Senaste nytt

Utöka redan bokad bonusresa? (Amex 2-4-1)

Gummaron

Medlem
Hej alla här på BusinessClass!

Jag har under ca 2 år varit en frekvent gäst här på forumet och haft stor hjälp av medlemmarnas vilja att dela med sig av sina kunskaper.

Nu har jag dock stött på patrull och har därför tagit det stora steget till att själv bli medlem:) Jag har försökt att söka i forumen efter svaret på min fråga utan framgång.

Bakgrunden är iaf att jag har bokat en Eurobonusresa (Amex 2-4-1) för 2 personer ARN-ORD t/r där vi flyger business i juni 2016 för totalt 100K poäng. Utresa är direkt ARN-ORD och hemresan ORD-CPH-ARN.

Våra planer har ändrats och vi vill nu helst ta oss till västkusten, LAX eller SFO. Nu till min fråga (och följdfrågor om svaret är ja på fråga 1):

1. Kan jag utöka min redan bokade resa med inrikesflyg i USA?
2. Är detta "gratis" eller kommer det dras mer poäng?
3. Vilken serviceklass kommer de nya biljetterna vara i?
4. Då vi landar på kvällen på utresan skulle vi vilja få en natt i Chicago innan nästa flyg. Hur nära inpå måste nästa flyg vara?
5. Ringer jag Tallinn för att ordna detta?

Som ni förstår hoppas jag att svaret på fråga 1 är JA;)

Tacksam för svar, följdfrågor eller hänvisning till rätt del av forumet om ämnet redan tagits upp.
 

Flood

Medlem
Hej alla här på BusinessClass!

...

1. Kan jag utöka min redan bokade resa med inrikesflyg i USA?
2. Är detta "gratis" eller kommer det dras mer poäng?
3. Vilken serviceklass kommer de nya biljetterna vara i?
4. Då vi landar på kvällen på utresan skulle vi vilja få en natt i Chicago innan nästa flyg. Hur nära inpå måste nästa flyg vara?
5. Ringer jag Tallinn för att ordna detta?

Hej Gummaron, välkommen hit!

1. Ja, det kan du.
2. SAS tar 100k poäng för business till Nordamerika, Star Alliance tar 110k poäng. Så det bör kosta mer poäng. Samt kanske någon liten flygplatsavgift.
3. Det beror på vilka biljetter du hittar. Finns det C så ta det, behöver du mixa med ekonomi får du ändå betala poäng som om det var business.
4. Det får vara max 24 timmar mellan ankommande och avgående flyg. Eventuellt 23:59 för att vara noga.
5. Ja, ring Tallinn eftersom det är en amex-bokning.

Använd Doktorns eminenta guide till att söka United Award-biljetter, så kan du styra upp Tallinn med vad du vet finns:

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Gummaron

Medlem
Hej Gummaron, välkommen hit!

1. Ja, det kan du.
2. SAS tar 100k poäng för business till Nordamerika, Star Alliance tar 110k poäng. Så det bör kosta mer poäng. Samt kanske någon liten flygplatsavgift.
3. Det beror på vilka biljetter du hittar. Finns det C så ta det, behöver du mixa med ekonomi får du ändå betala poäng som om det var business.
4. Det får vara max 24 timmar mellan ankommande och avgående flyg. Eventuellt 23:59 för att vara noga.
5. Ja, ring Tallinn eftersom det är en amex-bokning.

Använd Doktorns eminenta guide till att söka United Award-biljetter, så kan du styra upp Tallinn med vad du vet finns:

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Stort tack för snabbt svar Flood! Börjar direkt leta trevliga United Award-biljetter enligt Doktorns guide:D Har hittills hittat C på ORD-CUN (vilket inte borde vara något problem då det är inom samma zon) och undrar därför om någon kan bekräfta att man kan boka open jaw med 2-4-1? Har för mig att jag läst att detta har ändrats på senare tid i någon annan tråd.

Planen är då att köpa biljett mellan CUN-LAX eller SFO för att någon vecka senare köra bonusresa LAX eller SFO-ORD inför hemresan.
 

palmen

Moderator
Ett tips är att du bokar både ORD-CUN och LAX/SFO-ORD samtidigt. Varje ändring man gör på biljetten kostar 150 kronor om jag kommer ihåg rätt. Sen tillkommer eventuella avgifter som bolagen debiterar, men de bör vara minimala när man reser med amerikanska bolag (osäker på om det bara är inom USA eller även utrikes).
Sök på Uniteds sida och hittar du platser som passar ert resmönster är det bara ringa Tallinn och boka om direkt.
 

Gummaron

Medlem
Ja absolut, det var så jag hade tänkt att göra. Ville bara få bekräftat att det är möjligt att boka hemresa LAX/SFO-ORD-CPH-ARN om nu utresan blir ARN-ORD-CUN iom att jag använder Amex 2-4-1.

Var ditt svar en bekräftelse på det? :)
 

palmen

Moderator
Ja absolut, det var så jag hade tänkt att göra. Ville bara få bekräftat att det är möjligt att boka hemresa LAX/SFO-ORD-CPH-ARN om nu utresan blir ARN-ORD-CUN iom att jag använder Amex 2-4-1.

Var ditt svar en bekräftelse på det? :)
Det borde vara möjligt i och med att det är inom samma zon. Har ju dock inte stenkoll på alla regler men kan inte komma på att det bryter mot någon i alla fall.
 

Gummaron

Medlem
En uppdatering:

Jag pratade med Tallinn alldeles nyss som meddelade att det inte är möjligt att boka resan ORD-CUN då jag redan bokat min poängresa. Det fanns platser i C som Saver Award men om jag ville ha dessa platser skulle det ses som en separat bokning och dras poäng därefter, dvs 50k.

Har jag missuppfattat det helt när jag tänker att vi borde kunna flyga ARN-ORD-CUN och ORD-CPH-ARN för totalt 110k poäng? Har inte hittat någon award flight från västkusten till Chicago men vill ju självklart ändå boka upp ORD-CUN då det iaf tar oss en bit på vår resa.
 

flum

Medlem
Kanske ett missförstånd här. Du kan inte "lägga till" ORD-CUN på din nuvarande bokning. Vad du/de måste göra är att avboka din nuvarande SAS award och boka en ny Star-award ARN-ORD-CUN.
 

olo

Medlem
Kanske ett missförstånd här. Du kan inte "lägga till" ORD-CUN på din nuvarande bokning. Vad du/de måste göra är att avboka din nuvarande SAS award och boka en ny Star-award ARN-ORD-CUN.
Är det här för att det är skillnad mellan SAS-award och Star-award?
Om bokningen hade varit ex. ARN-SK-ORD-UA-LAX, och TS hade önskat att ändra till ARN-SK-ORD-UA-SFO. Hade det i så fall gott, utan att avboka ARN-SK-ORD?

Som jag har förstått det är det en risk att avboka, då det inte är säkert att platserna blir bokningsbara igen. Rätt?
 

flum

Medlem
Är det här för att det är skillnad mellan SAS-award och Star-award?
Om bokningen hade varit ex. ARN-SK-ORD-UA-LAX, och TS hade önskat att ändra till ARN-SK-ORD-UA-SFO. Hade det i så fall gott, utan att avboka ARN-SK-ORD?

Som jag har förstått det är det en risk att avboka, då det inte är säkert att platserna blir bokningsbara igen. Rätt?
Borde helt klart finnas en risk i att göra så här, hur stor den är har jag dock ingen aning om.
 
Toppen