Senaste nytt

Business Class lounger vs. Guldkortslounger

Hej!

Jag har funderat ett tag på varför många flygbolag delar upp sina lounger i Business Class och Guldkortslounger. I många fall känns service och känsla lika (ex. SAS lounger).

Där servicen skiljer gör bolagen olika prioriteringar. Qatars Business Class lounge är mkt bättre är sin guldkortlounge. Här prioriterar man efter den klass man flyger i. Andra bolag prioriterar sin guldkortsinnehavare med bättre lounger före sina business Class resenärer (ex. Lufthansa).

Någon annan som funderat på detta? Finns det någon bra förklaring om min iakttagelse stämmer?
 

agehall

Medlem
Jag har hitintills inte sett någon businesslounge som är bättre än den lounge man kommer in i med status. Har dock inte testat Qatar är, så de kanske är undantaget.
 

Jonas C

Medlem
Jag har hitintills inte sett någon businesslounge som är bättre än den lounge man kommer in i med status. Har dock inte testat Qatar är, så de kanske är undantaget.
Singapore Airlines SilverKris Lounge i Singapore är betydligt bättre än KrisFlyer Gold Lounge, dvs den som man måste använda om man flyger Economy med Star Gold.
 

d99mlu

Medlem
Har bytt ett par gånger i Addis med ET och tycker att businessloungen är bättre än statusloungen. Den är iaf betydligt större och har färre gäster.
 

Jacob

Medlem
Gulfbolagen Etihad och Qatar Airways har väsentligt bättre lounger för sina businessclasspassagerare än statuspassagerare i economy class. Jag testade Qatar Airways Platinum/Emeraldlounge i somras och den var absolut ingenting jämfört med Al Mourjan (för business class). Singapore Airlines gör detsamma i Singapore.

Generellt är min känsla att skillnaderna mellan businessloungerna och guldkortsloungerna marginaliserats senaste åren. Exempelvis när det gäller Lufthansa var det betydligt större skillnad mellan Senatorloungerna och businessloungerna för några år sedan än det är idag. I deras äldre A26-lounger i Frankfurt kunde man gå mellan loungerna och det fanns ganska uppenbara skillnader i t.ex. mat och dryck.
 

agehall

Medlem
Det är ju lite intressant isåfall. Jag har uppenbarligen undgått detta helt då jag mest reser till USA och främst inom OneWorld där detta inte skett. Där är det fortfarande så att statuspax har tillgång till bättre lounger än de som bara flyger i business.
 

olo

Medlem
Kan det här handla om traditionella bolag kontra uppstickare?
Lufthansa skapade sin skillnad när var affärsman åkte affärsklass och det var de frekventa resenärerna som var viktiga.
Nu när affärsklass är för färre, kanske det krävs mer för att locka dessa? Eller så är de viktigare då större intäkter generas?
 

trekker

Medlem
Gulfbolagen Etihad och Qatar Airways har väsentligt bättre lounger för sina businessclasspassagerare än statuspassagerare i economy class. Jag testade Qatar Airways Platinum/Emeraldlounge i somras och den var absolut ingenting jämfört med Al Mourjan (för business class). Singapore Airlines gör detsamma i Singapore.k.

Om nu business loungerna ar battre hos visa bolag, kommer man in i dem med status? Normalt far man ju valja vilken lounge man vill in i om man har status, med biljettet i business (eller plus hos sas) sa ar det ju endast business loungen som galler.
 

sweflyer

Medlem
Gulfbolagen Etihad och Qatar Airways har väsentligt bättre lounger för sina businessclasspassagerare än statuspassagerare i economy class. Jag testade Qatar Airways Platinum/Emeraldlounge i somras och den var absolut ingenting jämfört med Al Mourjan (för business class). Singapore Airlines gör detsamma i Singapore.

Generellt är min känsla att skillnaderna mellan businessloungerna och guldkortsloungerna marginaliserats senaste åren. Exempelvis när det gäller Lufthansa var det betydligt större skillnad mellan Senatorloungerna och businessloungerna för några år sedan än det är idag. I deras äldre A26-lounger i Frankfurt kunde man gå mellan loungerna och det fanns ganska uppenbara skillnader i t.ex. mat och dryck.
Jag tycker att det är vettigt att göra som gulfbolagen på ett sätt. Har alltid känt mig lite konstig när man betalar bra pengar för en C biljett och hamnar i en sämre lounge än en semestrande barnfamilj som reser i Y men pappan har status. Det händer inte på samma sätt hos bolag som Etihad. Kabinklass tycker jag därför är vettigare att utgå ifrån än status när det gäller lounger. Det kanske är en ny trend på gång? :)
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Jacob

Medlem
Om nu business loungerna ar battre hos visa bolag, kommer man in i dem med status? Normalt far man ju valja vilken lounge man vill in i om man har status, med biljettet i business (eller plus hos sas) sa ar det ju endast business loungen som galler.
Om vi tar som exempel Etihad, som jag känner till ganska väl, så behöver du en businessbiljett för att komma in i businessloungen i Abu Dhabi. Har du Etihad Silver eller Gold och flyger economy hänvisas du till Al Reem Lounge som är betydligt enklare. Är man Etihad Gold och flyger business kommer man givetvis in i businessloungen, som alla andra businesspassagerare. Som Etihad Platinum kommer man dock in i både businessloungen och firstloungen i Abu Dhabi oavsett kabinklass.

Qatar Airways tillämpar samma princip inte bara i Doha utan även i London för sin premiumlounge där, strikt businessbiljett som gäller. Inte ens som Emerald kommer man in utan businessbiljett.
 
Toppen