Senaste nytt

Kommande inställda SAS flyg Mars/April 2012

Dr. Miles

Expert
från SAS webbsida.

SAS skrev:
Cancellation of SK983/29MAR12 and SK984/30MAR12 CPH-TYO-CPH

SK983/29MAR12 and SK984/30MAR12 CPH-TYO-CPH cancelled due to unplanned technical maintenance.

Rebooking

Passengers originally booked on above SK operated flights will be queued to responsible selling office with UN and no SK alternative given.

Responsible selling office must contact passengers and inform about the involuntary rerouting and are responsible to rebook passengers to final destination.

Involuntary rerouting to other SAS International operated flights

Passengers may be involuntarily rerouted to other SK operating flights within validity of the ticket. Rebooking must be done in the same booking class or lowest available booking class in the same service class as originally booked.

Refund

If alternative rerouting made by SK is not accepted by passenger, refund of issued SK/117-ticket with SK-fares is permitted.
Info for SAS offices only: Rebooking for Award passengers affected by cancelled flights

If seats available in H-class or higher, send option queue to CPHSK0566 for action.
Cancelled flight​
Date​
Rebooked to​
Reprotection​
SK983 CPH-NRT29MAR12UN to responsible officeTo be adviced
SK984 NRT-CPH30MAR12SK984/29MAR12 and 31MAR12To be adviced

Vet någon om "unplanned technical maintenance"?
 

JohanMelin

Ny medlem
Inställd avgång från CPH till Tokyo

Hej!
Min avgång i morgon SK983 från CPH till Tokyo Narita har blivit inställd pga tekniskt fel.
Resan bokades via flygpoolen.se och betalades i oktober.
När jag ringer till SAS och ber om hjälp så hänvisar dem till resebyrån som inte svarar varken på mail eller telefon.
Tips någon på hur jag går vidare och vem tror ni kan hjälpa mig?

Johan Melin
 

Dr. Miles

Expert
Hej!
Min avgång i morgon SK983 från CPH till Tokyo Narita har blivit inställd pga tekniskt fel.
Resan bokades via flygpoolen.se och betalades i oktober.
När jag ringer till SAS och ber om hjälp så hänvisar dem till resebyrån som inte svarar varken på mail eller telefon.
Tips någon på hur jag går vidare och vem tror ni kan hjälpa mig?

Johan Melin

Välkommen till BusinessClass.se, JohanMelin!
Tyvärr har SAS rätt den här gången. :( Om du har köpt biljetten från en resebyrå måste du vända dig till dem i första hand.

Dock resan är imorgon så rekommenderar jag att ringa till SAS i USA eller i Tokyo(ring om 4 timmar; kl. 9 på japansk tid) att reda ut saken.
 

jth

Medlem
Intressant diskussion det här om vems ansvar det är.

Har "för mig" att en resebyråbokning kan inte ändras i av flygbolaget före 24 timmar till avgång, därför ska resebyrån ta ansvaret att boka om för dessa biljetter?
Problemet är ju då om man begår misstaget att boka via en billig nätresebyrå som skiter i kunderna, vad kan man då göra?

Sedan ska ju flygbolaget ändå ta ansvar när de vet att de inte kan uppfylla det ursprungliga transportavtalet, så vid avgång-24 tim bör man ändå kunna ta kontakt med bolaget.
Och i värsta fall, om JOhanMelin nu ändå skulle dyka upp vid incheckning och säga att han vill åka, då måste väl SAS se till att boka om honom?
 

Dr. Miles

Expert
Och i värsta fall, om JOhanMelin nu ändå skulle dyka upp vid incheckning och säga att han vill åka, då måste väl SAS se till att boka om honom?

Korrekt. Transportavtalet är mellan passageraren och flygbolaget, så flygbolaget är ändå skyldig att ta hand om passageraren.

Däremot köpavtalet är mellan köparen(inte nödvändigvis = passageraren) och resebyrån, så om köparen vill ha pengarna tillbaka får denne vända sig till resebyrån.
 

Gnopps

Medlem
Har "för mig" att en resebyråbokning kan inte ändras i av flygbolaget före 24 timmar till avgång, därför ska resebyrån ta ansvaret att boka om för dessa biljetter?
Problemet är ju då om man begår misstaget att boka via en billig nätresebyrå som skiter i kunderna, vad kan man då göra?
Flygbolagen kan göra precis vad de vill med sina biljetter och bokningar, oavsett var du köpt dem. De brukar dock inte vilja de eftersom du inte betalt dem någon serviceavgift (bara en hel biljett).
 
Upptäckte för en timme sedan att min flight SK973 CPH-BKK ikväll var inställd. SAS har tydligen missat att meddela alla resenärer. Efter samtal med SAS så får jag nu en hotellnatt i CPH och flyger imorgon förmiddag istället. Tack och lov så påverkar det inte min flight från BKK till KTM (som är en separat bokning).
 

Dr. Miles

Expert
Upptäckte för en timme sedan att min flight SK973 CPH-BKK ikväll var inställd. SAS har tydligen missat att meddela alla resenärer. Efter samtal med SAS så får jag nu en hotellnatt i CPH och flyger imorgon förmiddag istället. Tack och lov så påverkar det inte min flight från BKK till KTM (som är en separat bokning).

Ja, det set ut så.

Delays on intercontinental flights 30MAR12-02APR12 (29MAR12 09:55 UTC)

SAS skrev:
Due unscheduled maintenance on SAS intercontinental fleet, minor and major delays will occur on several destinations 30MAR12-02APR12.

Kod:
Flight Date	Ordinary departure	Ordinary arrival	
SK973 CPH-BKK delayed 30MAR12	22:50	14:45+1	

New flight	New date	New departure	New arrival
SK6973		31MAR12		09:15		01:10+1

--

Flight Date	Ordinary departure	Ordinary arrival
SK973 CPH-BKK delayed 01APR12	22:50	14:45+1	

New flight	New date	New departure	New arrival
SK6973		02APR12		09:15		01:10+1

SAS in CPH and BKK will arrange hotel for passengers if needed.
Passengers must contact transfer center and arrival counter.

och imorgon är Chicago som drabbas.

Cancellation of SK944/31MAR12 ORD-CPH due to unplanned technical maintenance (29MAR12 09:30 UTC)
SAS skrev:
Rebooking

Passengers originally booked on above SK operated flight will be queued to responsible selling office with UN and rebooked to SK946/31MAR12 ORD-ARN. Passengers are not rebooked from ARN to CPH as most passengers have connections to other gateways.

Responsible selling office must contact passengers and inform about the involuntary rerouting and are responsible to rebook passengers to final destination.
Involuntary rerouting to other SAS International operated flights

Passengers may be involuntarily rerouted to other SK operating flights within validity of the ticket. Rebooking must be done in the same booking class or lowest available booking class in the same service class as originally booked.

Refund

If alternative rerouting made by SK is not accepted by passenger, refund of issued SK/117-ticket with SK-fares is permitted.
Info for SAS offices only: Rebooking for Award passengers affected by cancelled flights

If seats available in H-class or higher, send option queue to CPHSK0566 for action.
Kod:
Cancelled flight	Date 		Rebooked to
SK944 ORD-CPH 		31MAR12		SK946/31MAR12 ORD-ARN
 

Gnopps

Medlem
Upptäckte för en timme sedan att min flight SK973 CPH-BKK ikväll var inställd. SAS har tydligen missat att meddela alla resenärer. Efter samtal med SAS så får jag nu en hotellnatt i CPH och flyger imorgon förmiddag istället. Tack och lov så påverkar det inte min flight från BKK till KTM (som är en separat bokning).
Du kan bli ombokad till ikväll också (och har rätt till det att få det valet). Följande flyg har lediga platser (men få):

1805-1250+1 CPH-FRA-BKK SK-TG, affärsklass

1745-1155+1 CPH-VIE-BKK OS, ekonomiklass
 
Last edited:
Toppen