Senaste nytt

Prioritet vid uppgraderingar

Gnopps

Medlem
Jag pratade nyligen med en före detta Air France-anställd, som jobbat flera år på en skandinavisk flygplats. Det var intressant att höra hur de jobbade men då jag frågade om hur de hanterade vem som blev uppgraderad vid överbokningar blev jag besviken; han berättade att de alltid valde att uppgradera resenärer som reste på personalbiljetter framför frequent flyers. Denna senare grupp försökte man nästan undvika att uppgradera eftersom de då började bli giriga och komma och kräva uppgraderingar vid gaten. Trist beteende av resenärerna men ännu värre av personalen tycker jag. Trots att jag själv ofta åker på personalbiljetter tycker jag att resenärer med status bör ha uppgraderingsprioritet, det är ju dessa flygbolaget lever av, de som återkommer till ditt flygbolag om å om igen.

Ett litet ljus fanns det dock: på sistone hade man infört automatiska uppgraderingar som rangordnades av datorn. Detta kunde dock förbikopplas förstås.
 

EricT

Medlem
Vidrigt beteende. Den som betalar mest (nästan alltid mest intjänade poäng) borde givetvis uppgraderas först. Skönt att jag aldrig flyger med frassarna.
 

rvarttinen

Medlem
Har skaffat ett BlueBiz-konto (AF & KLM m partners) till mitt företag. Oavsett resklass så får man någon slags prio, i och med att det är företagsbiljetter ... det här är inget de hymlar med utan står klart o tydligt på deras webbplats. Men, jag håller med; mest intjänade poäng eller snarare nivå på bonuskortet torde ge förtur. De tycks ha valt att prioritera sina "affärsresenärer" dock.

Parallelt så kan du fortfarande samla poäng på 'ordinarie' bonuskort. Kommer man baraöver första nivån, till silver, så öppnar det upp sig med en hel del fringisar; checka in i businesskön oavsett biljettklass, priokön i säkerhetskontrollen, möjlighet att utnyttja loungen mot poäng eller betalning (om ekonomibiljett), etc. Själv åker jag en del med AF, inte så mycket KLM, tycker de fungerar bra och har bra service till de destinationer jag ska till. Skulle nog kunna åka med SK i en del fall, men de har en tendens att alltid prisa ut sig och har en, i mitt tycke, sämre service (i ekonomi betala för maten och ca 600 kronor dyrare biljett till Paris, hos AF ingår den) - jag har orerat över detta i en annan inlaga.
 
Det var intressant att höra hur de jobbade men då jag frågade om hur de hanterade vem som blev uppgraderad vid överbokningar blev jag besviken; han berättade att de alltid valde att uppgradera resenärer som reste på personalbiljetter framför frequent flyers.

Hur kommer man åt personalbiljetter som en utomstående och är det billigare än vanliga biljetter? Läste någonstans att det är oftast standby som gäller men man vill ju testa allt ;)
 

Gnopps

Medlem
Hur kommer man åt personalbiljetter som en utomstående och är det billigare än vanliga biljetter? Läste någonstans att det är oftast standby som gäller men man vill ju testa allt ;)
Är du inte inom branschen eller nära familj till någon i branschen är det bara att glömma (såvida du inte bryter mot reglerna). Ofta är biljetterna väldigt billiga, prisnivån brukar ligga strax under eller över de billigaste kampanjbiljetterna. De behöver inte vara standby men är flyget överbokat får du ta ett klappsäte eller nästa flyg, utan kompensation. Du får inga poäng och har inga EU-rättigheter.

Fördelen är att du ibland, som sagt, kan bli uppgraderad före vanliga passagerare samt andra "kompisförmåner". De brukar också vara fullt flexibla.

Jag använder dem sällan själv eftersom jag brukar hitta vanliga biljetter till ungefär samma pris och då har en betydligt mer avslappnad resa (+poäng). Inom branschen brukar arbetsgivare kräva att man använder dessa biljetter vilket gör att man på större möten alltid saknar någon som inte kom med sitt flyg.
 
Toppen