Senaste nytt

Försäkringsregler AMEX elite missad avgång

Vi reser till Fiji i November. Pga av dålig anknytningar från NADI står jag i valet och kvalet att boka flyg från NADI->SYD samma dag eller dagen innan. Mitt flyg till Sverige avgår 22.00 från Sydney 13/11. Antingen tar jag och flyger 13/11 15:35-18:25 (VA180) eller 12/11. Jag är rädd att 18:25 flyget blir försenat och jag missar flyget till sverige. Resan till sverige är en AMEX 2-4-1 resa och jag kan boka flyget NADI-SYD med ett AMEX. Har ni några råd? Vad gäller om flyget från Nadi är så pass försenat att jag missar anslutningen?
 

agehall

Medlem
Med två olika biljetter så är det alltid svårt. Jag hade bokat anslutningen med ett dygn emellan. Även om AmEx skulle ta smällen (vilket jag inte är helt säker på att de gör) så täckte de inte jättestora kostnader sist jag tittade.
 

Falcon71

Medlem
Jag missade flyg Miami - nassau , fick nya biljetter från Amex på 5 min, men dom får Max kosta 2.000kr / pers - dom fixade allt utan större frågor , jätte bra
 

Falcon71

Medlem
https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf

Förseningsskydd FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER

1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades SAS EuroBonus American Express Elite Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.

2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:
a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,
b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett.
c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett
 

Falcon71

Medlem
När jag pratade med amex om detta så är ju inte försäkringen till för att köpa nya flygbiljetter utan snarare mat, hotell, kläder, deo och sånt - dom menade på att flygbolaget alltid står för nya biljetter om dom orsakat förseningen. dom flesta människor åker ju inte på separata biljetter som vi gör :)
 
Toppen