Senaste nytt

Resmål 50 års firande

Johans

Medlem
Hejsan, nu är det så att en familjemedlem fyller 50 år och detta skall såklart firas med en resa.

Vi har London som ett alternativ men eftersom den staden är välbesökt för våran del så skulle det även vara kul att testa något nytt. Finns det något resmål i Europa med omnejd som ni kan rekommendera för ett resesällskap på 5 pers med två vuxna, två unga vuxna i 25 år åldern samt en tonåring på 16 år?

Vi har tänkt att vara borta 3-4 nätter i runt den 20 november då det finns begränsningar för tonåring att ta ledighet (inga alls) så det blir i samband med helg.

Göteborg är bästa utgångspunkt för oss..

Tack på förhand.
 
det är ju lite beroende på intressen, dvs mat, kultur, sightseeing, barhäng och pris.
Barcelona, över en helg är det kanon. Bra mat, och bra barhäng, hyfsad prisnivå.
Rom, oerhört mycket kultur och bra mat, men checka inte in bagaget. Inte så mycket barhäng, även om det finns naturligtvis.
Prag, billigt, en del kultur, hyfsad mat och bra öl.
Paris, min favorit, mycket kultur, mycket bra mat om man gillar franskt, det finns ju alla typer naturligtvis, men slinker man bara in är det lättast på en bistro, och då blir det franskt. Versailles är i närheten, dock lite trist i November. Inte så billigt.
Berlin, jag har bara varut dör ett par gånger och gillade staden, men några kollegor och min bättre hälft gillar den skarpt. Maten är sisådär, komage (Berliner schnitzel) var ingen hit, och vildsvin, sauerkraut och annat tyskt påfund ligger lite utanför min sweetspot. ;-) finns ju bra restauranger med andra kök naturligtvis.

Några 2cents.
 

fcx

Medlem
Slutet av november är inte en optimal tid. Några veckor tidigare, och jag hade föreslagit Barcelona. Några veckor senare och jag hade föreslagit Berlin. Nu är bägge två osäkra kort.
 

Johans

Medlem
det är ju lite beroende på intressen, dvs mat, kultur, sightseeing, barhäng och pris.
Barcelona, över en helg är det kanon. Bra mat, och bra barhäng, hyfsad prisnivå.
Rom, oerhört mycket kultur och bra mat, men checka inte in bagaget. Inte så mycket barhäng, även om det finns naturligtvis.
Prag, billigt, en del kultur, hyfsad mat och bra öl.
Paris, min favorit, mycket kultur, mycket bra mat om man gillar franskt, det finns ju alla typer naturligtvis, men slinker man bara in är det lättast på en bistro, och då blir det franskt. Versailles är i närheten, dock lite trist i November. Inte så billigt.
Berlin, jag har bara varut dör ett par gånger och gillade staden, men några kollegor och min bättre hälft gillar den skarpt. Maten är sisådär, komage (Berliner schnitzel) var ingen hit, och vildsvin, sauerkraut och annat tyskt påfund ligger lite utanför min sweetspot. ;-) finns ju bra restauranger med andra kök naturligtvis.

Några 2cents.
Saken är att det är rätt blandat med intressen, dom vuxna är ute efter god mat och bra boende medan dom unga är ute efter shopping och nöjen mer. Priset spelar ingen större roll då det är 50 år som firas så vi är förberedda på stora utgifter.

Rom låter ju helt klart intressant men går det att kombinera både unga och vuxna intressen?
 

Johans

Medlem
Slutet av november är inte en optimal tid. Några veckor tidigare, och jag hade föreslagit Barcelona. Några veckor senare och jag hade föreslagit Berlin. Nu är bägge två osäkra kort.
Barcelona är en oerhört fin stad och där var vi senast i maj så det är inte så aktuellt även om det är ett väldigt bra resmål :)
 

Morgan

Medlem
Enbart från parametern bra boende kommer här tre tips:

Budapest
Berlin
Warszawa

I alla tre städer kan man bo bra femstjärnigt för en tusenlapp om man letar lite!
 

taxvalp

Medlem
Med reservation för att jag inte har full koll på vad dagens 16-åringar uppskattar så vill jag slå ett slag för Rom. Slutet av november är en tid på året då det går att förflytta sig i turistkvarteren utan att trängas och temperaturen brukar vara behaglig om ej jättehög. Finns en del tips på restauranger och annat i andra trådar.
 

Agö

Medlem
Malaga med utflykter till Gibraltar och Granada. Tröttnar barnen på er kan ni släppa av dom i Puerto Banus/Marbella. Utmärkt mat, skön temperatur, mycket att se, klart underskattad stad.
 

Palazzi

Medlem
Funchal är trevligt. Bra temp, bra priser o kort flygtid med byte...
Väldigt bra pris på finare hotell, god mat o en cafékultur...

Säkert OK uteliv, även om jag inte har någon erfarenhet av den biten.

Annars blir det ju aldrig för mycket London... :)
 
Toppen