Senaste nytt

Singapore - Portland (Oregon) 26-30 September

matado

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? - Singapore
  • Var är din destination? - Portland, Oregon, US
  • När vill/behöver du resa ut? 26 September (+/- 1 dag)
  • När vill/behöver du komma hem? 30 September (+1 dag)
  • Hur länge vill du vara borta?
  • Hur många personer som skall resa? - 1
  • I vilken kabinklass? - Economy Extra/Comfort, eller Economy som är uppgraderings bar med SAS poäng
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? - Star Alliance eller One-World
  • Vad är din budget? (per person) -
  • Vad är det viktigaste för dig? - Ej US airlines (endast 787 isåfall)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? - Nej
  • Övrigt - Reser med endast handbagage, så går bra med olika biljetter på olika sträckor
 

nota bene

Medlem
  • Vad är det viktigaste för dig? - Ej US airlines (endast 787 isåfall)
Menar du alla USA-baserade bolag, eller endast tidigare US airways som numera är en del av American Airlines?

Annars brukar United vara ett ganska billigt alternativ på transpacific (och är ju *A).

Vad jag kan se har EVA air bra priser på sträckan, men då är LAX-PDX med Alaskan, som ju inte är alliansmedlemmar.

Hur viktigt är priset för dig?
 

matado

Medlem
Menar du alla USA-baserade bolag, eller endast tidigare US airways som numera är en del av American Airlines?
Alla USA baserade bolag på de två långa sträckorna, såvida det inte är ny 787an.



Vad jag kan se har EVA air bra priser på sträckan, men då är LAX-PDX med Alaskan, som ju inte är alliansmedlemmar.
Har ingen erfarenhet av EVA Air, så kom gärna med förslag. Det är OK, med domestic flighten i US på airline som inte är Alliance medlem.

Hur viktigt är priset för dig?
Viktigast
 

nota bene

Medlem
EVA Air har T-klass för SGD 2948 med dina kriterier på avresedatum (sök på matrixen, jag kan hjälpa om det behövs).

EVA har även K-klass (premium economy som sedan kan uppgraderas till Business med SAS-poäng vad jag kan läsa mig till) för 2128 USD+skatter.

Vad gäller uppgradering till C-klass är nog det bästa alternativet med ANA i E-klass (premium economy), finns för SGD 3991 med dina kriterier.


När det gäller att boka i Y för uppgradering har jag ingen egen erfarenhet, annat än att endast Y och B-biljetter går att uppgradera, och dessa bokningsklasser är över lag väldigt dyra - så det är många gånger bättre att boka i PE från början. Tror dessutom inte att det går att uppgradera *A från Economy till Premium Economy, i alla fall inte enligt SAS hemsida.
 

matado

Medlem
Tack för tipsen!
Dock lyckas jag inte boka EVA Air via deras hemsida till Portland, bara till de städerna i US de själva flyger till. Inte heller på typ Expedia kan jag se EVA Air.
 

nota bene

Medlem
Du kan behöva använda en resebyrå med tanke på att det inkluderar Alaskan, alternativt ringa EVA air.

Fare basis för det billiga priset med EVA air är blandad:

Fare 1: Carrier BR T3MPSG SIN to SEA (rules)
Passenger type ADT, round trip fare, booking code T
Covers SIN-TPE (Premium economy), TPE-SEA (Premium economy)
S$1,000.00
Fare 2: Carrier AS H07N3 SEA to PDX (rules)
Passenger type ADT, one-way fare, booking code H
Covers SEA-PDX (Economy)
S$139.35
Fare 3: Carrier BR T3MPSG4 PDX to SIN (rules)
Passenger type ADT, round trip fare, booking code T
Covers PDX-SEA (Economy), SEA-TPE (Premium economy), TPE-SIN (Premium economy)



Fare basis för det billiga priset med ANA är: ERFSA (SGD 3991 för PE som är uppgraderingsbar är inte helt fel pris) Denna bör vara mer lättbokad.
 

matado

Medlem
Inga problem att boka på ANA.
Yes, uppgradering med EuroBonus poäng (via SAS hemsida) gick bra för SFO-NRT och NRT-SIN. 30,000 per sträcka.
NRT-SFO fanns inga platser att uppgradera till enligt hemsidan. Någon erfarenhet ifall dessa platser blir tillgängliga närmare avgång?
 
Toppen