Senaste nytt

Flytta tillbaks till Sverige

trekker

Medlem
Jag vet inte om denna fragan egentligen hor hemma har, men jag misstanker att det maste finnas nagon/nagra pa just detta forumet som gjort en hemflytt efter ett antal ar utomlands. Da jag inte ar ute efter de vanliga problement hemvandare brukar skriva om, sasom akassa jobb etc sa vander jag mig till denna massan.

Jag har efter att bott i UK i over 10 ar borjat fundera pa att flytta hem till Sverige, jag har nu barn som fyller 7 ar nasta ar dvs det ar val det aret de borjar skolan i Sverige? Min fru ar Engelsk och har inte varit sa intresserad av en flytt tills nu, jag har fatt updraget att bygga ett case och forhoppningsvis vinna over henne.

Till min stora fraga, ar det nagon som gjort liknande flytt? Isafall, vilka problem upkom och vad ska man tanka pa? Hur fungerar det med allt man byggt upp sasom forsakringsbonusar, kreditnivaer och dylikt? Hur pusslar man in familjen i det svenska samhallet? Hur pusslar man in sig sjalv efter sa manga ar utomlands?

Mycket tacksam for svar om nu nagon har erfarenhet av detta.
 

trekker

Medlem
Under nuvarande regering....skulle jag stannat utomlands.
Jag ar fullt medveten om det politiska klimatet I sverige och att det inte ar en optimal regering. Jag ar ocksa medveten om problemet med ett visst parti och problemen de forsoker belysa. Men....... prova att driva ditt egna konsultbolag i UK under den nya hogerregeringen, dessa Torys som innan valet bedyrade att smaforetagen var vad som skulle satsas pa. Lagg sedan pa risken att landet inom kort kan lamna EU. Utover detta sa skulle jag inte direkt saga att landet i ovrig gatt at ratt hall.

Dock...... sa ar inte min anledning att flytta till Sverige politik i vare sig UK eller Sverige. Det ar rent av personligt och jag vill flytta narmre familj och vanner i Sverige. Med detta inlagg tankte jag kolla om nagon gjort nagot liknande forut och isafall kunde ge lite goda rad. Jag kommer nog kunna hitta det mesta sjalv, men med lite hjalp kanske jag kan undvika fallgropar och hitta ratt vag fortare?

Och sen ar det val igen om nagra ar sa det kanske blir en ny regering?
 
  • Gilla
Reactions: jlo
F

FCT

Guest
Det absolut viktigaste är den sociala biten. Din fru och dina barn måste finna en tillvaro i livet där de trivs. Jobb och det praktiska är en sak men det är på det privata planet den riktiga utmaningen ligger.

Hur kunniga är din familj i det svenska språket? Ofta är språket nyckeln till många människors öppenhet och även om engelska är väl utbrett så komplicerar det givetvis om de inte kan svenska tillräckligt bra, även om det går fort att lära sig.

Kreditnivåer etc ser jag inte som ett störra bekymmer då intyg från ny arbetsgivare ofta räcker för kreditkort och bolån.
 

nissefalk

Medlem
Jag har gjort en sådan flytt, kom tillbaka till Sverige våren 2013 efter att varit bosatt utomlands sedan 1998, flyttade hem med en Indisk fru, vi gifte oss 2000, vårt största problem var att skaffa henne permanent uppehållstillstånd, det gick dock mycket smidigare än jag trott, med all säkerhet berodde det på att vi då redan varit gifta i 13 år. Ni har ju inte samma problem då din fru är EU medborgare är det mycket enklare.

Vi har dock inga barn, så den delen har jag ingen erfarenhet av, har dock kompisar som flyttat hem med barn i samma ålder som er och det har gått smidigt.

Att komma in i det svenska samhället rent praktiskt är väldigt enkelt, man registrera sig med skatteverket (folkbokföring) och med försäkrings kassan, efter ca 3 månader är de flesta system uppdaterade och man kan ordna det som skall ordnas.

Försäkrings bonusar verkar inte vara som det var tidigare, jag hade ingen bonus på bilförsäkring men det löste sig enkelt , verkar som om det viktigaste där är att vara över 25....
Kreditnivåer kan ju vara lite värre eftersom det tar 2 år innan din deklarerade inkomst blir uppdaterad i alla system, här kan det hjälpa om man har en svensk bank kontakt sedan tidigare. Jag lyckades dock skaffa BA Visa kort efter en del trixande. Jag hade inga problem att få el vatten etc till huset trots knapphändiga uppgifter när man gjorde kredit upplysning på mig.

Jag flyttade hem till min gamla hemstad som jag lämnade 1987, har kvar vänner och familj här så ganska enkelt att återanpassa sig. Min fru har läst lite svenska på SFI, Svenska för Invandrare, man kan få det på högskolan där nivån är lite högre än på andra SFI alternativ, med Engelska kommer man ganska långt i samhället eftersom de flesta svenskar gärna pratar engelska för att utveckla sin egen engelska. I arbets livet har vi dock märkt att det krävs svenska, min fur har haft svårt att hitta jobb, kan också bero på åldern, lite över 50.

Skicka gärna PM om du har lite mer specifika frågor eller funderingar så kanske jag kan hjälpa till.
 

Moco

Medlem
Sverige är på många sätt ett märkligt land. Säkerställ jobbfrågan först då det, som tidigare nämnts, inte är ett optimalt land att finna sysselsättning i - förutsatt att det är nödvändigt. Erfarenhet, språk och ev. topputbildning är inget som direkt värdesätts (eller förstås) i Sverige - vilket vi framförallt ser i integrationen. England är bättre på detta och synen på utbildning är fortfarande fundamentalt cementerat.

Det är svårt att ge generella tips. Rent byråkratiskt fungerar det ju ändå ganska bra flyttmässigt i norra Europa oavsett.

Att återintegrera är det stora, och jag tror att det kan bli svårt om man inte är väldigt motiverad till att köpa hela svenskheten, med allt vad det innebär. Sverige känns ofta väldigt slappt och otydligt numera, medan det i England finns tydliga ramar.

Svårt att säga att det ena är bättre än det andra, men jag tror att vi står bättre rustade för framtiden i England på flera sätt, inte minst politiskt.

Nu skulle du ju sälja in det till frugan, men jag tror det blir svårt :p
 

chazzie

Medlem
Vi har en medarbetare från UK hos oss sedan en tid, chefen vill att vi pratar svenska med honom så han får träna, men vi faller alla tillbaka på engelska väldigt lätt så även i arbetslivet kan det fungera, men självklart är en god nivå på svenskan en klar fördel.
 

Claes L

Medlem
Vi har inte haft riktigt samma situation men liknade, jag bodde i Norge i ett år och sedan flyttar hem. Strax efter flyttar tjejen (nu fru) hit från USA. Några saker att tänka på:
- Skatteverket och sånt är rätt enkelt det tar bara lite tid att fylla i papper etc. Men som sagt så kommer ni från EU då är det ju ännu lättare.
- Svenska är viktigt, det märker vi mer och mer speciellt privat. Många (ursäkta uttrycket) svenson tycker det är häftigt att prata engelska i 15min... sen blir det jobbigt. Bara nått att tänka på så lära sig svenska är ett plus
- Kredit, lättast är att med fast anställning skicka med anställningsavtalet till banker och institut etc för att få kredit kort etc..
 
Bodde oxå i UK, dock utan familj och endast i 2.5 år. Tycker återflytten gick förvånandsvärt smidigt.

Små saker att tänka på är att när du flyttar tillbaka till Sverige så skattar du enligt den skatt du betalade innan du emmigrerade. Bodde du då i en kommun med högre inkomstskatt än den du flyttar till så är det den högre skatten som gäller (vilket jag fick erfara), och givetvis tvärt om.

Jag kunde skaffa SAS Amex efter någon månad i Sverige, behövde bara skicka in anställningsavtal + lönespecar för senaste året (UK+Sverige).

Tänk på att hålla HMRC uppdaterade med din adress i Sverige. Underlättar när det är dags att begära ut pension, vilket Pensionsmyndigheten kommer att hjälpa dig med.
 
Toppen