Senaste nytt

Stockholm-Istanbul med Star Alliance under oktober 2015

kexxcream

Medlem
Har sökt lite på egen hand efter en resa från Stockholm till Istanbul under oktober 2015 men lyckas inte hitta något med bra pris för skatter. Enligt det jag har kunnat utläsa på forumet så verkar det vara Turkish Airlines som är billigast att åka med via *A. Stämmer det?
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm alternativt Köpenhamn
  • Var är din destination? Istanbul
  • När vill/behöver du resa ut? 22 oktober
  • När vill/behöver du komma hem? 28-29 oktober
  • Hur länge vill du vara borta? 6-7 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? I Economy eller Business Class
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Med Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) EB poäng
  • Vad är det viktigaste för dig? En av följande rutter (ARN-CPH-IST-CPH-ARN eller CPH-IST-CPH-ARN)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

MartinH

Medlem
Inte 100 på att jag förstår frågan, du verkar redan ha bestämt din rutt? "ARN-CPH-IST-CPH-ARN eller CPH-IST-CPH-ARN"
Men som svar på skatter, eller det du egentligen undrar om, bränsletillägg - Turkish verkar ta ut 387 kr på ARN-IST, Aegean tar ut 58 kr på ARN-ATH-IST, plus 191 kr ytterligare i flygplatsskatter pga ATH. Finns tillgänglighet i båda i C. Turkish hem. Eller Lufthansa, men då blir det runt 1000 kr extra. Allt per väg.
 

Henrik_B

Medlem
Damen på 241-kontoret i Tallin berättade det för mig. Men det borde väl gå att pussla ihop med hjälp av ITA Matrix.
 

agehall

Medlem
Jag förstår inte heller frågan riktigt. Det är ju bara att titta på samma rutt på ITA Matrix och själv summera ihop skatter och avgifter så ser man vad det kostar. Vad jag kan se så skulle det kosta 1134kr att flyga ARN-CPH-IST T/R med SAS.
 

kexxcream

Medlem
Jag förstår inte heller frågan riktigt. Det är ju bara att titta på samma rutt på ITA Matrix och själv summera ihop skatter och avgifter så ser man vad det kostar. Vad jag kan se så skulle det kosta 1134kr att flyga ARN-CPH-IST T/R med SAS.

Jag utgick först med att boka C till Istanbul med EB poäng men ändrade mig vid närmare eftertanke. Det skulle kosta 3000 kr + 60K EB poäng för två personer vilket inte känns värt för en 3 timmars resa när samma resa i economy kostar 3400 kr.

Angående det priset du har fått fram så kan jag utläsa på sas.se att det är inte SAS utan Turkish Airlines som flyger men att biljetterna säljs via SAS (både från CPH och ARN). Priserna som dyker upp (i stort sett för hela oktober) är 3200 kr per person via sas.se eller 1700 kr per person via turkishairlines.com. Det billigaste jag får fram för ARN-CPH-IST t/r via ITA är 12 807 kr för två personer (21-27 oktober). Kör man däremot ARN-IST t/r via ITA och med *A flaggan så får man fram 3714 kr med LH vilket är aning dyrare än 3400 kr från TK's hemsida.
 

agehall

Medlem
Ah, du har rätt! Jag missade att det var codeshare på CPH-IST. (Skyller på min förkylning - huvudet är inte helt med!)

Då kan de skatter/avgifter du fått stämma och då gör du nog helt rätt i att betala för economy istället.
 
Toppen