Senaste nytt

Använda Topbonus Gold på BA award?

johisco

Medlem
Tänkte boka en TOR ARN-LON med avios och lite pengar. Fattar det som att det är en award/reward flight men har dålig koll då jag typ aldrig använt några Avios tidigare.

Hur som, jag flyger ut business men hem ekonomi och saken är den att jag skulle behöva ta med två väskor hem. Kan jag använda mitt Oneworld guld från Topbonus för att få med två väskor hem a 32kg trots att jag bokat med Avios via mitt BA-konto?

Tack
 

Dr. Miles

Expert
Om man inte flyger med hand baggage only fare (vilket inte är när du reser med bonusresabokning), kan man ha extra vikt/kolli som oneworld Sapphire / Emerald medlem när man flyger med British Airways.

Checked baggage allowance | Baggage essentials | British Airways

British Airways skrev:
Additional allowances for frequent flyers

Executive Club Gold and Silver members and oneworld Emerald and Sapphire members receive additional checked-baggage benefits when flying on British Airways flights.

Executive Club Gold and oneworld Emerald members
An additional free checked bag in any class of travel for the cardholder and any customer travelling on the same booking (excludes hand-baggage only fares and group rate bookings).
A weight allowance of 32kg (71lb) per checked bag in any class of travel for the cardholder only.

Executive Club Silver and oneworld Sapphire members
A checked baggage allowance of two pieces in any World Traveller, Euro Traveller and Domestic cabin for the cardholder and any customer travelling on the same booking (excludes hand-baggage only fares and group rate bookings).
A weight allowance of 32kg (71lb) per checked bag in any class of travel for the cardholder only.
 

nota bene

Medlem
Hur som, jag flyger ut business men hem ekonomi och saken är den att jag skulle behöva ta med två väskor hem. Kan jag använda mitt Oneworld guld från Topbonus för att få med två väskor hem a 32kg trots att jag bokat med Avios via mitt BA-konto?

Tack
Om du flyger hem i ekonomi på en biljett ur award inventory ges du en väska på biljetten, och som oneworld sapphire får du en extra väska. Dock är min uppfattning att detta gäller 23 kg per kolli. Om jag inte helt missminner mig är 32kg för business alternativt en waived excess baggage fee för BAEC statushållare (tror att denna gäller både silver och guld, men definitivt guld).
 

johisco

Medlem
Jo jag vet att man får det men jag undrade om det möjligtvis gjorde någon skillnad nu när jag bokat award, dvs att mitt BA-kort skulle vara kopplat på något sätt så jag inte kan använda ett annat korts fördelar men jag antar att det her lugnt då
 

johisco

Medlem
Om du flyger hem i ekonomi på en biljett ur award inventory ges du en väska på biljetten, och som oneworld sapphire får du en extra väska. Dock är min uppfattning att detta gäller 23 kg per kolli. Om jag inte helt missminner mig är 32kg för business alternativt en waived excess baggage fee för BAEC statushållare (tror att denna gäller både silver och guld, men definitivt guld).
Fast det står ju 32 kg i texten ovan?
 
Toppen