Senaste nytt

Filma på flygplatser/flyget

S

SkyPriority

Guest
Fick en behändig liten videokamera när jag fyllde år och köpte här i dagarna en fin liten sugkopp för att fästa inne i flygplanet då min systerson bara älskar flyg men av olika anledningar inte kan resa själv.

Brukar själv inte fota och filma något i dessa miljöer och undrar om det är något jag bör tänka på? Är det okej i största allmänhet (förutom säkerhetskontrollen den har jag sett skyltar på) Att bara köra på? Jag tänker SAS och våra flygplatser i Norden + USA.
 

chazzie

Medlem
Det brukar inte vara några problem, undvik bara säkerhetskontroller osv. så är det sällan någon i väst har synpunkter på fotografering och filmande. I öst däremot... Det var inte populärt att fota på flygplatsen i Minsk, inte 2004 i alla fall =}
 

Jacob

Medlem
Generellt får du inte använda elektronisk utrustning (undantag mobiltelefoner och iPads i flight mode på vissa flygbolag) under start och landning. Det är i alla fall vad de flesta flygbolag säger i sin säkerhetsgenomgång. När skylten med säkerhetsbältet är på ska sådant ligga i handbagaget. Sedan är det relativt få som verkligen applicerar reglerna så länge det görs diskret, men det händer. Det är säkert också en skillnad på en diskret kompaktkamera och en videokamera fäst med sugpropp som de ganska säkert kommer be dig ta ner om den sitter uppe och de ser den i samband med start och landning.

Sedan beror det förstås väldigt mycket på ändamål. Som media ska man generellt ha fototillstånd för att få filma ombord. I övrigt bör man bör man se till att andra människor inte kommer med i närbild mot sin vilja om det ska läggas upp publikt någonstans, t.ex. på internet.

Flygplatser räknas som skyddsobjekt (där det normalt råder fotoförbud) men i normala fall är det OK så länge man håller sig borta från passkontrollen och säkerhetskontrollen och andra säkerhetsklassade områden. Men en flygplatsmyndighet har rätt att införa fotoförbud t.ex. vid en incident.
 
S

SkyPriority

Guest
Generellt får du inte använda elektronisk utrustning (undantag mobiltelefoner och iPads i flight mode på vissa flygbolag) under start och landning. Det är i alla fall vad de flesta flygbolag säger i sin säkerhetsgenomgång. När skylten med säkerhetsbältet är på ska sådant ligga i handbagaget. Sedan är det relativt få som verkligen applicerar reglerna så länge det görs diskret, men det händer. Det är säkert också en skillnad på en diskret kompaktkamera och en videokamera fäst med sugpropp som de ganska säkert kommer be dig ta ner om den sitter uppe och de ser den i samband med start och landning.

Sedan beror det förstås väldigt mycket på ändamål. Som media ska man generellt ha fototillstånd för att få filma ombord. I övrigt bör man bör man se till att andra människor inte kommer med i närbild mot sin vilja om det ska läggas upp publikt någonstans, t.ex. på internet.

Flygplatser räknas som skyddsobjekt (där det normalt råder fotoförbud) men i normala fall är det OK så länge man håller sig borta från passkontrollen och säkerhetskontrollen och andra säkerhetsklassade områden. Men en flygplatsmyndighet har rätt att införa fotoförbud t.ex. vid en incident.

Bra information!!
 

TheEagle

Medlem
Flygplatser räknas som skyddsobjekt (där det normalt råder fotoförbud) men i normala fall är det OK så länge man håller sig borta från passkontrollen och säkerhetskontrollen och andra säkerhetsklassade områden. Men en flygplatsmyndighet har rätt att införa fotoförbud t.ex. vid en incident.

Bara ett litet klargörande. Helt rätt att alla svenska stora flygplatser är skyddsobjekt. Att något är ett skyddsobjekt innebär inte automatiskt att det råder fotoförbud, t.ex Kgl. Slottet i Stockholm. Det finns skyddsobjekt både med och utan fotoförbud. Det finns också skyddsobjekt där vissa delar innefattas av fotoförbud och andra delar inte gör det. Bromma är en bra exempel här. I säkerthetskontrollerna gäller fotoförbud. Likaså vid hangarerna där Statsflyget håller till. Dessutom plattan utanför Graf Air. Dock inte själva byggnaden, varken kontor eller hangar eller gräsmatta eller taxibanor och startbana.
Enklast är att titta på de skyddsobjektsskyltar som sitter uppsatta. Är det ingen överkryssad kamera på skylten finns inget fotoförbud.
Vill man vara på säkra sidan kan man begära ut handlingar hos Länsstyrelsen. (Skyltar kan sitta fel)
Fotografera ett skyddsobjekt med fotoförbud är ett ganska allvarligt brott som kan ge fängelse bör tilläggas.
Många gallerior eller andra platser försöker hävda fotoförbud med en bild på en överkryssad kamera. Detta är bara trams.
Enligt grundlagen har var en rätt att ta bilder på alla platser dit allmänheten har FRITT tillträde (förutom skyddsobjekt, faller inom ramen för olovlig fotografering, eller rättssalar där fotografering är förbjuden som en ordningsfråga).
Ingen har rätt att kräva att du någonsin raderar en bild som du tagit eller ta din utrustning ifrån dig. Enda gången polisen kan ta utrustningen ifrån dig är om du fotograferar ett skyddsobjekt med fotoförbud.
Detta gäller för privat och redaktionellt fotograferande. Kommersiellt är en helt annan sak men känns inte aktuell att utveckla här.
Är du ombord på ett flygplan är du på en plats dit allmänheten INTE har fritt tillträde. Då är det i slutändan kaptenen som bestämmer om man får fotografera eller inte.
Precis som Jacob skriver så skall man givetvis ta största hänsyn till andra människor samt vara diskret. Även om man har rätten på sin sida så är det onödigt att det uppstår tjafs.
 

bossefin

Medlem
Har blivit tillrättavisad några gånger när jag velat fota innan push-back. Bägge gångerna var det dock flygplatser som även användes för militära ändamål. Normalt inga problem.
 
Toppen