Senaste nytt

Säkerhet tåg vs. flyg

Trox

Medlem
Jag har reagerat lite på den stora skillnad jag upplever i säkerhetsnivå mellan tågstationer och flygplatser. På väg till kontoret passerar jag ibland Centralen och noterar bland annat följande:

Jag slås av att det står högar av obevakat "bagage" lite här och var. På en flygplats gissar jag att något sådant varit otänkbart.

Vem som helst kan komma fram till perronger, helt utan biljett. T ex "försvann" ett antal barn spårlöst (no pun intended) från ett tåg som ankom från Malmö i helgen.

Vem som helst kan gå ombord på fjärrtåg utan biljett. Kolleger har t ex blivit av med datorväskor på tåg de just gått ombord på.

Varför har man så olika syn på säkerhet på flygplatser och tågstationer? Är hotbilden lägre? Överdriver man hotbilden mot flyget? Blir det helt enkelt för dyrt att ha högre säkerhet på tågstationer?
 

NyfikenGrau

Medlem
Hela säkerhetsapparaten på flygplatserna är bara teater som ska visa handlingskraft från beslutsfattare som inte har några bättre idéer, och ju fler kontrollmoment man inför desto svårare blir det att ta bort dem. Det är bara att bita ihop och härda ut, alternativt satsa pengar i företag som håller på med olika former av skannerteknik... :(
 

mha321

Medlem
Skulle inte förvåna mig om det kommer även på tåget. Det börjades väl med diskussioner på EU nivå efter attentatet i Frankrike nyligen, och i Usa har de redan kontroller på åtminstone vissa stationer, även om de inte är alls lika detaljerade som på flyget. Ännu...
 

trekker

Medlem
Har i Storbritannien ar det val lite hogre sakerhet, men inte mycket. Det brukar (iallfall pa de store tagstationerna) patrullera bevapnand polis. Dessutom behover man biljett for att komma ut pa perrongen, dessa ocksa pa de storre stationerna vid huvudlinjerna.

Generellt kanns det som om det ar klart storre risk att bli inblandad i ett terrorattentat pa en tagstation eller i ett shoppingcenter. Kanns ju ratt onodigt att forsoka ta sig genom kontroller etc pa en flygplats da man sakert kan gora annu mer skada nagon annanstans.
 

robfro

Medlem
Kina hade en del kontroller på tågstationen. Genomlysning vid ingången samt biljettkrav för att komma ned på perrongen. Håller med om att man i Sverige får komma och gå lite som man vill. Tror dock inrikeståg ställer mindre krav på höga beslutsfattare i landet, på flyg är det nog i många fall att möta krav från andra länder..
 

Dr. Miles

Expert
Så länge vissa bagagelastarna kan stjäla saker från incheckat bagage obevakat, kan de också putta in grejer obevakat om de vill.
Därför tycker jag att hela säkerhetskontroll på flygplatser är mest som teater.
 

AABack2ARN

Medlem
Till en viss del tror jag också att folks flygrädsla spelar in i säkerhetsteatern. Se bara hur mycket media/allmänhet går i spinn när det är en flygolycka kontra en tågolycka.
 
Toppen