Senaste nytt

Man kan inte lita på TSA lås (som man redan visste)

Dr. Miles

Expert
Jag har varit emot TSA hela tiden och även mot deras idé, TSA lås.
Tanken med TSA lås var att man ska ha en väska som har TSA godkänt lås och personlen på TSA kan öppna dessa väskor med TSA master key.

Ett av problemet är att man inte kan lita på TSA överhuvudtaget och det andra är vem som helst som har TSA master key kan öppna TSA godkänd väska.

Nyligen 3D ritning av TSA master key är läckt ut på nätet och det inte kommer att göra era väskor med TSA lås säkrare. (det var inte speciellt säkert förr heller)

TSA Luggage Master Key Designs Leaked And 3D Printed

Det finns en diskussionstråd om man ska låsa eller inte låsa incheckad väska.
Att låsa eller inte låsa incheckat bagage? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

FF#1

Medlem
Jag låser aldrig min väska, skenbar ökning av säkerheten och stor risk att få den vandaliserad vid öppning, kännar allt för många med klippta TSA lås, brytmäken mm.
Det är ju självklart att det går att göra fungerande nycklar genom att analysera ett lås. Det är ju inte direkt rocket science att mäta profil och "ostar" och fixa en nyckel om man har tillgång till låset. Speciellt om man äger låset och kan göra åverkan på det utan att få bannor.

PS. lås är kul att pilla med, bra för motorik och intellekt.

fc94d9402129e4c254eeb1dede825bc9.jpg
 

Swisser

Medlem
Det är ju upplagt för problem med försäkringsbolagen om någon olovligt öppnar din väska på detta sätt och stjäl något. Det finns ju då inga spår på att någon har brytit sig in i väskan. Kanske det räcker med att bifoga länken till videon ovan till försäkringsbolaget för att visa hur lätt någon öppnar en resväska med TSA-lås utan minsta spår.
 

Viking75

Medlem
Jag har haft långa diskussioner med min låssmed angående hur enkelt det är att öppna dessa och andra lås. Låssmeden nekar, och fast jag visat både youtube videos osv så tror han mig inte.
Jag ska visa honom denna tråd också!
 

Kricka

Medlem
Risken är väl och har alltid varit att även personal från TSA "berikar" sig själva
ur resväskor på samma sätt som vid säkerhetskontrollen ? Detta har rapporterats
av bl.a. CNN som säger att över 500 personer avskedats från TSA p.g.a. stölder
sedan 2002. Problemet är dock betydligt större i bagagehanteringen än hos TSA.
 

Viking75

Medlem
Om det nu är så enkelt så är ju hans jobb meningslöst. Hans strategi är alltså att förneka verkligheten...
Ja tyvärr är det så enkelt. Det här har hänt mig! Således började jag fundera på hur det gick till. (Det hela fångades av mina säkerhetskameror nattetid.) Det var då det uppdagades. Även Assas "säkraste" dörrlås är relativt enkla att öppna utan åverkan på mycket kort tid.
Det här är dock inget stort problem i Sverige ännu men värre i USA där dessa lås går under annat märke!
 
Toppen