Senaste nytt

Problem med jobb, namn och Miles & More

Ziplock

Medlem
Då jag inte vill skriva ut mitt namn kan vi säga att jag heter Adam Bertil Cesar Davidsson. Tilltalsnamnet är Cesar, så i de flesta sammanhang är jag känd som Cesar Davidsson.

När jag för några år sedan registrerade mitt M&M konto tänkte jag att det var lika bra att ta samma namn som i passet, dvs. "Adam Bertil Cesar Davidsson". Det har fungerat utmärkt för både privata och jobbresor, då jag bokat jobbresorna själv och kunnat skriva vilket namn som helst i samband med bokningen.

Nu har jag börjat ett nytt jobb där vi har en s.k. "reseprofil" där alla uppgifter tas ifrån - oavsett om man bokar själv eller låter vår resebyrå göra det. Det innebär att jag är inbokad på min nästa LH resa som "Cesar Davidsson".

När jag försöker lägga in mitt M&M nummer i bokningen får jag följande meddelande:

Unfortunately the name and the frequent flyer number you entered do not match. You can add or correct your frequent flyer number at any time in our service section under 'My Bookings'. Alternatively you can present your frequent flyer card at check-in so that your miles can be credited to your account. (119120)

Innebär det att jag inte kan checka in online, utan måste checka in vid en disk eller automat?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Du borde absolut kunna checka in online men däremot kommer du inte kunna lägga till ditt M&M-nummer i den processen utan det behöver du göra manuellt.

Du bör för övrigt rätta till reseprofilen - i synnerhet om du får en tjänsteresa till USA då det kan bli väldigt knepigt om namnen inte stämmer överens.

Jag är i samma sits som du, dvs heter Adam Bertil Cesar Davidsson och Cesar som tilltalsnamn, men har registrerat alla mina bonuskort som Cesar Adam Bertil Davidsson. Vid mina USA-bokningar så uppger jag Cesar Adam Bertil Davidsson och inom Europa/Asien använder jag mig bara av Cesar Davidsson. I passet heter jag givetvis Adam Bertil Cesar Davidsson. Hitills har detta fungerat problemfritt - inklusive krediteringen av poäng. (Nåja den fungerar inte alltid - men det beror i alla fall inte på namnet ;) ) I reseprofilen står det Cesar Davidsson utom då jag reser till USA då det står Cesar Adam Bertil Davidsson.
 

Kricka

Medlem
@Ziplock
Det allra bästa tror jag är att, förutsatt att det fungerar, ändra namn i din M&M-
profil så att det överensstämmer med det namn du använder i reseprofilen.
Gör likadant med ev. andra FFP och hotellkort. Går det inte on-line så
får du kontakta dem per telefon och/eller fax. Kan ibland vara knepigt via mailen.
När ändringen är genomförd så beställer du nya kort från resp. program

Det finns nån annan tråd i dessa frågor där det bl.a. diskuteras hur man gör med
t.ex. å,ä och ö. Även tråd om tilltalsnamn/förstanamn i passet osv.
 

011430121

Medlem
En kompis gifte sig förra året och bytte efternamn till sin frus, fick skicka in personbevis till i detta fall SAS för att ändra sitt EB gick på någon dag att det var ordnat, SAS ändrade namn på redan bokade biljetter utan kostnad.
 

erc

Medlem
Tröttnade ordentligt på att inte ha mitt tilltalsnamn först i namnföljden och bytte helt sonika ordning på namnen.

Blankett till Skatteverket. Några veckors handläggning. Sedan är det klart. Kostnadsfritt också.
 

agehall

Medlem
Har precis gjort samma sak som @erc. Det enda jag kan rekommendera, är att INTE göra det under sommartid. Handläggningstiden var ca 2 månader...
 
  • Gilla
Reactions: erc
Toppen