Senaste nytt

Reflektioner över en resa tur och retur till Hong Kong med SAS

palmen

Moderator
Istället för att skriva en reserapport så tänkte jag delge lite av mina reflektioner från min resa till Hong Kong i helgen som var.

Stockholm
Åkte på fredagen och missade med andra ord "firande" inför första flighten till Hong Kong med SAS. Vid checking fick jag en upgrade till PLUS vilket jag tackar och bockar för.
Kom till gate ungefär på den tid som det stod att prioboarding skulle börja och möttes av utropet "Och nu kan alla övriga boarda". Jag hade med andra ord missat prioboardingen men det verkar som om man följt den i alla fall, var en hel del folk kvar i gaten åtminstone.

Ombord
Beläggningen på flighten till Hong Kong var ca 60-70% i både plus och economy (ingen aning om hur det var i business). Vi kom iväg lite sent i och med att vi väntade på passagerare från London-planet som skulle med oss vidare till Hong Kong.
Ombord var det en hel del britter så onekligen har SAS lyckats med att plocka transitpassagerare från London på ett bra sätt, även en hel del asiater ombord.
Flygningen i sig var en standard SAS-flygning där jag fick lite extra attention i och med att besättningen fått veta i förväg att jag är väldigt förtjust i öl.
I och med att det inte var fullt så bestämde sig min stolsgranne att flytta till en ledig sätesrad i mitten i plus-kabinen som han sedan fick helt själv, inget jag klagade över direkt i och med att jag fick två stolar för mig själv.

Ankomst Hong Kong
Även fast vi var lite sena från Stockholm så landade vi mer eller mindre i tid i Hong Kong. Var en av de första framme vid immigration och det var bara ett fåtal personer framför så jag var igenom på några minuter. Gick till MTR-tåget som tar en in till stan på under 25 minuter. För de som checkat in väskor så hade de inte kommit på bandet när jag gick förbi bagagehallen, inte så konstigt kanske i och med att det max tagit mig 7-8 minuter att ta mig igenom. Vet inte om det alltid är lite plan som ankommer vid denna tidpunkt på morgonenn i Hong Kong, men det var väldigt skönt att vara igenom snabbt i alla fall.

---------------------------------------

Avgång Hong Kong
Tog MTR tillbaka ut till flygplatsen vid 06:30 ungefär för att ha ca 2h tillgodo till planet skulle gå. Det fanns möjlighet att checka in på Hong Kong Station om man så önskade, var dock inte en enda människa där så jag utförskade inte den möjligheten, skulle ändå inte checka in något bagage.
Framme vid flygplatsen så gick jag av mot T1 där nästan alla flygbolag avgår ifrån (går man av vänster kommer man till T1och höger till T2 från tåget). Börjar leta efter vart SAS har sin incheckning och blir lite förvånad när det visar sig vara på T2. Jag är 100% säker att vi landade vid gate på T1 när vi ankom dagen innan. Ingen större fara skedd, blev en extra promnead på ca 10 minuter för att ta mig till T2 istället. Incheckningen gick väldigt smidigt och jag frågade om uppgraderingsmöjligheter. Fanns både poäng och cash-uppgradering, skulle kosta ca 2000/4000 för uppgradering till plus/business men valde att behålla min plats längst fram i economy, har ändå gratis dryck som Diamond så såg ingen större vinst med att sitta i PLUS. Nu kommer dock något ännu märkligare, är en bra bit att gå för att komma till säkerhetskontrollen och när jag väl var igenom den skulle man ta ett tåg tillbaka till T1, väl där fick vi byta till ytterligare ett tåg för att ta oss ut motgaterna 40-80 där SAS skulle avgå. Med andra ord är inchecningen i T2 men avgången är från T1, lite lätt förvirrande.
Hade blivit hänvisad till Thai-loungen innan avresa, undersökte dock inte om United-loungen var öppen. Loungen erbjuder ett litet utbud av frukost och drycker, fanns även en glassfrys. Väldigt trevligt att sitta med utiskt mot plattan från denna lounge, men i övrigt är den inge speciell.
Några minuter innan boarding skulle börja var jag vid gate 66 där SAS parkerat för dagen. Fanns två tydliga fållor uppmärkta, en med priority boarding samt en för övriga. Prioboarding var för Business, Plus, Eurobonus Diamond och Star Alliance Gold. Båda köerna började fyllas upp innan utropp hade gjorts om att boarding skulle börja. Några gate-agenter började kontrollera boardingkort för alla som stod och väntade. När väl boarding började så släppte man på båda köerna samtidigt, vilket jag blev lite förvånad över i och med att det inte blir mycket till prio-boarding då. Det tog dock nästan 1 minut innan första passagerare efter mig kom in i economy-kabinen, så någon form av prio-boarding kanske det var trots allt, eller så är bara asiater mer vana vid att inte tränga sig på när det inte är ens tur att boarda utan man följer de utrop som görs.

Ombord
Både plus och economy var mer eller mindre helt fulla, uppskattar beläggningen till ungefär 95% och utav dessa var 80-90% asiater. SAS har med andra ord lyckats bra med att sälja platser till personer som inte startar sin resa i Stockholm. Flera av de asiater som reste hade kommit via anslutnignsflyg med Cathay till Hong Kong.
Servicen ombord var helt ok och besättningen kände igen mig så det blev lite snack om hur vi haft det under drygt ett dygn i Hong Kong. Var inga problem att få dryck för min del, de frågade aldrig efter betalning eller ville se något Diamondkort så detta sköttes helt enligt konstens alla regler.
Vi var åter några minuter sena ut från Hong Kong men landade på utsatt tidtabell i Stockholm. I och med att jag satt på första raden i economy så kunde jag se vad som erbjöds i plus. De hade helt klart bättre mat även om första måltiden är densamma (erbjuds dock 2 alternativ i plus). Mellan de båda måltiderna så serverades små baguetter till oss i economy. Vid andra serveringen så var det dock lite olika mat, vi fick någon sallad samt en röra som jag inte vet vad det var (föll mig inte alls i smaken). Till andra serveringen så fick man en "grekisk festis" (eller om den var från cypern). Ingen hit kanske att få en tetra med saft/juice, hade varit trevligare om något erbjöds från vagnen istället till alla.

Slutsats
2 flygningar som sköttes bra i det stora hela. Ett stort plus till besättningen som verkligen överträffade allt jag kunde tänka mig på vägen ut.
Beläggningen till Hong Kong var väl inte den bästa, men hem var det fullt och det får jag ändå anse vara ett bra betyg när linjen är helt ny. En hel del passgerare skulle vidare efter ankomst i Stockholm, både inrikes i Sverige samt vidare till Europa. Många av de bolag som flyger från Europa passerar ju mer eller mindre Stockholm på vägen til Hong Kong så det är ingen större omväg att flyga via Arlanda på sin väg till Hong Kong och tillbaka, här tror jag SAS har lyckats riktigt bra där man säkert haft Finnair som förebild med deras satsning på Asien.

Detta var den första av 6 planerade resor till Hong Kong och det var inte alls så jobbigt osm jag befarat att det skulle bli med nästan 24h flyg på 2 dagar.
 

agehall

Medlem
Jag tror @Dr. Miles kommenterade att T2 i Hong Kong egentligen bara är incheckningsområden. Kan dock hålla med dig om att det måste vara förvirrande ifall det står att flyget avgår från T1.

Hsh, det låter som att SAS faktiskt gjort den här linjen rätt bra efter omständigheterna. Ska bli lite intressant att höra hur du upplever den efter dina kommande resor också.
 
Jag tror @Dr. Miles kommenterade att T2 i Hong Kong egentligen bara är incheckningsområden. Kan dock hålla med dig om att det måste vara förvirrande ifall det står att flyget avgår från T1.
Eksakt. Der findes to forskellige check-in områder, T1 og T2, men kun et gateområde.

Da SAS har check-in i T2 vil det IMO være oplagt at checke ind på Hong Kong Station, så slipper man for turen til T2 og tilbage igen.
 
F

FCT

Guest
Angående att köa fint och vänta på sin tur så dra inte asiater över en kant. Hong Kong kineser är nästan lila bra som Japaner att köa, medan mainlandkineser inte ens vet vad det betyder.
 

RobHK

Medlem
Hur kommer det sig att du har så många resor till Hongkong inplanerat? Billiga Eurobonus-poäng?

Tack för bra info, just det om incheckning på T2 var viktigt för mig, när man är uppe tidigt på morgonen. Blir defintivt incheckning i IFC istället, så man inte behöver starta morgonen med att promenera igenom hela flygplatsen mellan T2 och T1.
 

AABack2ARN

Medlem
Om man går av tåget kommer man direkt till T2. är det inte så att de bolag som har incheckningsområdet i T2 har en säkerhetskontroll där som man ska/bör/kan använda?
 
Toppen