Senaste nytt

På vilken flygplats passerar man immigration&tull när man flyger med onestop flight till/från Mexico

Dr. Miles

Expert
En fråga för Mexico experter.

Jag har ställt en liknande fråga tidigare fast om Indien. Den här gången handlar det om Mexico.
På vilken flygplats passerar man immigration&tull när man flyger med onestop flight till/från Indien | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor


På vilken flygplats passerar man immigration & tull när man flyger med one-stop flight till/från Mexico?

Det finns en Aeromexico flight som flyger Mexico City-Tijuana-Shanghai.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

I detta fall, var går man genom immigration och tull när man flyger Shanghai->Tijuana och Tijuana->Mexico City?
I Tijuana (första / sista gateway city) eller Mexico City (destination / avreseort)?

Om jag vill flyga vidare utrikes till/från Mexico City (t ex Shanghai-[via Tijuana]-Mexico City-Santiago de Chile), måste jag gå in i Mexico och gå ut igen?
 

agehall

Medlem
Jag har bara tullat in i MEX, men jag är rätt säker på att du i Mexico tullar in i första stad du landar i. Iaf så länge det inte är ett tekniskt stopp i TIJ.

Om jag inte missminner mig så är det samma avgångshall i MEX för både internationella och inrikes flighter i terminalen AM använder, så där måste du oavsett in i Mexico, även om du ska vidare.
 

nota bene

Medlem
Jag har bara tullat in i MEX, men jag är rätt säker på att du i Mexico tullar in i första stad du landar i. Iaf så länge det inte är ett tekniskt stopp i TIJ.
Oavsett vart vi är i världen brukar detta vara fallet. Om det är ett tekniskt stopp (inga passagerare på eller av) finns det rimligen ingen poäng att tulla. Vid annat än tekniskt stopp brukar det vara tullning/gränskontroll på första point of entry. Undantag gäller ibland (ofta!) för baggage som är checkat hela vägen till slutdestination.
 
Toppen