Senaste nytt

Uppgradering med Flying Blue miles

Stefan62

Medlem
Måste Economy-biljetten hos KL/AF vara bokad i någon specifik bokningsklass för att vara möjlig att uppgradera med poäng?

Jag har gått igenom KLM:s hemsida och där framgår inte tydligt vad som gäller.

Ser man vilken bokningsklass man bokar innan man avslutar köpet/bokningen?

Finns det någon tabell, typ Star Alliance, som visar vad uppgraderingar "kostar"?

Vad kan jag göra med 80000 FB-poäng?
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Hej Stefan,
Det beror lite på vad du vill uppgradera till.
Här finns en länk för AF: https://docs.google.com/spreadsheet...EZRT1hwd1hTOEVtdm5kX1JfR3N1VHc&hl=en_US#gid=0

Beroende på vad du vill uppgradera till så behöver du ha olika klass + att det behöver finnas tillgänglig uppgraderingsklass ledig.

Jag hade tittat på Flying Blue News
för att maximera användandet så kan du boka en business biljett till Tokyo t/r och då betalar du skatter och liknande men det blir nog det bästa utnyttjandet som jag ser det. Inte gratis men det är inte heller en ekonomibiljett i rätt klass.

Jag har ingen erfarenhet av KLM...
 

rvarttinen

Medlem
Bra sammanställning av hur många poäng som krävs. Här är den sammanställning av de bokningsklasser som krävs för att vara uppgraderingsbara:

AF:
Economy: Y, B, M, U
Premium Economy: S, W
Business: J, C, D

KLM:
Economy: Y, B, M, U

Dessa har redovisats i en anna tråd för ett tag sdan, men tål att upprepas.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej Stefan!

Se bifogad länk som visar vad som krävs både när det gäller "earn" och "spend".

All about earning and spending Miles - KLM.com

Ja, det krävs en viss klass "i botten" för att kunna göra en upgrade med sina FB miles. Ska ta reda på exakt vilken klass som gäller och återkommer!! hälsn Karin





Måste Economy-biljetten hos KL/AF vara bokad i någon specifik bokningsklass för att vara möjlig att uppgradera med poäng?

Jag har gått igenom KLM:s hemsida och där framgår inte tydligt vad som gäller.

Ser man vilken bokningsklass man bokar innan man avslutar köpet/bokningen?

Finns det någon tabell, typ Star Alliance, som visar vad uppgraderingar "kostar"?

Vad kan jag göra med 80000 FB-poäng?
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Man tackar för snabb hjälp! :) Vill minnas att den gode Agehall hade en klar uppfattning om detta för en tid sedan och då stämmer det ju!
Trevlig kväll! Karin


Bra sammanställning av hur många poäng som krävs. Här är den sammanställning av de bokningsklasser som krävs för att vara uppgraderingsbara:

AF:
Economy: Y, B, M, U
Premium Economy: S, W
Business: J, C, D

KLM:
Economy: Y, B, M, U

Dessa har redovisats i en anna tråd för ett tag sdan, men tål att upprepas.
 

agehall

Medlem
Jag kan även inflika att även om du inte har rätt bokningsklass i grunden, så kan det gå att uppgradera om du först betalar upp dig till rätt bokningsklass. Detta löses enklast på AMS.

Notera även att det är (enligt min empiriska erfarenhet) olika bokningsklasser som tillåter uppgradering hos AF och KLM. Det kan även vara problem att uppgradera på en AF flight om man har en code-share biljett med KLM.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej igen Stefan och alla andra intresserade!
Nu har fått allt rätt direkt från Flying Blue och nedan gäller:

For upgrading with miles on AF the following booking classes are eligible:

From economy to premium economy: Y/B/M/U/K
From economy to business: Y/B/M/U
From premium economy to business: S/W
From business to first: J/C/D

On KLM flights the following booking classes are eligible:

From economy to business: M/U/Y/B.
Passengers are able to check online which booking class they are about to book. When they have selected their preferred flights and they are in the flights overview page, they can click on the 'more information' or 'details' button to see the booking class.

Hälsningar Karin





Hej Stefan!

Se bifogad länk som visar vad som krävs både när det gäller "earn" och "spend".

All about earning and spending Miles - KLM.com

Ja, det krävs en viss klass "i botten" för att kunna göra en upgrade med sina FB miles. Ska ta reda på exakt vilken klass som gäller och återkommer!! hälsn Karin
 
Toppen