Senaste nytt

SJ - Sveriges andra bästa företag på krishantering

Jacob

Medlem
Kommunikatören är Nordens största undersökning inom kommunikation, information och marknadsföring. Undersökningen som för åttonde gången genomförts av Hammer & Hanborg, är nu avslutad och drygt 3300 av Sveriges kommunikatörer har deltagit och gett sin syn på branschen. Årets fördjupningstema i undersökningen var ”Kommunicera i kris”. Inom ramen för detta område ombads de svarande att ge exempel på företag som hanterat en kris på ett bra sätt.

En överväldigande majoritet av respondenterna pekade ut Fritidsresors, och framför allt Lottie Knutsons, hantering av Tsunamikatastrofen i Thailand 2004 som ett normgivande exempel på god krishantering.

Tvåa på listan över företag och organisationer som respondenterna tycker hanterat kriser på ett bra sätt är SJ. Företaget har under de senaste åren tvingats hantera ständiga kriser kring förseningar och snökaos, men även för ett tveksamt agerande mot resenärer. SJ:s respons har dock varit snabb och effektiv, och respondenterna konstaterar att SJ kommunicerar bra i sociala medier och är väldigt aktiva framförallt på Twitter. SJ visar ärlighet, öppenhet och är tydliga med vilka steg de tar för att förbättra situationen kring utmaningen att bedriva tågverksamhet vintertid.

Håller ni med?
 

lnixon

Medlem
Jag är mycket imponerad av SJ-Twitter-gängets respons och tålamod, i alla fall. Det ska de ha credit för.

Men i övrigt tror jag nog att jag kan hitta ganska många exempel på bättre krishantering. :p (Spontant exempel: hur Toy'r'us agerade när de råkat ut för skimming-attacker i flera butiker.)
 

Jonas C

Medlem
Det beror ju på vad man vill definera som "kris". Lite snö som fallet från skyn är knappast någon krissituation. Men visst, om man vill definera IRROPS som "kris" borde väl SAS få första plats?
 

JacobGBG

Medlem
Ombord på tågen så är däremot förmågan att kommunicera med passagerarna vid kris väldigt knapphänta. Det har var ett antal incidenter om stående tåg där passagerarna kretsar i total ovishet.
 

Palazzi

Medlem
"SJ - Sveriges andra bästa företag på krishantering"

Tror f**n det! Så många kriser som SJ har haft att lära sig av borde dem väl vara i topp? :)
 

Palazzi

Medlem
PS. De flesta gånger jag försökt åka med SJ har denna krishantering bestått i att jag fått ett SMS där det står att jag måste ta bussen :) Informativt oklanderligt, men har ju hjälpt mig föga.
 

Dr. Miles

Expert
Nordkorea måste vara bästa land på krishantering. De har bara kriser... Mat, denomination, ledarens död osv.
 
Toppen