Senaste nytt

Östeuropa med en snabbvisit till Dubai – fortsättningen på min första rapport.

Troy1

Medlem
Efter den fina responsen jag fick på min första rapport här så kommer nu – några månader senare – fortsättningen. Den tar vid där föregående slutade.

Har ni inte läst den första så finns den här:
http://www.businessclass.se/forum/t...port-–-genom-fem-länder-i-mellanöstern.28178/


Yerevan – Kiev; Ukraine Internatonal Airlines


Jag landade tidigt på morgonen på Kiev Boryspil för en kortare visit till Kiev. Planen var att göra en liken snabb uppföljning på ett jobb jag gjorde för drygt ett år sedan under Euromjadan – till en liten del av ett större projekt.

Jag antar att ett flertal på detta forum besökte Kiev under pågående demonstrationer och ockupationen under det senaste dryga året. Mina egna reflektioner om Kiev – i synnerhet Majdantorget och dess omgivning som var till största del ockuperad – är att väldigt lite har hänt på ett år. Ockupanterna har i skrivande stund varit borta över ett år, men stora spår fanns kvar – och kommer nog att finnas kvar länge.

4134086_orig copy.jpg


5630316_orig copy.jpg


För att förtydliga bilderna så är övre bilden i seten från 2014 och den undre från denna visit.


Kiev – Dubai; Ukraine International Airline


Efter en dag i Kiev tog jag kvällsflyget till det lite mer glammiga Dubai. Ukraine International Airline levererade som vanligt! Billig öl hjälpte sömnen och lyckades sova ett par timmar (jag flyger ekonomi bör kanske tilläggas) innan landning på typisk Dubai tid: 02.20.



Jag hade bokat ett rum på Holiday Inn express, då jag bara skulle stanna i Dubai i 24 timmar. Från landning till sömn på 60 minuter vilket var mycket effektivt. En egen shuttle buss stod och väntade när jag kom ut ut terminalen.

Min sena bokning gjorde att det blev fem timmars sömn i ett rökrum. Därefter fin frukostbuffé – detta var fortfarande under ramadan, så jag var inte så bortskämd med frukost efter Iran där det är mycket striktare.

Då Dubai måste vara ett av de mest omskrivna resmålen på detta forum, så lägger jag ut ett par bilder från lite mer "annorlunda" platser i Dubai.

_DSC6208.jpg


_DSC6263.jpg


_DSC6335.jpg


_DSC6352.jpg


_DSC6605.jpg



Dubai – Moskva – Stockholm; Aeroflot

Jag hade ganska svårt att njuta av den så kallade lunchen som som det bjöds på efter start 02.15, då sömnen gjorde sig påmind. Men rysk inlagd gurka får en att snabbt glömma både ramadan och rökiga hotellrum.

Stockholm – Budapest; Norwegian

Då jag värdesätter att kunna skicka mail – och annat jobb som kräver internet – högt, så uppskattar jag Norwegians gratis internet ombord. Det må inte vara jättesnabbt, men jämför man med Qatars 5 MB prisplan så tycker jag det är guld värt.

3488880_orig.jpg


Budapest – Kosice; tåg

Kosice; Slovakien

8491461_orig.jpg


Kosice – High Tatras; tåg

High Tatras; Slovakien/Polen

TRE_1747.jpg


High Tatras – Krakow; Buss

Krakow; Polen

TRE_2029.jpg



Krakow – Stockholm; Norwegian

Vad gör man på en fem timmars väntan mellan två flighter på Arlanda – statuslös som man är? Det satt jag och funderade över under fem timmar. Min idé med att bli medlem här på BC är att strukturera upp lite bland alla mina flygningar – läs – inte att bara flyga Ukraine int. / Zagros jet / Iran air och liknande flygbolag.

Stockholm – Visby; SAS

Både kaffe och en Lindt kula – samt ett antal väldig sura medpassagerare som ej fick plats med handbagaget ”väskan är inte för stor, planet är för litet” sa en dam.


Visby – Stockholm; SAS

Det var tydligen medeltidsvecka på Gotland märkte jag på flyget. Även under denna resa serverades det kaffe.

Stockholm – ∞

Liksom första delen innehåller den här delen fler bilder än flygsnack. Men det kanske trots allt lättar upp lite i höstmörkret.
 
Toppen