Senaste nytt

Första resan med BA i business - Lite frågor.

Jockezona

Medlem
Jag har alltid varit intresserad av resor men det är först på senare tid som jag valt att aktivt resa på ett bra sätt. Tidigare har det varit economy och diverse prissöksajter. Nuförtiden flyger jag enbart Oneworld och nu har dagen kommit då jag för första gången ska testa businessclass.

Jag har bokat in mig och frugan på en weekend i London.
Det blir business båda vägarna med BA, tänkte att det kan vara en bra start i businessvärlden.
Jag läste denna recension:
Recension: Göteborg-London Heathrow - En del av Jul- och Nyårsresan 2013/2014 - BusinessClass.se

Jag har dock lite kvarstående funderingar:
1. Vilka drycker kan man välja? Champange och diverse vanliga läskedrycker antar jag men kan man t.ex. få ett glas whiskey?

2. Likt economy så brukar bolagen sträva efter att placera familj på säten bredvid, hur funkar detta i business? Frågan uppstår då många med status som flyger får välja platser i förtid till skillnad från lilla jag som måste vänta tills online-incheck börjar.

3. När man reser business från GOT, vilken lounge har man då tillträde till (om ens någon).
Tillägger att jag redan har tillträde till Menzies med PP.

4. Övriga tips som kan vara till nytta för en förstagångs-flygare i business?

Mvh Jocke
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jsn

Medlem
Jag *tror* att BA vid behov försöker flytta runt folk så att familjer kan sitta samlade.
Övrigt tips är väl (tyvärr) att inte ha för stora förväntningar :-S Lite beroende på när på dagen ni flyger, men BA C intra-europe är inte särskilt mycket att hänga i granen.
 

sweflyer

Medlem
1. Vilka drycker kan man välja? Champange och diverse vanliga läskedrycker antar jag men kan man t.ex. få ett glas whiskey?
2. Likt economy så brukar bolagen sträva efter att placera familj på säten bredvid, hur funkar detta i business? Frågan uppstår då många med status som flyger får välja platser i förtid till skillnad från lilla jag som måste vänta tills online-incheck börjar.
3. När man reser business från GOT, vilken lounge har man då tillträde till (om ens någon).
Tillägger att jag redan har tillträde till Menzies med PP.
4. Övriga tips som kan vara till nytta för en förstagångs-flygare i business?
Mvh Jocke
1. Det är full öppen bar. En cocktail blir lite svårt kanske (utom typ en Gin & Tonic), men det mesta vanliga i spritväg går att ordna. Whisky är inga problem
2. Jag har aldrig hört att detta är ett problem, men det är klart att är man tre så blir man ju inte placerade placerade ihop då det är seatblock
3. De använder Menzies på GOT
4. Övriga tipset är väl att menyn varierar oerhört beroende på när på dagen du reser. Afternoon Tea är nog inget roligt om du vill bli mätt. I så fall har jag hört att man kan beställa specialmat för att kringgå det. Själv flyger jag dock i princip endast BA CE på avgångar som serverar full engelsk frukost eller middag
 

trekker

Medlem
Jag *tror* att BA vid behov försöker flytta runt folk så att familjer kan sitta samlade.
Övrigt tips är väl (tyvärr) att inte ha för stora förväntningar :-S Lite beroende på när på dagen ni flyger, men BA C intra-europe är inte särskilt mycket att hänga i granen.
Det beror val pa vad du jamfor med och en bra dag med bra CC kan det bli helt fantastiskt I CE. Min forsta resa I CE var ocksa min basta, hade en fantastisk tjej som jobbade som CC och kom med en ny flaska champagne varje gang hon sag att det borjade narma sig tomt glas, ofta I CE pa BA behover man inte fraga efter mer att dricka, de kommer och fragar - inte som I SAS Plus dar man far leta efter nagon att fraga.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Jag har alltid varit intresserad av resor men det är först på senare tid som jag valt att aktivt resa på ett bra sätt. Tidigare har det varit economy och diverse prissöksajter. Nuförtiden flyger jag enbart Oneworld och nu har dagen kommit då jag för första gången ska testa businessclass.

Jag har bokat in mig och frugan på en weekend i London.
Det blir business båda vägarna med BA, tänkte att det kan vara en bra start i businessvärlden.
Jag läste denna recension:
Recension: Göteborg-London Heathrow - En del av Jul- och Nyårsresan 2013/2014 - BusinessClass.se

Lite olyckligt att den recensionen inte är aktuell längre. BA har ju renoverat kabinerna och numera suger Club Europe rätt hårt, rent hårdvarumässigt.

Jag har dock lite kvarstående funderingar:
1. Vilka drycker kan man välja? Champange och diverse vanliga läskedrycker antar jag men kan man t.ex. få ett glas whiskey?

Välja? Beställ det du vill ha - så länge det är inom rimliga gränser kommer de att servera dig utan problem.

2. Likt economy så brukar bolagen sträva efter att placera familj på säten bredvid, hur funkar detta i business? Frågan uppstår då många med status som flyger får välja platser i förtid till skillnad från lilla jag som måste vänta tills online-incheck börjar.

Borde gå att lösa vid online checkin. Även om många har status, så är det få som hänger på låset när den öppnar och det brukar finnas gott om platser kvar även då.

4. Övriga tips som kan vara till nytta för en förstagångs-flygare i business?

Ha låga förväntningar. Club Europe är visserligen bättre än Euro Traveller, men det är trots allt en kort flight inom EU vi pratar om. På hemresan bör du se till att besöka Galleries Club på LHR. Det är en rätt trevlig lounge för att vara en businesslounge tycker jag och väl värd ett besök.
 

gdaily

Medlem
På hemresan bör du se till att besöka Galleries Club på LHR. Det är en rätt trevlig lounge för att vara en businesslounge tycker jag och väl värd ett besök
Det där tål att upprepas, just Galleries (South, det finns två) gör i vanliga fall hemska T5 på Heathrow till något man ser fram emot.
 

Storsteffe

Medlem
1. Vilka drycker kan man välja? Champangen de har nu är inte nån enligt mig, prova men ta sen in nått annat, man behöver inte dricka upp ;)
2. Sällan barnfamiljer i C men i vilket fall är det tomt i mitten, välj gång om du kan
.
3. - Aldrig åkt från G.

4. Ställ ner förväntningarna, hårdvaran är kraftigt försämrad nu. Kom i tid till LHR på vägen hem, spendera tiden i South, finns en hel del gotta där.
 

LarsCph

Medlem
Jeg fløj fra LHR til CPH med BA i onsdag på business class. Det er mange år siden jeg sidst har fløjet business class i Europa - men jeg fik et godt tilbud. Jeg vil nu sige at jeg syntes det var rigtig godt. Fast track i Heathrow hvor der subjektivt var RIGTIG lang kø ved den normale security. Galleries South besøgte jeg også og det var rigtig fint med et godt udvalg af drikkevarer og forskellig lettere mad/suppe.

Priority boarding fungerede fint, men dog en del som "bare" var sølv/guld kort holdere i køen så det føltes ikke helt så eksklusivt, men kom om bord hurtigt. Sæderne i business kabinen er egentlig 3-3, men de har blokeret alle midtersæder så seating er 2-2 med et lille bord i midtersædet. Jeg sad på 2A som var rigtig fint, men "normal" benplads. Der var ingen servering før afgang men FA tog min jakke og hang det i skabet. Efter take-off gik der vel 15 minutter så var der servering af mad - der var valg mellem reje/lakse salat (kold) og sweet/sour kylling med ris. Der blev ikke lagt op til pre-dinner drinks. Jeg valgte kyllingen og den var bestemt udmærket og velkommen da det var afgangen kl 19, lige til spisetid. To slags hvidvin og to slags rødvin at vælge mellem, Chardonnay til mig som var helt OK uden at være specielt. Jeg spurgte ikke efter spiritus eller champagne.

Fin servering på porclæn - hele serveringen kommer på én gang og så brød fra en kurv. Glas til alle drikkevarer - ikke som hos SAS+ hvor alt andet end vin kommer i plastic. Meget opmærksom og serviceminded kabineservice, spurgte når de ryddede af "can I get you anything else, sir" og kom selvklart gerne med et ekstra glas sparkling water med is og citron. Efter maden også kaffe/the og spiritus hvis man ville have. De tilbød også proaktivt "would you like some tea, sir?" til fyren foran mig da han takkede nej til middag. Han sagde ja og de lavede te til ham uden for schedule - igen fin service. Turen tog 1,5 time og den korte flyvetid i betragtning var det faktisk absolut godkendt. Der var 3 stk FA som tog sig af business hvor vi vel var 20 passagerer.

Jeg har fløjet rigtig meget med BA på business mellem CPH og LHR for 15-18 år siden og det var faktisk præcist som jeg husker det, opdateret hist og pist - men med rigtig god og tilstedeværende service på flyet og fin mad. Jeg ville aldrig betale fuld pris for det - men får man et godt tilbud er det bestemt dejligt i forhold til economy!

Lidt billeder af mad og drikke her:

IMG_0617.JPG IMG_0619.JPG IMG_0626.JPG
 
Toppen