Senaste nytt

"Hey Houston, we had a problem here." Sas oljelinje till Houston och tillbaka

GOTATH

Medlem
Sommaren 2015 kom att slå nytt rekord i resor för mig. I juni blev det BC-träff i Luleå och Stockholm under en intensiv helg. Helgen efter åkte jag på en Milage Run till Dublin med några BC-vänner. I juli stod Grekland och Warszawa på schemat. Alla resor var roliga på sina sätt, men augustis flygning till Houston var ändå speciell. Just nu sitter jag i sommarhuset i Grekland och skriver denna rapport i strålande sol. Publiceringen blir hemifrån eftersom jag var upptagen med att njuta av underbara Grekland allt för mycket!

Allt började med att Sas hade en kampanj med 50% rabatt på bonusresor till Houston. Generös som jag är så bjöd jag mitt resesällskap på denna resa för totalt 100 000 poäng. Lite strul med bokningen men efter ett tag fick jag bokat 12-17 augusti.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Efter att ha följt Houston-tråden med glädje var det till slut dags för mig att ta över stafettpinnen. Skickar en sen varning att det förekommer en del bilder, men har förhoppningsvis gjort så att alla kan läsa min rapport.

12 augusti
Tog flygbussen ut till Landvetter där jag mötte upp mitt resesällskap. Det var i princip folktomt så det var bara att gå fram till EBG-disken för att checka in. Efter några knapptryckningar lyfts telefonluren. Inte ett bra tecken alla gånger. Tänkte att jag kanske var för sen med att fylla i passuppgifter, men så var inte fallet. En supervisor kallades dit och det var något strul med biljetten. Kände mig verkligen som den där jobbiga kunden som stoppar upp kön och som man själv kan störa sig lite på. Stod vid disken totalt 25 minuter innan det bar av mot loungen. På mitt boardingpass stod det mystiska SK*E vilket skulle innebära lite problem senare.

DSC_0014_6.JPG

Tog ut dollar från Forex nya bankomater. I loungen blev det frukost och tiden gick snabbt mot boarding.
DSC_0017_6.JPG

Viktigt att grunda med en stabil frukost!

Göteborg-Köpenhamn
SK443
0940-1020
CRJ900
1A
Sas Plus

DSC_0021_6.JPG
CRJ900, ett trevligt plan

Ett helt vanligt kort hopp ner till Köpenhamn. Inledde med dagens första fika som var vitt vin, smoothie och nötter.

DSC_0024_6.JPG

Väl i Köpenhamn strulade det i loungen då jag som vanligt var på väg upp för trappan till Gold Lounge, men jag blev stoppad och visad in till Sas Lounge. Blev ganska paff och fick upp mitt EBD. Gick för säkerhets skull och pratade med transferdisken och de sa att jag var inlagd som guld med SK*E. Nåja, upp för trappan blev det till slut och hade närmare 4 timmar på mig. Fick nypa mig lite i armen av det som komma skall. Blev lite fika och fick ett tråkigt besked om en tjänst jag sökt som tyvärr påverkade mig lite under resten av resan.

Köpenhamn-Stavanger
SK1872
1415-1530
A320
1A
Sas Plus

Välfyllt plan med 10 rader Plus. Gissar på att oljeindustrin går hyfsat i alla fall. Tog lite mer fika med Mikeller och chips.

DSC_0034_3.JPG

Fick några minuter välförtjänt sömn. När vi hade landat såg jag Sas lilla B737:a som skulle ta oss över Atlanten. Vi hade bara 30 minuter bytestid, men det räckte gott och väl. Tappade några minuter på att hitta in i Gate-loungen och så spökade datorn igen. Var något med våra väskor.

DSC_0043_3.JPG

Var ganska uppe i varv vid detta laget så kunde inte njuta ordentligt. Hann dock med ett glas vin och lite ost. Kul att de hade en loungevärdinna som presenterade vinet och utbudet. Hade gärna spenderat några minuter till där.

DSC_0044_3.JPG

Boarding annonserades och precis som många andra har skrivit så var det väldigt lugnt. Det kördes prioboarding rakt igenom! :p Efter att ha druckit upp vinet gick vi i sakta mak ombord.

DSC_0045_3.JPG

Stavanger-Houston
SK951
1600-1930
B737-700
5A
Sas Business

Efter att ha gått till femte raden konstaterar jag att jag är väldigt långt bak i denna B737. Just det ja. Det är ju bara 44 stolar ombord!

DSC_0011.JPG

På stolen ligger kudde och framför finns en vattenflaska och necessär. Jag känner att man sitter högre upp än i en vanlig B737. Benutrymmet är gott och det känns underligt att ha så gott om utrymme på ett sådant litet plan.

DSC_0049_3.JPG

DSC_0004_7.JPG

Snabbt erbjuds jag en pre departure drink som blir champagne. Ombord är vi 42 personer. Beräknad flygtid är 9 h 35'. Vad jag vet är en i personalen finlandssvensk och en polack, de två andra vet jag inte, men alla talar utmärkt engelska. Pushback sker punktligt och när vi ska starta märker jag, som många andra här redan konstaterat, att det tar längre tid än normalt.

DSC_0012_7.JPG
Tananger som jag besökt några gånger sjövägen

Väl uppe i lufen delas menyer och iPads ut eftersom planet saknar ett riktigt IFE-system.

DSC_0019_7.JPG

Detta efterföljs av en varm handduk. Den vita duken läggs på bordet och vagnen rullas ut för en fördrink. Väljer en Sasmopolitan och ett glas champagne. Gillar att Sas blandar egna drinkar ombord och denna smakar utmärkt! Till detta serveras varma nötter.

Barvagn.jpg

DSC_0023_7.JPG
Sasmopolitan (Vodka, Cointreau, cranberry juice, bitter lemon) och Champagne Henriot 2007

Till förrätt väljer jag scallops. Har aldrig ätit scallops innan men har förstått att det är något fint att äta efter att ha kollat på Gordon Ramsey's olika program. Det smakar helt okej. Tar även en grönsallad till det. Dricker mer champagne och en Mikeller Sky-high Blue (APA) som smakar mycket gott.

DSC_0036_4.JPG
Scallops and tobiko with chive yoghurt and cherry tomato, Henriot 2007, Mikkeller Sy-high Blue

För huvudrätten väljer jag kycklingen som jag inte tycker smakar så mycket. Dricker La Font du Vent Les Promesses Côtes-du-Rhône, 2013, som däremot smakar väldigt gott. Brukar inte dricka rödvin i luften på grund av att jag troligtvis kommer spilla, men idag gick det bra.

DSC_0001.JPG
Barbecue chicken thigh with chorizo, parsley potatoes, garlic and plum tomato sauce

För all servering används ”riktiga” vagnar.

DSC_0002_7 2.jpg

Efterrätten blir glass efter tips från @simon_says91 i hans reserapport. Mycket god. Tar även en osttallrik. Till detta avnjutes ett glas Sauternes och lite mer champagne.

DSC_0005_8.JPG
Chocolate ice cream by Valrhona, Camenbert and goat cheese with Dammann Frères marmalalade. Henriot 2007, diväteoxid, Château Broustet Sauternes.

Nu till det som jag har svårt för, nämligen att sova ombord. Inte den här gången heller lyckas jag med detta. Var nog lite övertaggad för denna resa så jag kom aldrig i rätt stämning. Till råga på allt tyckte min mobil att det var dags att krascha minneskortet så då gick luften ur och jag somnade fint i två timmar. Lyckades dock rädda bilderna.

Under flygningen fanns en buffé med choklad, Gott & Blandat och mackor uppdukat. Jag hade på mig mina Sas-taggar som jag fick på MD80-resan och fick frågan av en i besättningen vilken avdelning jag jobbade på. Sa att jag hade goda kontakter med Sas via BC i brist på bättre svar.

Började kolla på film och insåg att utbudet var ganska dåligt. Snart var det tid för andra servering där det erbjöds rostbiff som smakade okej. Kaffet var däremot gott och välbehövligt.

DSC_0013.JPG
Roast beef, mustard potatoes, grilled vegetables. Mango panna cotta. Mariage de Grands Crus by Valrhona. Seasonal fruit. Henriot 2007

Vi landade i Houston en timma innan planerat och det gick smidigt att ta sig av. Efter en lång promenad och vetskap att immigration skulle gå fort så tog det stopp. Lång kö som knappt rörde sig. Blev stående i närmare två timmar innan någon kom på den briljanta idén att öppna mer diskar. Väl nere vid baggagebandet var alla väskor redan avlastade och det blev 20 nya minuter att stå i tullen. Tog en UberX till hotellet med en jättetrevlig chaufför (Deng) som vi träffade på igen två dagar senare på en annan resa. Han kom ihåg oss och vi hade trevliga resor med honom.

Bodde på Hilton Houston Post Oak och hade bokat ett excecutive room som låg på 13:e våningen.

DSC_0021_8.JPG

På hotellet fanns en lounge där frukost och hors d'oeuvres serverades. Dessa bestod av bland annat av korv, osttallrik, vårrullar, dumplings och cookies. Det fanns även alkohol till försäljning. Menyn varierade dagligen. Under övriga tider fanns soft drinks och "kaffe". Som Hilton Honors Gold fick vi även vouchers till en begränsad del av frukostbuffén i restaurangen.

DSC_0183.JPG

DSC_0182.JPG

Dagen efter skedde resans höjdpunkt, ett besök på Nasa. Efter tips från @Flood hade vi bokat Level 9 tour. Det blev en dag sent att glömma. Fick komma bakom kulisserna så det bara skrek om det. Besökte Neutral Buoyancy Laboratory (där astronauterna tränar på att arbeta i tyngdlöshet med ISS i skala 1:1), ISS Misson Control Center (där vi fick ett live-framträdande av 3 kosmonauter som skickade en hälsning till det ryska folket.) , Apollo MCC (dit världens blickar var riktade under resorna till månen. Som Level 9 fick vi komma in i salen och sitta bakom panelerna. Den vanliga turen fick endast sitta bakom glaset) , kommande MCC, Saturn V-raket i skala 1:1 etc. Det var så mycket intryck av den dagen att det var svårt att ta in. Rekommenderar alla med ett rymdintresse att ta den turen om man är i Houston. Har mycket mer bilder ifall någon är intresserad.

DSC_0158.JPG
ISS Mission Control Center

DSC_0159.JPG
Flight Dynamics-panelen i Apollo-resornas MCC

Resten av resan var inte lika händelserik. Var nere i ett stendött Downtown, shoppade på The Galleria och närliggande affärer. Åt lite god mat och började längta hem. Det som slog mig var att bilen stod i centrum; parkeringsplatser överallt och nästan omöjligt att komma över gatan. Tog bussen en dag då det var gratis att åka och slogs av hur folktom den var.

17 augusti

Till slut var det dags för hemresa. Tog en Uber till flygplatsen och vi var de första som checkade in. Gillade att det bara stod Business Class på incheckningsdiskarna. Kändes exklusivt.

DSC_0259.JPG

Det gick smidigt igenom TSA, fast jag förstår inte varför det är två kontroller av boardningpass med bara 2 meter mellan agenterna... Efter ett snabbt stopp i taxfreen gick vi mot loungen.

Excecutive Club Houston
I loungen hade personalen på sig uniformer från de flygbolag som använder loungen. Sas-representanten hade en lista med alla passagerare. Matutbudet lämnade lite att önska och vi var även mätta från besöket på Cheesecake factory tidigare på dagen. Gick fram till baren och beställde lite fika av den trevliga bartendern Sarah. Det blev både GT, mousserande och ”öl” (Budweiser).

DSC_0263.JPG

DSC_0267.JPG

Sakta men säkert fylldes loungen upp av kvällens passagerare. Då det närmade sig boarding började alla röra sig bort mot gaten och jag fick då lite dåligt samvete. Ingen av passagerarna hade lämnat någon dricks trots att Sarah slitit för dem med drinkbeställningar etc. så det fick bli ett litet bidrag i skålen. Hon uppskattade det! Tycker inte om systemet med dricks i USA, men det fick bli ett litet undantag här.

Houston-Stavanger
SK952
2145-1415
B737-700
3A
Sas Business.

Boarding var lika stillsam här och vi var sist ombord. Idag var det 30 passagerare som skulle tillbaka till Stavanger. Ombord fanns två svenska flygvärdinnor varav den ena frågade oss om han inte sett oss på hotellet tidigare. Mycket riktigt! Fick reda på att de enbart har 24 timmars stopp i Houston.

DSC_0270.JPG

Till pre departure drink blev det ett glas champagne.

DSC_0273.JPG

Efter en lång take off fick vi en varm handduk innan servicen började. Som fördrink blev det en Take off och ett glas champagne som serverades med varma nötter. Och här kommer det som förvånade mig mest; jag blev tilltalad med namn!! Inte varit med om detta på Sas tidigare och det dröjer väl tills nästa gång. Mitt EBG-resesällskap blev inte detta så vet inte om det var någon ny EBD-sak eller bara slumpen.

DSC_0285.JPG
Take Off (Gin, Cointreau, Bitter lemon), Henriot 2007

Till förrätt valde jag kycklingen som smakade friskt och gott. Salladen ackompanjerades fint av oljemixen. Fortsatte med champagnen.

DSC_0286.JPG
Grilled chicken breast with jicama and mango julienne, fig mostarda. Mixed sallad

Har som ett motto att om det finns anka så tar jag anka. Rätten var fint komponerad och det blev ett glas franskt rödvin till den. Fick även möjlighet att provsmaka vinet vilket gav mig en liten vibb av F trots att jag inte flugit det ännu.

DSC_0287.JPG
Duck sausage with sautéed bacon and cabbage, rutabaga and potato purée

Efterrätten blev en Strawberry cheesecake från Ben & Jerry's tillsammans med ett glas Sauternes. Detta var en fin avrundning på en god måltid.

DSC_0289.JPG

Nu till mitt stora dilemma, sova. Bäddade ner mig med lakan från Hästens och gjorde ett helhjärtat försök att sova. Men det gick inte så bra. Efter några timmars försök så gav jag upp och kollade på film. Lagom till frukost blev jag såklart trött och lätt illamående (troligtvis av allt jag blandat) så jag kunde inte få i mig så mycket av den omfattande frukosten.

DSC_0291.JPG
Vi Skandinaver älskar frukost?

Fick dock en skön tupplur precis innan en mycket vacker inflygning över den norska skärgården.

DSC_0298.JPG

Avstigningen gick smidigt och vi hade nu två timmar att fördriva på Stavanger Sola Airport. Efter en snabb rundtur konstaterar vi att det inte finns mycket att se här. Två sega timmar passerar innan vi åker mot Köpenhamn.

DSC_0306.JPG
Det mest intressanta som hände var att Eivind Roald bogserades bort för en vilodag

Stavanger-Köpenhamn-Göteborg
15 rader Plus som var till hälften belagt. Träffade en av de svenska flygvärdarna från Houston som kände igen oss. Beställde in en Mikeller Wit och mitt resesällskap en flaska vitt, men fick två. I Köpenhamn var jag mycket trött och hade kraftig hemlängtan. På sista biten fick jag några minuters god sömn innan jag tog lite att dricka och äta.

DSC_0311.JPG
Hemma på Landvetter igen

Slutsats
Det känns som att Sas verkligen har lyckats med sin oljelinje. Lite synd dock att oljeindustrin går lite knackigt nu och att linjen kommer överleva verkar tveksamt om inte marknaden vänder. Det kändes konstigt att flyga ett större plan mellan Stavanger och Köpenhamn än från Stavanger till Houston. Servicen ombord var god och Sas Business är ett alternativ om jag får förmånen att flyga Business longhaul igen. Hoppas att ni uppskattat min rapport!

PS. Om jag räknat rätt blev detta mitt inlägg nummer 1500! DS.
 
Last edited:
Hade samma herre i crew på vägen tillbaka från Houston som du fotade där med dryckvagnen. Riktigt skön snubbe!

Det va i särklass bästa servicen jag upplevt på en "SAS flight" bara synd med stolarna som är lite gamla men fortfarande enastående service. Tack Privatair för detta!
 

011430121

Medlem
Tack @GOTATH för en trevlig och välskriven reserapport, det ända som skiljer sig från mitt minne är att menyn är ändrad, man kan rekommendera Houston till folk med torgskräck, vi var ute en lördagsförmiddag trodde att vi missat någon information om utegångsförbud det var inte många personer ute.
 
Toppen