste fick dottern 1,5år plats bredvid sin mamma i stolen.
 

Roger J

Medlem
OP: Det stämmer säkert som du fick veta i telefon. Det är bara vissa platser ombord som får ha infant på grund av att det måste finnas extra oxygenmasker och det är bara på vissa platser.
 

olo

Medlem
Om målet med tråden är att samla information om var det finns dubbla syrgasmasker så klipper jag in ett inlägg från följande tråd: Resa med barn på Lufthansa - Stor guide | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
På sträckan GOT-MUC flyger Lufthansa CityLine med Embraer 195 i 2-2 konfiguration. Jag har vid ett par tillfällen noterat att kabinpersonalen alltid har ett bekymmer med att flytta personer som flyger med barn i knät (infants) från AC-säten till DF-säten, då det finns 3 syrgasmasker på DF, men bara 2 på AC. Det känns som att det allt som oftast hänger på välvilja från medpassagerare att flytta på sig och att det skall matchas med ensamresande mot pax med sällskap. Det märks att det är besvärligt för CC.

Så ett tips till er som planerar att flyga med Embraer 195 med barn i knät: boka D eller F.
 

CCsomvet

Medlem
Varje stolsrad har extra syrgasmasker. På B737 finns det 8 stycken per rad, alltså en extra på varje sida. Det kan alltså sitta en infant på varje sida, dock måste varannan rad ha syrgasmasker till kabinpersonalen (=inga infants.)

På 330/340 finns det 3 masker där det är två stolar, 4 masker där det är 3 stolar osv. Där är regeln att på varannan yttre rad kan en infant sitta (extra mask till crew) medan i mittensektionen går det bra med en på varje rad.

Jag vet inte varför ni inte kunde få dem platserna. Infants får ju inte sitta vid fönsternödutgångar eller på rad som leder till nödutgång, kanske var det blockerat för att det är första stolsraden, även om garderoben finns där. Men det känns lite konstigt.
 
A

Aurora

Guest
Varje stolsrad har extra syrgasmasker. På B737 finns det 8 stycken per rad, alltså en extra på varje sida. Det kan alltså sitta en infant på varje sida, dock måste varannan rad ha syrgasmasker till kabinpersonalen (=inga infants.)

På 330/340 finns det 3 masker där det är två stolar, 4 masker där det är 3 stolar osv. Där är regeln att på varannan yttre rad kan en infant sitta (extra mask till crew) medan i mittensektionen går det bra med en på varje rad.

Jag vet inte varför ni inte kunde få dem platserna. Infants får ju inte sitta vid fönsternödutgångar eller på rad som leder till nödutgång, kanske var det blockerat för att det är första stolsraden, även om garderoben finns där. Men det känns lite konstigt.

Takk! Flott at du deler ordentlig info som ikke bare er synsing og halvarga oppstøt :) Gir forumet litt mer innhold og kredibilitet.
 
Toppen