Senaste nytt

Vin i luften - toppar och floppar

KalleSus

Medlem
Här startar jag en ny diskussion för alla som är intresserade av att dricka vin - och kanske då framför allt ombord på planet.
Har ni speciella erfarenheter av fantastiska goda viner - eller kanske extremt odrickbara?
Vilka flygbolag utmärker sig - positivt eller negativt?
Hur är utbudet på olika flygbolag?
Hur serveras vinerna?

Ja, det finns massor av andra inspel på temat vin. Skriv av er!

Personligen har jag inga stora positiva erfarenheter av vin i luften. De flesta bolag (av de jag har åkt) serverar pliktskyldigast ett vin utan valmöjlighet, ur en liten plastflaska. Inget stort, inget spännande.
Undantaget jag kommer på är en resa för några år sen med Swiss till Shanghai. Där hade man satsat på en palett inhemska, schweiziska viner, både vita och röda som passade alldeles förträffligt till den goda maten. Jag fick provsmaka alla i form av en liten vinprovning.

Vad gäller SAS vanliga utbud i Europa, så har man nu något man kallar för "SAS Selected Red Wine".
2014 Evohé, Garnacha de Aragón. Provade det på en resa i våras, men blev ganska besviken.
Kan inte tycka att det vinet skulle vara mer premium än den Carignan som är standardvinet.
Det vita Paul Mas är dock friskt och gott och det är lite udda med ett franskt vin på druvorna Vermentino och Sauvignon blanc.
Det var länge sedan jag åkte SAS Business på longhaul, så tyvärr har jag ingen uppfattning om utbudet där, mer än att jag förutsätter att det finns betydligt mer att välja på.
 

Moco

Medlem
Innan man börjar yra om "selected" så kanske man ska plocka bort de spanska vinerna ur sortimentet, så håller med dig där. :p

I övrigt en yppeligt bra trådstart.
 

flum

Medlem
Last edited:

OliT

Medlem
Jag gjorde av med några flaskor av det spanska på SAS förra veckan, tyckte faktiskt att det var rätt gott. I First på exempelvis Lufthansa serveras ju hyfsad champagne, men de andra vinerna var inga direkta hyllvältare för mig. Det hade varit kul att se någon som tog ut svängarna lite mer och ansträngde sig, gärna där mat och vin spelar samman lite bättre. Å andra sidan är ju inte maten att jämföra med bra restaurang heller.
 

flum

Medlem
Jag gjorde av med några flaskor av det spanska på SAS förra veckan, tyckte faktiskt att det var rätt gott. I First på exempelvis Lufthansa serveras ju hyfsad champagne, men de andra vinerna var inga direkta hyllvältare för mig. Det hade varit kul att se någon som tog ut svängarna lite mer och ansträngde sig, gärna där mat och vin spelar samman lite bättre. Å andra sidan är ju inte maten att jämföra med bra restaurang heller.
Håller helt klart med, i business kostar en typisk Champagne 400kr medan budgeten för övriga viner verkar ligga kring 100-lappen. I first är dessa belopp dubblerade. Skulle vara kul om satsades på framförallt goda röda alternativ(vita är enklare att få bra prestanda med begränsad budget). Tycker tex att det inte vore omöjligt att till exempel lyfta in tex Gaja Barbaresco i F samt tex Melville Pinot Noir i C.
 
Kul tråd! Är ju lite vinnördig. Tycker mest om mogna mjukare viner och det är ju raka motsatsen till vad som serveras ombord. Antagligen serveras ofta skarpare kraftiga viner utifrån teorin om att 80% av smaken försvinner när man är uppe i den torra luften. Jag tycker ändå att det borde serveras mer lättare viner. I alla fall som alternativ. Er uppfattning?
 

AnHu

Medlem
Kass rent allmänt på vin, så jag hoppas på tips om något gott framöver i denna tråd.
På en plus resa inom Europa i våras fanns det två röda select att selecta på.
"Du vill väl ha den goda" sa flygvärdinnan och det var inte den jag alltid fått tidigare.
Den var riktigt god, men har inte en susning om vad det var.
Det är väl bara säga att man vill ha det GODA vinet:)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

rvarttinen

Medlem
Kul tråd! Jo, själv har jag en hel del positiva upplevelser ombord. Bra kombination mat/vin med Air France (var annars!) :) ). De väljer få, men bra, viner till den mat som komponerats, så det är olika på nästan varje flygning. Behöver konsultera sparade menyer om jag ska belysa några ...

Även i Economy inom Europa så serverar de helt ok viner, inga jättehöjdare kanske, men fullt drickbara. Sommartid har det också funnits rosé att tillgå.

Not: det har serverats olika champagne på varje flygning jag varit med om ...
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
En sak jag tycker mig ha märkt är att då något vin dyker upp i speciellt något första klass sortiment så stiger priset.
Flyger man ANA eller JAL så finns dryckesmenyerna publicerade på deras hemsidor så man kan läsa på lite innan man flyger och kolla upp omdömen och prisutveckling på Wine-Searcher. Find and Price Wines, Beers & Spirits.
Närmast står för mig Japan Airlines (JAL) första klass på tur i November så nu finns menyn redan publicerad.
Det dyraste vinet de hade kom från Nya Zeeland (Pinot Noir) och inte det franska jag lätt kunnat tro.
Här är den dryckes menyn. Inga plastflaskor här.:)
https://www.jal.co.jp/inflight/inter/menu/pdf/drink/hnd_lhr_f_d_201509_201511.pdf
 

bossefin

Medlem
Liksom @Glenn E har jag suttit och tittat på dryckesmenyer redan en månad innan. I mitt fall ANA First i oktober. Inte superimpad över vinutbudet men såg några saker som kan vara kul att testa, bla ett Pinot Nero (Noir) från Italien. Fast när man är klar med Champagnen (Krug Grande Cuvée o Charles Heidsieck Blanc des Millénnaires 1996) kanske man ändå inte är helkoncentrerad...Blir lite tid att prova då flighten är 12:45 lång (NRT-JFK).

Några dagar innan ska jag ta ANA i C PEK-NAR där var utbudet skralt med bara ett rött och ett vitt alternativ. Får ta den japanska menyn och tillhörande Sake kanske.
 
Toppen