Fosca
Medlem
När jag var i Pyongyang år 2013 fick vi använda de provisoriska flygplatsbyggnaderna, detta medan den nya höll på att konstrueras. De provisoriska var inte mycket att skryta med, allt annat än. Men den nya är nu klar och driftad. Den ser ut att vara oändligt överdimensionerad för det antal passagerare som passerar den per dag. Lite beröm får dock utdelas för att de färdigställer en helt ny flygplats på ett par år - medan exempelvis den nya i Berlin ännu inte kunnat öppnas nästan tio år efter byggstarten.
Just flygplatser i en planekonomi kan vara något av det bästa. När vi skulle in i Peking var där totalt fem stycken passkontrollanter - trots att köerna var påtagligt långa och ständigt fylldes på från diverse internationella flyg som landade. Medan i Nordkorea satt där 9 passkontrollanter - till cirka 100 resenärer totalt. Att komma in i Nordkorea tog ungefär en fjärdedel av tiden det tog att komma in i Kina.
Hittade lite bilder på den nya flygplatsen i Pyongyang.. (creds till Korea Konsult)..
Dock ingen bild inifrån deras nya business class lounge.
Just flygplatser i en planekonomi kan vara något av det bästa. När vi skulle in i Peking var där totalt fem stycken passkontrollanter - trots att köerna var påtagligt långa och ständigt fylldes på från diverse internationella flyg som landade. Medan i Nordkorea satt där 9 passkontrollanter - till cirka 100 resenärer totalt. Att komma in i Nordkorea tog ungefär en fjärdedel av tiden det tog att komma in i Kina.
Hittade lite bilder på den nya flygplatsen i Pyongyang.. (creds till Korea Konsult)..
Dock ingen bild inifrån deras nya business class lounge.